Mediebyrået Enklere Valg»Kundecase: Beste vinter noensinne med Google Ads

Kundecase: Beste vinter noensinne med Google Ads

Daglig leder, Oslo Bad og Renovering: Petter Stoltenberg Hildal


Enklere valg er en kunnskapsrik gjeng som har vært løsningsorienterte, effektive og serviceinnstilte fra første kontakt. De har gitt resultater lang over forventning. Svært fornøyd!

– Oslo Bad og Renovering. Daglig leder, Petter Stoltenberg Hildal
Bakgrunn

Oslo Bad og Renovering er en nisjebedrift med spesialisering på baderom. De tilbyr et enkelt system med fastpris for renovering av bad – faste priser per kvm og for vanlige tilleggstjenester. Dette gir kundene deres en bedre oversikt og større forutsigbarhet, uten overraskelser underveis.

Når vi startet å jobbe med Oslo Bad og Renovering sommeren 2018 ønsket de å øke sin oppdragsmengde for oppussing av bad i privatmarkedet i Oslo-området. I dag er de 7 ansatte, de totalrenoverer ca 100 bad i året og omsatte for 26 millioner i 2017.

Mål

Hovedmålet med annonseringen var å øke antall henvendelser i en normalt noe tregere vintersesong. Dette skulle løses ved å fokusere på tekstannonser ved søk, i tillegg til å kjøre displayannonser med mål om å skape interesse fra relevante målgrupper lokalt, og generere billige og relevante klikk til nettsiden. Det viste seg likevel at displayannonsene bidro aller mest til å oppnå konverteringer, som var hovedmålet.

Tilnærming

Annonseringen ble planlagt fra juni 2018, for oppstart i november samme år. Det var først rett før oppstart vi ble enige med kunden om et lite tillegg i budsjett for å vise displayannonser mot målgrupper, i tillegg til planlagt remarketing mot de som har besøkt nettsiden. Dette viste seg å være en meget verdifull beslutning.

Allerede før sommeren startet vi å samle inn data om de besøkende på nettsiden for å kjøre remarketingannonser. Vi valgte med tekstannonser å øke dominans i søkeresultatet på ordene bedriften allerede var godt synlige på via egen nettside, Google Min Bedrift, mittanbud.no og gulesider.no i det organiske søkeresultatet.

Tanken var at betalte annonser ville fungere godt sammen med øvrige rangeringer på søkeordene og positive kundevurderinger på andre nettsteder. Kundevurderingene er synlige på både søkeord og firmasøk i Google. Et tydelig fastpris konsept skal gjøre det enkelt for kunden å forutse kostnader før de tar kontakt.

Resultat

Vi opplevde at trafikken til nettsiden og målte konverteringer til henvendelser ble mangedoblet med annonseringen.

På våren og forsommeren 2018 var det mellom 300 og 500 besøkende på nettsiden hver måned, hvorav ca 70% av trafikken kom fra organisk synlighet. Trafikken har økt gradvis hver måned fra høsten 2018. I mars 2019 passerte Oslo Bad og Renovering 9000 brukere for måneden. Over 90% av brukerne kommer fra Google-annonsering, hvorav mesteparten er fra displayannonser mot målgrupper og remarketing. I april og mai 2019 økte antall brukere med hele 1469%, sammenlignet med samme månedene i 2018.

Økning av trafikk

Dette er et av de sjeldnere tilfellene der displayannonsene konverterer bedre til henvendelser per annonsekrone enn tekstannonser ved søk. Søkeordsannonsene konverterer likevel meget godt. Displayannonsene, og særlig remarketing, gir derimot i dette tilfellet opp til 100 ganger så mange klikk for pengene. Over 7 måneder har de betalte annonsene samlet oppnådd 4.44 millioner visninger og over 50 000 klikk.

Google Ads står for 48% av konverteringer til henvendelser i disse 7 månedene, og andelen øker for hver måned. I april og mai 2019 var denne andelen på hele 62%. Resultatene viste seg likevel ganske umiddelbart, og vintersesongen 2018/2019 ble den travleste noensinne. Kunden avventer derfor for den videre annonseringen med å øke budsjettene, i fare for å sprenge kapasiteten.

Økning av konverteringer

Dette viser at det er muligheter å skape gode resultater med betalt søk, selv når synligheten i det ubetalte organiske søkeresultatet er god i utgangspunktet. Kanalene forsterker hverandre. Samtidig har de nyere responsive bannerannonsene i Google for remarketing og målgrupper vist sin styrke med sin videreutviklede smarte maskinlæring. I mai 2019 bidro display med responsive bannerannonser alene med hele 54% av målte konverteringer til henvendelser på nettsiden, herunder 63% av alle henvendelser via e-post.

© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg