Når oppdaterte du nettsiden sist?

forfatter

Kategori: Nettsider

Sist endret: 22. oktober 2020

forfatter

Sist endret: 22. oktober 2020

Dersom du ikke har oppdatert nettsiden din på en stund, kan det ha store konsekvenser for salget både på nett og i fysisk butikk.

Et område hvor det er utrolig viktig med en rask, oppdatert og godt fungerende nettside, er netthandel. Netthandel øker for hver dag som går. Det ble handlet varer på internett for over 21 milliarder kroner i 2017; en vekst på 13,5 prosent fra året før. I gjennomsnitt handlet dermed hver nordmann varer for over 4.000 kroner i norske nettbutikker i fjor, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Viktig med rask nettside

Noe av det viktigste er at nettsiden din laster raskt, da en treg nettside ofte er en dårlig nettside. Gjennomsnittsbrukeren er utålmodig, og tar seg rett og slett ikke tid til å vente på trege nettsider når alternativene er så mange. Det har ingenting å si hvor flott design det er på siden – laster den tregt vil brukerne forlate siden din.

I følge undersøkelser gjort av Akamai og Gomez.com vil nesten halvparten av brukerne forvente at nettsiden din lastes på to sekunder eller mindre. Dersom nettsiden ikke er lastet ned på tre sekunder, vil brukerne gå videre til en annen side. 79 % av netthandlere som har problemer med dette forteller at de ikke vil komme tilbake til den samme nettsiden igjen.

Hvor mye har dette å si for omsetningen din? Amazon beregnet at et sekund ekstra i nedlastingstid kan koste de 1,6 milliarder USD i omsetning hvert år. Google har beregnet at ved å redusere søkeresultatene med bare fire tideler av et sekund, taper de potensielt 8 millioner søk per dag. En dyktig matematiker kan kanskje regne seg frem til hva dette betyr i tapte annonseinntekter.

oppdatere-nettside

Hvor mange prosent gjør research online før de kjøper?

Et annet argument for å oppdatere og øke hastigheten på nettsiden din er at nesten alle undersøker varen, produktet eller tjenesten på internett før et kjøp. Dette gjør de uavhengig av om de benytter seg av en fysisk butikk eller netthandel. Ifølge Google sjekket hele 88% av oss på nettet før vi gjorde et kjøp i fysisk butikk eller online. Vi sjekket i snitt 10,4 nettsteder før vi kjøpte noe. Disse tallene gjelder for 2011, og det er ingen grunn til å tro at disse tallene er lavere i dag. Spør deg selv, sjekker du nettet før du handler?

Du taper penger på å være treg

En nettside eller nettbutikk som laster sakte er ikke bare dårlig for salget, den er også dårlig for hvordan du rangeres hos søkemotorer. Dette betyr at du rangeres lavere med en treg nettside enn med en rask, noe som igjen vil få betydning for antall sidevisninger, annonseinntekt og ikke minst omsetning.

Når det kommer til søkemotorer er Google den desidert største aktøren, med hele 90,8 % markedsandel. Google bruker nedlastingshastighet som en av flere faktorer til å avgjøre hvilken rangering du får, altså hvor høyt opp i søkeresultatene du kommer. For å avgjøre rangeringen sjekker Google hastigheten på både desktop og mobile plattformer.

Dersom siden din ikke er rask nok vil du bli straffet når det kommer til rangeringen i resultatlistene hos Google. Bing og andre søkemotorer benytter lignende algoritmer og verktøy i sine rangeringer.

Mobile nettsider er viktigere enn noen gang

Nettrafikken på mobil øker for hvert år som går. Mobile plattformers andel av trafikk på nettet ligger nå på rundt 60 % i Norge. Netthandel på mobil øker også. DIBS netthandelsrapport fra 2017 indikerer at 54% har handlet på nett via mobilen i løpet av 2017, så har du ikke en mobiloptimert side taper du omsetning.

Ikke bare det: har du ikke en mobiloptimert side eller responsivt design vil du bli straffet av Google og rangert lavere på resultatlistene. Det finnes i dag flere muligheter for å gjøre mobilsidene vesentlig raskere, men kanskje den viktigste nyheten for dette er Accelerated Mobile Pages (AMP). Du kan lese mer om AMP her.

Har du spørsmål om nettsider?

Vil du oppdatere nettsiden? Vi tar gjerne en prat og ser på hvilke muligheter som er lure for din bedrift.