Mediebyrået Enklere Valg»5 viktige trender rundt SEO du bør vite om

5 viktige trender rundt SEO du bør vite om

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å tilrettelegge for at en nettside rangerer høyere i søkemotorer. Det finnes flere råd som bidrar til å øke synligheten, men noen er viktigere andre. Vi har laget en oversikt over 5 trender som er viktig å vite om SEO, og som hjelper deg å rangere høyere i søkemotorene.

Sørg for å ha gode titler, overskrifter, bildetekster og metabeskrivelser

Innholdet på nettsiden bør rangeres etter hvor viktig det er, og starter med en tittel. Tittelen må samsvare med nettadressen, og må inneholde ordet du ønsker å rangere på. Alle titler på nettsiden bør inneholde støtteord i samme kategori gjennom hele teksten. Det er fordi overskriftene på nettsiden kan ha en verdifull påvirkning på søkemotorens resultatliste enn annen tekst, da titlene skal beskrive innholdet på siden.

Metabeskrivelse er den informasjonen som følger nettsidens adresse, og er synlig i trefflister som Google og sosiale medier. Denne skal fortelle brukerne hva nettsiden handler om, og fungere som en indikator på om innholdet er relevant eller ikke. Det er også nødvendig å navngi bildefilen, både med hensyn til SEO og for å gjøre nettsiden synlig i bildesøk på Google. Beskrivelse av bilder er også et krav til alle nettsider på grunn av universell utforming for svaksynte og blinde.

Tekster med riktig søkeord er viktig for SEO, men det er vel så viktig å holde brukeren i fokus. Det er ingen som ønsker å lese tekster som tilsynelatende er skrevet av en robot. Derfor er det nødvendig å skrive tekster som er brukervennlig, heller enn å kun optimalisere for søkemotorene.

Google Trends

Bruk riktig søkeord. Google leser tekst, ikke bilder

Før du skal skrive en artikkel vil det være nyttig å gjennomføre en søkeordsanalyse. På den måten gjør du deg kjent med hva folk søker etter, og det blir lettere å treffe brukerne når du skal produsere nytt innhold. En søkeordsanalyse vil gi innsyn i hvilke andre relevante produkter og tjenester brukere leter etter.

Det kan være lurt å bruke Google Suggest for å se hva som kommer opp på listen. Om du for eksempel skal selge terrengsykkel, men Google viser at folk flest søker på «sykkel til sti», kan det være et godt tips å ha med det som støtteord for å få en bedre rangering. Et nyttig verktøy er Google Trends, som kan hjelpe deg å sammenligne søkeord for å få oversikt over hvilke ord som blir mest brukt.

Bli kjent med Google Analytics, Search Console og Keyword Planner

Google Analytics er et måleverktøy som hjelper deg med å holde oversikt over hvor mange og hvor lenge noen er inne på siden din, og hva neste steg er fra din side. Selv om dette ikke påvirker rangeringen direkte, vil de allikevel gi en god tilbakemelding på hvor relevant eller verdifullt innholdet er for brukeren. Det er derfor viktig å sørge for at brukeropplevelsen samsvarer med søket. Du kan derfor se hvilke handlinger som går igjen, og får mulighet til å hjelpe brukeren videre med en Call-To-Action. Sånn sett vil måleverktøyet ha en direkte virkning på SEO.

Google Search Console vil gjøre at du få beskjed dersom det er en feil på siden din. Verktøyet hjelper deg også med å finne ut hvilke ord som virker, og hvor mange klikk ordene gir. Hvis du har en Google Ads-konto vil du ha tilgang til søkeordplanleggeren, hvor du vil kunne se søkevolumet på ulike ord.

Kriterier for domene

Det er flere faktorer rundt domene du må ta hensyn til. Vi vet at Google alltid vil prioritere lokale domener, og derfor bør du ha .no for å gjøre deg synlig i Norge. Siden nettsiden din besøkes fra både mobil og desktop, bør du sørge for at det er felles nettadresse for disse. Det er for å unngå at trafikken til siden din fordeles over to domener, og totalt antall besøkende ikke blir gjeldende for Google. Lavere trafikk på hver av domenene vil da igjen gi en dårligere plassering i søkeresultatene.

I tillegg til felles nettadresse, bør også utformingen av nettsiden på mobil og desktop være lik for å score høyt hos Google. Nettsider som ikke er mobilvennlige kan risikere å bli nedprioritert hos søkemotorene.

 Er nettsiden din SSL-sertifisert?

SSL er et sikkerhetssertifikat på at en nettside er ekte, og sikrer brukerne at det vil være trygt å besøke siden. Utad vises dette ved at begynnelsen av adressen er markert med en grønn hengelås, og at https://: er i grønt. En nettside som er SSL-sertifisert rangeres høyere sammenlignet med en nettside som ikke er sertifisert.

© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg