Hvorfor annonsere på podkast?

forfatter

Kategori: Medierådgiving

Sist endret: 1. februar 2023

podkast
forfatter

Sist endret: 1. februar 2023

I denne artikkelen skal vi utfordre nettopp dette, og se nærmere på hvordan et godt samarbeid mellom mediebyrå, produksjonsselskap og radiohus kan skape økt suksess for en radiokampanje. Ved å gi deg innblikk i hva som ligger bak en vellykket radioannonsering vil vi vise deg hvordan investeringsfordeling, grundige tester og vellykkede casestudier gjør at samarbeid fremfor konkurranse, er med på å skape kvalitetsinnhold.  

Hva er forskjellen mellom radio og podkast?

Hovedforskjellen mellom radio og podkast er at førstnevnte kringkastes direkte. Med podkast kan du velge selv når du vil høre på programmet. velger akkurat når, hvor og hva vi vil lytte til når vi lytter til podkast. Mange bruker det som påfyll i en hektisk hverdag – enten for å fylle på med faglig innhold eller hvis man er interessert i et spesifikt tema man ønsker å lære mer om.

Til forskjell spilles det ofte også musikk i radioprogrammer, mens podkaster stort sett inneholder dialog eller monolog uten musikk.

Radio som mediekanal er et massemedie der du gjerne kjøper stor og bred dekning. Du når flest mulig mennesker på en kostnadseffektiv måte. 

Så hva med podkast? Hvordan bør du tenke når du skal kjøpe annonsering på dette mediet?

Nyttig podkast-statistikk

La oss ta en titt på statistikk hentet ut fra “Den store Podrapporten” fra Norstat:

  • 90% av norges befolkning kjenner til podkast
  • Podkast har 27% ukentlig dekning, noe som tilsvarer 12% av det totale lyd-konsumet hos det norske folk
  • 9 av 10 lytter til podkast via mobil, stort sett alene
  • Gjennomsnittet forteller at de hører på fire forskjellige podkastserier og 5 episoder per uke
  • De ønsker at podkaster skal være gratis, og lett tilgjengelig
  • Lytter til podkaster om underholdning, humor, true crime, forretning og økonomi, læring samt andre interesser

Som du ser har ikke podkast like høy dekning som radio, men det er mer personlig, og lytteren velger selv hvilke episoder de ønsker å høre.

Hvorfor er det lurt å reklamere på podkast, og hva er viktig å huske på?

Vi skal se litt nærmere på dette med reklame på podkast.

I følge Den Store Podrapporten står podkast for 11% av det totale lydkonsumet, og det er de yngre som bruker det mest. Hilde Skomsvold i Bauer Media sier at podkast har hatt en enorm vekst, og hun tror den kommer til å fortsette å øke:

"De yngre lytter i dag i mindre grad til radio – fordi deres medievaner er digitale. De oppsøker selv når og hva de vil lytte til, og er ikke vant til å forholde seg til programmer som går til faste, oppsatte tider."

Podkastlyttere har høy kjøpsintensjon

Blant podkastlyttere er det høy kjøpsintensjon. Hele 44% av alle podkastlyttere sier at de har utført en handling etter å ha hørt en reklame i en podkast. Slik vi nevnte innledningsvis, er oppmerksomheten til lytteren svært høy, og det er færre reklamespotter i en podkast. 

Selv om du ikke når ut til like mange med annonsering på podkast som ved å reklamere på radio, når du likevel ut til flere som faktisk er potensielle kjøpere av produktet eller tjenesten du tilbyr.

Segmentering er lettere

Når du reklamerer på (tradisjonell) radio, kjøper du som regel dekning og frekvens. Med det mener vi at du kan nå bredt ut til en stor andel potensielle kjøpere med budskapet ditt. Har du god dekning, betyr det at et stort antall personer har hørt reklamespoten din et visst antall ganger. Jo flere ganger en lytter blir eksponert for din reklamespot, desto mer frekvens har du fått.

Synes du det er komplisert? Det er du ikke alene om! Du kan lese mer om dekning her:

Hvis du velger å reklamere på digital radio – og podkast spesielt – har du helt andre muligheter til å få ut budskapet til en spesifikk målgruppe. Via Podtoppen har vi nå et nyttig verktøy som gir innsikt i hvem som lytter, når de lytter og hvor de befinner seg. Dette åpner for en helt annen mulighet til å segmentere og finne spesifikke målgrupper. Du får med andre ord mange av de samme mekanismene som ved digital markedsføring.

Dette sier Tom-Eirik Bergholt i P4 seg enig i: «Ved å kombinere podkast og radio vil du treffe flere enn før. Vi mennesker er vanedyr, og det å ha langvarig tilstedeværelse vil gjøre at du treffer folk. Det blir en form for retargeting».

Enda viktigere å kjenne ditt publikum

En ting som er viktig å huske på når du skal annonsere på podkast, er at du må kjenne publikummet. De som lytter til podkast, velger selv når de vil lytte og hva de lytter til, og er en god følgesvenn for mange når de går tur med hunden, trener, gjør husarbeid eller er på vei til jobb. 

Podkast er et mer “intimt” medie der man henvender seg direkte til lytteren for oppmerksomhet. Det kan være lurt å tenke på hvor lytteren befinner seg mentalt. Er det en podkast om humor, true crime, jobb, barn? 

Det er altså viktig at du må kjenne publikummet ditt, og bruke dette når du avgjør hvilken spesifikk podkast du bør annonsere på. 

For eksempel: En podkast som handler om søvnvansker, kan det være aktuelt å annonsere for dundyner. 

Du vil muligens ikke ha den største dekningen på kampanjen, men ditt produkt vil ha høy relevans i en situasjon der målgruppen er i modus for ditt produkt.

Bruk podkast som tilleggsdekning til radiokampanjen

Radio vil nok fortsette å være massemediet der man når ut til mange mennesker, men podkast er en ypperlig kanal dersom du vil nå potensielle kunder lenger ned i kjøpstrakten. Du kan kjøpe tilleggsdekning med utgangspunkt i dine målgrupper.

For eksempel: Har du valgt din primærmålgruppe som kvinne 25-55 år, kan radio gi deg god dekning siden andelen kvinnelige lyttere er rundt 45%. 

Om du annonserer på radio, kan du for eksempel gjøre et perfekt spisset kjøp som sørger for tilleggsdekning for produktet ditt eller tjenesten, ved å kjøpe annonseplass i “Mamma jobber” eller andre podkaster med høy andel kvinnelige lyttere. 

Men husk – lag gjerne egne spotter til podkaster. Det kan slå negativt ut å gjenbruke radiospotter i en podkast.

Få mest mulig igjen for annonsekronene

Når Enklere Valg forhandler om lydannonsering, er vi opptatt av å finne de riktige kanalene og podkastene å annonsere på. Vi bruker kompliserte verktøy til å regne ut hvor vi finner riktig målgruppe, for å få best mulig effekt av annonsekronene.

Nå håper vi du har lært litt om reklame på podkast og hvorfor det er et spennende felt. Ring oss hvis du fortsatt ikke er overbevist om at dette er fremtiden.