Brukeres sideopplevelse påvirker din synlighet i Google søk

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Google-annonsering

Sist endret: 9. august 2022

sideopplevelse
forfatter

Sist endret: 9. august 2022

Alle som driver en hjemmeside vet hvor viktig det er å rangere høyt på Google. Den offisielle bloggen for Google Webmasters har nylig annonsert at Google vil endre sin måte å rangere nettsteder på, noe som vil berøre alle med en nettside. Med en ny rangeringsalgoritme vil brukernes sideopplevelse nå bli tatt med i vurderingen.

Mens gode sideopplevelser gir brukere mulighet til å få mer gjort og engasjere seg i større grad, vil en dårlig sideopplevelse kunne stå i veien for at brukere finner den informasjonen de søker etter. Sideopplevelsen handler med andre ord om hvordan brukere oppfatter opplevelsen av å besøke nettsiden din, og Google vil bruke denne informasjonen til å rangere nettsiden i søkeresultatene.

Kriterier for brukeropplevelse

De siste årene har Google lagt til flere kriterier for brukeropplevelse. Blant annet er sidens nedlastingshastighet og mobiltilpasning faktorer som påvirker rekkefølgen på søkeresultatene. I tillegg kommer nå også det Google kaller Core Web Vitals, som inkluderer sidehastighet, interaktivitet og innholdets stabilitet når siden laster. Tilleggsfunksjonene til Core Web Vitals vil kombineres med allerede eksisterende signaler for sideopplevelse, som inkluderer mobilvennlighet, sikker surfing, HTTPS-sikkerhet og påtrengende annonser for å gi et helhetlig bilde av sideopplevelsen.

Selv om alle komponentene i sideopplevelsen er viktige, vil Google prioritere de sidene med høy kvalitet på innholdet, uansett om noen aspekter ved sideopplevelsen treffer midt på treet. Det er fordi en god sideopplevelse ikke overgår godt og relevant innhold. I tilfeller hvor flere sider har like god kvalitet på innholdet, vil sideopplevelsen være avgjørende for synligheten i søkeresultatene.

På grunn av COVID-19 vil ikke endringene skje før neste år, da flere nettstedeiere trenger å hente seg inn igjen som følge av pandemien. Google vil gi ut et varsel 6 måneder før de setter i gang, slik at du som nettstedeier har tid til å gjøre deg klar for endringene.

Er nettsiden din brukervennlig?

Er det lenge siden du har oppdatert nettsiden? Vi tar en grundig gjennomgang av nettstedet ditt og kommer med forslag som vil gjøre siden mer effektiv og lønnsom.