5 punkter som kjennetegner en god nettside

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Digital markedsføring

Sist endret: 22. oktober 2020

null
forfatter

Anton Friberg

Sist endret: 22. oktober 2020

De fleste vet hvor viktig det er å ha en hjemmeside for bedriften, men hva er det egentlig som gjør en nettside god og velfungerende? Nettsiden bør gjenspeile din bedrift og merkevare ved å fremstå som profesjonell og trygg for både eksisterende og nye kunder. Vi har samlet noen grunnleggende tips vi mener det er viktig å tenke på når du skal bygge nettside, eller vil forbedre den du allerede har. Her er 5 punkter som kjennetegner en god nettside:

1. Gi de besøkende en god brukeropplevelse

Merkevaren eller bedriftens profesjonalitet kommuniseres gjennom hjemmesiden, og det er derfor viktig at nettsiden er brukervennlig for både eksisterende og potensielle kunder. Den bør fremstå som oversiktlig, uten å inneholde for mange valgmuligheter og for mye informasjon.

Både brukeropplevelse (UX) og brukergrensesnitt (UI) er viktig for hvordan nettsiden vurderes av de besøkende. En nettside kan være fin å se på, men vanskelig å bruke - eller den kan være lett å bruke, men ha et lite appellerende design.

null

2. Vis at nettsiden er aktiv

Sørg for at nettsiden både er og fremstår som aktiv. Ved å oppdatere innholdet regelmessig viser du at siden er i bruk. Det kan gjøres ved å skrive kortere artikler, både dagsaktuelle og med ubestemt levetid, slik at besøkende kan dra nytte av materialet i lang tid fremover. Gjør det enkelt for de besøkende å ta kontakt med bedriften, enten ved å opprette et kontaktskjema eller ved å referere til e-post eller telefon.

3. Nettsiden bør være responsiv

Det betyr at den må fungere på alle enheter, ikke bare desktop. Antall besøk fra mobil øker, samtidig som besøk fra desktop reduseres. På grunn av denne variasjonen er det viktig å sørge for at nettsiden responderer til ulike skjermstørrelser. Det gjør det enklere å navigere seg rundt uavhengig av om besøket kommer fra mobil, nettbrett eller PC. Nettsider som ikke er responsive vil ofte falle i rangering på Google.

Nettsidens lastetid er også en viktig faktor. Lastetiden bør holdes til under 2 sekunder - aller helst ett sekund. Det vil være lønnsomt at nettsiden er rask og enkel å jobbe med, både på desktop og mobil, for å hindre at besøkende faller fra.

Visning av ABChus sin hjemmeside på desktop og mobil

4. Gjør nettsiden søkbar

For at potensielle og eksisterende kunder skal finne fram til nettsiden din må den dukke opp i søkemotorene. En brukervennlig nettside som samtidig har kontroll på søkemotoroptimalisering vil rangeres høyere i søkemotorer som Google. Det vil derfor være lurt å forholde seg til Googles standarder for SEO. Det er på nettsiden mange potensielle kjøpere gjør seg kjent med produktene eller tjenestene dine, og hvis ikke nettsiden din dukker opp i søkeresultatene kan du miste mange kjøpeglade mennesker underveis.

5. Designet bør samsvare med nettsidens formål

Når kunder først finner veien inn på nettsiden din, vurderer de raskt om nettsiden tilfredsstiller deres behov, eller om de bør lete videre. Det er derfor viktig at designet samsvarer med formålet du har for nettsiden. Det kan være å selge varer eller tjenester, generere leads eller bygge merkevare. Designet du velger bør være forenlig med din kommunikasjonsstrategi. Derfor bør du ha klart for deg hva kunden er ute etter, om det er informasjon, handel eller underholdning.

bilde av jenssen turbuss forside

Nettsiden bør altså ha et design som speiler merkevaren din, og det er nødvendig at den følger en rød tråd. Et rent og tidsriktig design vil bidra til å skape et inntrykk av at du bryr deg om å forbedre dine varer eller tjenester. En god huskeregel er som regel “less is more”. Ved å bruke white space oppleves nettsiden mer profesjonell. Hold deg til kjente fonter som utstråler modernitet og skarphet. En feil font kan gi dårligere leservennlighet, og nettsiden blir mindre brukervennlig.

Universell utforming er også en viktig faktor, og handler om å tilrettelegge de fysiske forholdene slik at for eksempel svaksynte kan navigere på nettsiden. Det må tas hensyn til når du velger blant annet bilder, grafikk og farger. Siden bør ha en moderat mengde med informasjon, verken for mye eller for lite innhold.

Trenger nettsiden din en oppgradering?

Vi hjelper deg med å oppgradere nettsiden, eller å lage den helt fra scratch. Kontakt oss gjerne for å ta en prat om hvilke behov du har.