3 fordeler med innholdsmarkedsføring

forfatter

Magnus Smogeli

Kategori: Innholdsmarkedsføring

Sist endret: 1. oktober 2020

null
forfatter

Magnus Smogeli

Sist endret: 1. oktober 2020

Det finnes mange fordeler med innholdsmarkedsføring, mer enn hva vi kan telle på to hender. Derfor har vi valgt å gjøre det enklere for deg ved å trekke frem de tre punktene vi synes er av størst betydning. Men før det er det viktig å redegjøre for hva vi legger i begrepet.

Hva er egentlig innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring, eller content marketing, handler om å skape verdifullt, relevant og konsistent innhold for å nå ut til et tydelig definert publikum. Den definerte målgruppen er som oftest kjernen i kundegruppen for den enkeltes bedrift.

Det kan være innhold i form av blogginnlegg, artikler på nettside, video, oppskrifter, nyhetsbrev, podkast eller lignende. Formålet med innholdsmarkedsføring er å drive lønnsom kundebehandling og promotere egen merkevare ved å skape interesse, i stedet for å reklamere direkte for et produkt.

3-fordeler-med-innholdsmarkedsføring

1. Bli en autoritet i søkemotorene

Innholdsmarkedsføring er viktig for å bli en autoritet i Google. Et godt arbeid med søkemotoroptimalisering vil gjøre deg mer synlig i søkemotorene. Det vil ikke bare sende mer trafikk til nettsiden din, men vil også øke engasjementet og bevisstheten rundt merkevaren din.

Kjernen i denne innholdsmarkedsføringen er å komme med løsningen på den problemstillingen potensielle og eksisterende kunder sitter inne med. Det handler med andre ord om å vise at du er en ekspert og kan det du holder på med. For å bevise dette kan det være nødvendig å dele informasjon og kunnskap utover standard informasjon, som gjør at du kan skille deg ut fra konkurrentene dine.

2. Vær bevisst på hvem som er det ønskede publikummet

I innholdsmarkedsføring er det særdeles viktig å ha en tydelig definert målgruppe, og innholdet bør formes deretter. Om innholdet er ment for å nå ut til nye kunder, kan du med fordel unngå å bruke vanskelige fagbegreper, og heller skape innhold som fungerer som en introduksjon til din merkevare eller tjenestene du tilbyr.

Dersom du skaper innhold for eksisterende kunder kan det være lurt å tilby dem mer eksklusivt innhold, for eksempel ved å gå i dybden på ulike temaer. Det er ikke til å legge skjul på at fornøyde kunder er lojale kunder, og enhver bedrift ønsker at kunder vil gjenta kjøp. Ikke minst er det viktig for å oppnå god omtale, og at kunder snakker varmt og deg til venner.

3. Vis at du prioriterer kundens behov fremfor dine salg

Vi lever i et informasjonssamfunn der konkurransen for å vinne forbrukernes oppmerksomhet er stor. Publikum kan velge og vrake blant flere informasjonskilder, noe som gjør det enkelt å ignorere det som oppfattes som reklame – spesielt dersom det ikke oppleves som relevant. Hvis annonsen derimot oppleves som relevant, vil den være mindre forstyrrende.

Her kommer innholdsmarkedsføring inn på banen. Det handler om å tiltrekke og engasjere publikum, og dele innhold som har en verdi for dem du ønsker å kommunisere med. Å skape verdifullt innhold vil være lønnsomt da det vil tiltrekke flere besøkende til nettsiden, konvertere flere leads og gjøre både nye og gamle kunder fornøyd.

GODE TIPS Å FØLGE

Disse tre punktene viser viktigheten av:
  • Å gjøre bedriften synlig i søkemotorene. Dette vil øke engasjementet og bevisstheten rundt merkevaren din.
  • Å skrive til din målgruppe, slik at innholdet er interessant for de du ønsker å nå. Fornøyde kunder er lojale kunder.
  • Å skape verdifullt innhold. Dermed vil du vinne forbrukerens oppmerksomhet, og tiltrekke flere besøkende til din nettside.

Vil du jobbe med innholdsmarkedsføring?

Vi har egne innholdsrådgivere med spisskompetanse innen content marketing (innholdsmarkedsføring). Kontakt oss gjerne for en hyggelig fagprat. Vi kartlegger og analyserer din bedrifts behov og ser hvor dere kan vinne mest ved å jobbe med innholdet.