Mediebyrået Enklere Valg»Øk salget med 50% – bruk Google responsive bannerannonser

Øk salget med 50% – bruk Google responsive bannerannonser

Høsten 2018 lanserte Google responsive bannerannonser, og de har nå erstattet de gamle responsive annonsene som standard annonsetype i displaynettverket. De nye annonsene skal bidra til at annonsører sparer verdifull tid ved å la Google automatisk teste ulike kombinasjoner av elementer, og deretter vise de kombinasjonene som presterer best.

Hvordan fungerer responsive bannerannonser?

Google beskriver responsive bannerannonser som fremtiden innen element-basert digital annonsering (Google, 2018). Et element er en del av en annonse, som overskrifter, beskrivelser, bilder, video eller logo.

Når du kjører responsive bannerannonser bruker Google maskinlæring for å kombinere disse elementene for å finne de mest optimale kombinasjonene. Det vil si at Google velger spesifikke elementer for en gitt bruker, enhet og annonseplassering basert på din historie. Deretter a/b tester de millioner av ulike kombinasjoner gjennom displaynettverket for å finne de annonsene som presterer best. På denne måten får man spesialtilpasset annonsene til hver eneste bruker og deres behov, slik at du kan sende riktig annonse til riktig person. Når Google tar i bruk maskinlæring på denne måten slipper annonsører å lage millioner av kombinasjoner manuelt. Dette bidrar til at annonsører kan jobbe raskere, smartere og til slutt få flere konverteringer fordi annonsene er spesialtilpasset til brukeren.

Fordelene med responsive bannerannonser

Når du setter opp din første responsive bannerannonse trenger du bare å laste opp alle de ulike elementene, deretter vil Google automatisk teste de ulike kombinasjonene for å velge den annonsen som presterer best.

I tillegg til at annonsører kan jobbe raskere, smartere og få flere konverteringer er det flere gode fordeler med å bruke Google responsive bannerannonser.

Automatisk justering av størrelse og format
Google justerer størrelsen og formatet på annonsene automatisk slik at de passer inn på forskjellige nettsteder. Hvis du setter opp annonsene og følger Google sine anbefalinger har du et uendelig varelager som kan dukke opp overalt siden annonsene ikke er begrenset av bannerformatet. Det vil i praksis si at annonsene dine kan bli vist som en tekstannonse på en mobilapplikasjon, og den samme annonsen kan bli vist som et banner på en nettside.

Automatisk tilpassing
Responsive bannerannonser tilpasser seg innholdet og designet på siden de blir vist på. Derfor kan for eksempel en annonse på en nettavis se ut som en artikkel og ha det samme designet som artiklene på nettsiden har. Dette bidrar til at annonsene får større rekkevidde, og flere muligheter til konverteringer.

Flere konverteringer
I følge Google får annonsører i gjennomsnitt 50% flere konverteringer til omtrent samme CPA når man tar i bruk flere overskrifter, beskrivelser og bilder med responsive bannerannonser, enn hvis du bruker en vanlig bannerannonse. I tillegg får annonsører i gjennomsnitt 10% flere konverteringer med de nye responsive bannerannonsene, enn med de gamle responsive annonsene (Google, 2018).

Tilgjengelig gjennom hele displaynettverket
Akkurat som de gamle responsive annonsene, vises også de nye responsive bannerannonsene på over tre millioner nettsteder, over 650 000 apper, og gjennom Google sine plattformer Gmail og Youtube.

De nye responsive bannerannonsene gjør altså ikke bare hverdagen til annonsører enklere siden de kan jobbe raskere og smartere, men de bidrar også til at potensielle kunder blir eksponert for annonser som er mye mer relevante, og dermed øker sjansen for at de klikker på annonsen betraktelig.

Nyttige lenker

Slik oppretter du responsive bannerannonser 

Administrer de responsive bannerannonsene

Kontakt oss gjerne for en hyggelig fagprat hvis du ønsker mer informasjon om Google annonsering, og de responsive bannerannonsene.

© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg