Analyserer du ikke, taper du i lengden



10 mar 2016 Analyserer du ikke, taper du i lengden

Vi vet at det finnes mange nettannonsører og markedsførere på sosiale media som ”glemmer” å analysere markedstiltakene sine. Det er helt unødvendig; aldri tidligere har analysemulighetene vært bedre.

De fleste av oss er vel i dag enige om at internett både har kommet for å bli, samt at det faktisk bare vokser i viktighet for markedsførere. Derfor bør vi også bli enige om at det i dag finnes bedre og mer effektive måleparametere enn respons og salg for å analysere markedstiltakene dine på nett.

Verktøyene ligger der – det er bare å ta dem i bruk

Enten du benytter deg av Google AdWords, Facebook-annonser eller legger markedskronene på LinkedIn eller Instagram, er det viktig å vite at det finnes måter å måle effekten av innsatsen på. Tidligere tiders annonsører kunne si at ”Jeg vet at halvparten av annonsebudsjettet er bortkastet – jeg vet bare ikke hvilken halvpart”. I dag holder ikke dette. Bruken av databaserte markedstiltak åpner også for fantastiske muligheter for å følge aktivitetene og resultatene av dem i detalj, ved hjelp av tracking, datainnsamling og analyser. Du må bare vite at de finnes, hvem som kan bruke dem og hva du kan forvente deg å få ut av dataene.

Det vanskeligste er ofte å gjøre dataene forståelige for ”alle”

Tracking – eller sporing – er nøkkelen til mye godt, men først når du vet hva som ligger av muligheter i selve sporingen. Ofte er avgjørelsen om å benytte seg av sporing det viktigste med hele prosessen, siden du da må bestemme deg for hva du vil spore og hvordan du vil bruke dataene som samles inn underveis. Målsettingen for kampanjen er som regel et godt sted å begynne, siden det er forskjell på dataene man samler inn for ulike kampanjer. Er målet flest mulig besøk på nettsiden din, blir dataene man samler inn forskjellige fra om målet er økt salg av kampanjeprodukter i nettbutikken din. Målet med de fleste kampanjer er konvertering, det vil si å få målgruppen til å gå fra å være indifferent til deg og produktet eller tjenesten din, til å ta et valg om å gjøre et prøvekjøp. I denne prosessen har vi også muligheten til å initiere og spore mikrokonverteringer. Det er mindre handlinger av typen der kundene ber om nyhetsbrev, registrerer seg i et skjema, laster ned brosjyrer og lignende.

Remarketing er gjentatt kundepåvirkning med nye budskap

Når man har fått inn brukbare data i form av e-postadresser, cookies (informasjonskapsler) i e-postleseren og lignende, kan det settes opp remarketing-tiltak. De potensielle kundene har vist interesse for, eller i det minste vært inne på nettsiden til en aktør. Ved hjelp av sidens cookies kommer de da inn på en ny annonseplan der de skal utsettes for flere og andre budskap enn de opprinnelig ble eksponert for, fra samme aktør. Resultatet er at nettleseren de brukte første gang, fortsetter å ha dem i minne og gir dem de nye remarketing-budskapene når de er inne på annonsebaserte nettsteder. Underveis kan vi også analysere dataene for å finne de ulike stegene i kundenes typiske kjøpsprosess. Når vi har identifisert disse stegene, er det mulig å skreddersy kjøps- eller handlingsutløsende aktiviteter i prosessen. Ulike steg krever altså ulike budskap; vi vet altså når vi bør fremme en rabatt og hvor stor den erfaringsmessig bør være, når vi bør tilby f.eks. fri frakt, og så videre.

Datainnsamling og –analyse forekommer i flere av våre fagfelt

Ikke minst innenfor sosiale medier ligger det mulighet til både å være treffsikker og å variere budskapet slik at man ikke sliter på forholdet til nåværende og potensielle kunder. Facebook er etter hvert blitt utrolig interessant, både for B2C og B2B. Ved hjelp av annonser, konkurranser og andre engasjerende aktiviteter kan man knytte til seg venner, venners venner og atter nye ringer av venner utenfor dette. Går du etter privatkunder, kan du faktisk segmentere på mange ulike kriterier; geografi, utdanning, arbeidsplass, interesser, kjønn, alder, seksuell preferanse, samt sosiale hendelser som nyetablering, flytting til nytt bosted, nettopp fått barn, nygift m.m. Slik spisser du selv målgruppen, noe som igjen kan åpne for ekstremt tilpassede budskap, basert på din kunnskap om nettopp din målgruppe. På sosiale medier er delingsfunksjonen ofte nøkkelen til suksess. For å få til deling, er det viktig å tenke riktig innhold, det vil si at vi beveger oss inn på et markedsføringsfelt som inneholder både content marketing (innholdsmarkedsføring) og engasjerende konkurranser, quizer, spørreskjemaer, rangeringer av ulike slag – kort sagt engasjerende innhold. Her fungerer mulighetene for segmentering som en stor hjelp for oss som markedsførere!

Ønsker du å vite mer om hvordan vi kan samle inn og bearbeide data slik at nettkampanjene dine blir beviselig bedre? Klikk her, så er vi i kontakt.



Jeg ønsker å bli kontaktet

Enklere Valg Foundation

Selv en dråpe gjør havet større. I Enklere Valg er vi heldige som får lov til å gi litt av våre ressurser for å gjøre morgendagen bedre for noen andre.