Hvorfor annonsere på podkast?

forfatter

Marianne Braadland-Konstali

Kategori: Medierådgiving

Publisert: 20. august 2021

annonsere-på-podkast-enklere-valg
forfatter

Marianne Braadland-Konstali

Publisert: 20. august 2021

Det skjer en spennende utvikling i lydverdenen. Radio har fått selskap av den nye yndlingen podkast. Podkast (ingen skrivefeil her, podkast skrives faktisk med k på norsk) er en god følgesvenn som vi kan bestemme helt selv når vi vil lytte til. Og det er dette som gjør det interessant. Vi velger akkurat når, hvor og hva vi vil lytte til når vi lytter til podkast. Mange bruker det som påfyll i en hektisk hverdag – enten for å fylle på med faglig innhold eller hvis man er interessert i et spesifikt tema man ønsker å lære mer om.

Endringer i podkastlytting

Podkast og musikkstrømming er driverne for digital lyd. Digital lyd er personlig og intimt, og de aller fleste lytter via mobil og hodetelefoner. Dermed blir dette et medium du får bokstavelig talt rett på øret. Man går inn i en slags boble når man lytter til podkast – det føles nesten som man sitter i et rom sammen med podkasteren og eventuelle andre deltakere. 

Vi synes at dette er et interessant fenomen. Podkast er jo ikke akkurat noe nytt medium – det har eksistert i mange år allerede. Men de siste årene har mediet hatt stor vekst i antall podkaster og lyttere. Dette er et marked i vekst med et enormt potensial – spesielt for deg som annonsør.

Hvorfor er det lurt å reklamere på podkast?

Vi skal se litt nærmere på dette med reklame på podkast. Som alltid må vi dra frem litt tørre fakta først, men kommer ganske fort til det interessante. Så det er bare å henge på!

Hvis du allerede er overbevist om at du skal annonsere på podkast (eller heller vil at vi forteller deg dette «in persona»), kan du gjerne ringe oss.

annonsere-pa-podkast

I følge Den Store Podrapporten står podkast for 11% av det totale lydkonsumet, og det er de yngre som bruker det mest. Hilde Skomsvold i Bauer Media sier at podkast har hatt en enorm vekst, og hun tror den kommer til å fortsette å øke:

"De yngre lytter i dag i mindre grad til radio – fordi deres medievaner er digitale. De oppsøker selv når og hva de vil lytte til, og er ikke vant til å forholde seg til programmer som går til faste, oppsatte tider."

Høy kjøpsintensjon

Det er også en høy kjøpsintensjon blant podkastlyttere. Ja, nå våknet du kanskje litt igjen? Følg med, for nå blir det interessant; hele 44% (av alle podkastlyttere) sier at de har utført en handling etter å ha hørt reklame i en podkast. Oppmerksomheten til lytteren er svært høy, og det er færre reklamespotter i en podkast.

Hva tenker du selv at dette betyr? Jo – selv om du kanskje ikke når ut til like mange som ved å reklamere på radio, så når du ut til flere som faktisk er potensielle kjøpere av produktet eller tjenesten du tilbyr.

Helt nytt med segmentering

Når du reklamerer på (tradisjonell) radio, kjøper du som regel dekning og frekvens. Med det mener vi at du kan nå bredt ut til en stor andel potensielle kjøpere med budskapet ditt. Har du god dekning, betyr det at et stort antall personer har hørt reklamespoten din et visst antall ganger. Jo flere ganger en lytter blir eksponert for din reklamespot, desto mer frekvens har du fått.

Synes du det er komplisert? Det er du ikke alene om! Du kan lese mer om dekning her:

Hvis du velger å reklamere på digital radio – og podkast spesielt – har du helt andre muligheter til å få ut budskapet til en spesifikk målgruppe. Via Podtoppen har vi nå et nyttig verktøy som gir innsikt i hvem som lytter, når de lytter og hvor de befinner seg. Dette åpner for en helt annen mulighet til å segmentere og finne spesifikke målgrupper. Du får med andre ord mange av de samme mekanismene som ved digital markedsføring.

Dette sier Tom-Eirik Bergholt i P4 seg enig i: «Ved å kombinere podkast og radio vil du treffe flere enn før. Vi mennesker er vanedyr, og det å ha langvarig tilstedeværelse vil gjøre at du treffer folk. Det blir en form for retargeting».

Kjenn ditt publikum

En ting som er viktig å huske på når du skal annonsere på podkast, er at du må kjenne publikummet. De som lytter til podkast, velger altså selv når de vil lytte og hva de lytter til. Podkasten er en god følgesvenn for mange når de er ute og går tur med hunden, trener, gjør husarbeid og andre ting.

Dette gjør det til en ganske intim setting, der lytteren får følelsen av å sitte i enerom med podkasteren. Her er det viktig å trå varsomt, og ikke ødelegge tilliten og troverdigheten som podkasteren har hos lytteren. 

La oss illustrere med et eksempel: En treningspodkast som gir tips og råd til trening og utstyr er ikke riktig sted for eksempelvis en møbelforretning å annonsere. Så kan vel du si at alle har behov for møbler – men ikke i denne settingen. Oppmerksomheten er svært høy i podkast, og den fiktive treningspodkasten har mange trofaste følgere som er i modus for å høre om trening, ikke om andre ting.

Få mest mulig igjen for annonsekronene

Når Enklere Valg forhandler om lydannonsering, er vi opptatt av å finne de riktige kanalene og podkastene å annonsere på. Vi bruker kompliserte verktøy til å regne ut hvor vi finner riktig målgruppe, for å få best mulig effekt av annonsekronene.

Nå håper vi du har lært litt om reklame på podkast og hvorfor det er et spennende felt. Ring oss hvis du fortsatt ikke er overbevist om at dette er fremtiden.