Mediebyrået Enklere Valg»5 tips for annonsering på Facebook

5 tips for annonsering på Facebook

I dag er Facebook det mest populære sosiale mediet i Norge, og hele 83% av Norges befolkning har en profil. 84% av disse bruker Facebook hver eneste dag, og det vil si at du potensielt kan nå nesten alle i hele Norge ved å annonsere på Facebook. Det gjør det til en svært lønnsom kanal som alle bedrifter bør vurdere i sin markedsføring. Facebook-annonser er ganske enkelt forklart “betalte budskap fra bedrifter, og annonsene hjelper nye og gamle kunder med å finne deg”. Annonsering på Facebook kan være ganske komplisert, så vi skal nå dra deg raskt gjennom hvilke muligheter du har.

Hvordan kan du målrette annonsene?

Når vi klikker, kommenterer, deler eller ser en video på Facebook samles den informasjonen, og Facebook klarer å se hva vi interesserer oss for. All den informasjonen de samler gir bedrifter en helt unik mulighet til å målrette annonsene på Facebook. I tillegg til vanlig demografi som alder, sted og kjønn kan du målrette annonsene basert på interesser, utdanning og atferd. Det vil si at du kan målrette annonsene dine mot personer som faktisk har interesse av det du markedsfører, som igjen vil si at annonsene er relevante for målgruppen og du slipper å bruke penger på personer som ikke er relevante for bedriften din. Visste du at du for eksempel kan målrette annonser mot folk som er venner med noen som er nyforlovet? Da begynner det å bli ganske enkelt å sende annonser mot folk som er i modus for arrangere utdrikningslag.

Facebook lar deg opprette målgrupper på tre ulike måter:

Hva ønsker du at folk skal gjøre når de ser annonsen din?

Før man begynner å annonsere på Facebook er det viktig å tenke på hvilke mål man har. Hvis du vet akkurat hva du ønsker å oppnå med annonseringen, er det mye lettere å optimalisere annonsene riktig. Facebook tilbyr totalt 13 ulike målsettinger, og du kan se på en målsetting som det du vil at folk skal gjøre når de ser annonsen din. Målsettingene deles opp i tre ulike kategorier: kjennskap, interesse og konvertering. Det vil si at du faktisk kan nå målgruppen din gjennom hele salgstrakten.

Hvor vises annonsene dine:

Det mange ikke er klar over er at når du annonserer på Facebook, så vises ikke annonsene dine bare på Facebook. Du kan også vise de samme annonsene på Instagram, Messenger og Audience Network. Audience Network er Facebook sine partnersider, og de lar deg vise annonsene på godkjente tredjepartssider som for eksempel Nettavisen og Dagbladet. Totalt kan annonsene dine vises på fire ulike plattformer, fordelt på 15 ulike plasseringer (for eksempel Facebook nyhetsfeed, Instagram Stories og banner på tredjepartssider). De ulike plasseringene gir deg muligheten til å nå flere av de personene som er viktige for deg, på andre steder hvor de tilbringer tid.

Hvilke formater kan du bruke?

Facebook tilbyr totalt seks ulike formater, og de ulike formatene kan brukes på tvers av Facebook-plattformene. Du kan for eksempel inspirere med enkle bildeannonser, fange oppmerksomheten med videoannonser og vise frem flere produkter i en karusellannonse. Hvilket format du kan bruke i annonsene avhenger av hvilken målsetting og plassering du har valgt for kampanjen din.

Hvordan kan du spore handlinger som er generert fra annonsene?

Er det noe alle bedrifter og markedsførere ønsker, så er det å vite hva folk gjør etter de har sett annonsen din. Facebook Pixel kan hjelpe deg med dette. Pixelen er en liten kodebit som du plasserer på nettstedet ditt slik at du kan måle, optimalisere og bygge opp publikum for kampanjene dine. Denne lille kodebiten kan være ekstremt viktig for bedriften din, fordi den bidrar til at du blant annet kan måle konverteringer på tvers av enheter og opprette egendefinerte publikum som gjør at du kan vise annonser til de som allerede har besøkt nettsiden din og kjenner til deg (remarketing). Dette gir deg muligheten for nøyaktig og lønnsom annonsering.

Vi er sertifisert på Facebook

Når du skal ansette et byrå til å hjelpe deg med Facebook annonsering, bør du velge et byrå som har sertifiseringer. Da er du sikret at byrået faktisk kan det de sier at de skal kunne. Vi har ansatte som er sertifisert gjennom Facebook Blueprint. Sertifiseringer fra Facebook er ikke bare viktig for å kunne dokumentere kompetanse og kunnskap, men også for å kunne dokumentere at en jobber målrettet, presist, fremtidsrettet og korrekt for å oppnå best mulig resultater for kunden. Som byrå har vi egen strategisk partner manager i Facebook, og han gir oss den nyeste innsikten innen annonsering og funksjonalitet på Facebook. Dette bidrar til at vi alltid kan levere kampanjer til kundene våre med de nyeste løsningene.


Kontakt oss gjerne for en hyggelig fagprat, eller kom innom for en kopp kaffe, så kan vi finne ut om vi er rett byrå for deg!

Nyttige lenker:

© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg