Mediebyrået Enklere Valg»AMP – Accelerated Mobile Pages

AMP – Accelerated Mobile Pages

Hva er AMP?

Du har kanskje lagt merke til det lille symbolet som viser et lyn ved siden av enkelte sider i søkeresultatet på din mobil? Dette er et symbol som viser at siden er AMP-optimalisert. AMP står for «Accelerated Mobile Pages» og har som formål å laste opp nettsider så raskt som mulig på mobile enheter. Siden det er flere og flere som benytter mobilen til å surfe på nettet, ønsker AMP-prosjektet å imøtekomme dette ved å gjøre nettlesing på mobil raskere.

 

Hvorfor er AMP aktuelt og viktig?

Siden surfing på mobil ofte foretrekkes fremfor desktop, og med Googles ”mobil først”-indeksering på vei, har sidehastighet nok en gang blitt et hett tema. Enkelt forklart forkorter AMP lastetiden til nettsider drastisk, og AMP-sider blir derfor ofte prioritert i de organiske søkeresultater ved nyhetssøk i Google.

Hastighet påvirker også klikkfrekvensen (CTR – Click-Through Rate) til en nettside, noe som betyr at AMP-formatet kan være aktuell for både nettbutikker og innholdsbaserte nettsider, i tillegg til nyhetssider.

 

Utfordringene med AMP

Google er en av hovedaktørene bak AMP-prosjektet, noe som har ført til at flere i SEO-verdenen, og den digitale verden forøvrig, mener at dette gjør prosjektet mistenkelig. Om du klikker på en lenke i søkeresultatene som fører til en AMP-side, blir du nemlig ikke sendt til nettsiden som har publisert lenken, men til Google sin cache av nettsiden på google.com. Dette betyr at du kun beveger deg innad i Googles økosystem, med mindre du klikker deg videre fra denne landingssiden. Digitale aktører reagerer på dette og anklager Google for å omdirigere trafikk fra andre nettsider til sine egne.

 

Den siste utviklingen innen AMP

Denne uken har AMP vært et svært aktuelt tema innen digitale nyheter. Google har nemlig tatt til seg kritikken og svart ved å utvikle nye URLer som ikke begynner med ”google.com”, men som ser ut som den aktuelle nettsidens ordinære URL. Endringen trer i kraft høsten 2018 og går ut på at når du klikker på en AMP-lenke vil du fortsatt bevege deg i Google sin cache, men opplevelsen blir mer brukervennlig. Det vil også kunne øke sjansen for at du klikker deg videre til den opprinnelige nettsiden.

I tillegg har Google sluppet en oppdatert versjon av sitt verktøy for AMP-testing, med mange nye funksjoner.

Er du nysgjerrig på om AMP kan være aktuelt for din nettside, eller ønsker du å vite mer om formatet? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

Hver mandag og torsdag trener Grorud ILs jenter 14 (J14) på Grorud kunstgress.

– Her lukter det fryktelig parfyme, sier trener Vilde Mollestad Rislaa idet hun går inn i garderoben.

Hun blir møtt med latterhyl fra 19 treningsklare jenter.

De er litt færre i dag, fordi det er kakesalg på Bjøråsen skole, hvor de fleste av dem går. Alle er fra Romsås.Ute er det vått og grått, men det stopper dem ikke.

Kilde: Aftenposten

Les hele artikkelen her

 

Enklere Valg Foundation

Enklere Valg Foundation har som grunntanke å bidra til en litt bedre hverdag for mennesker rundt omkring i verden. Våre medarbeidere ser selv verdien av dette – og er selv initiativtakere til å finne aktuelle prosjekter og hjertesaker.

Mediebyrået Enklere Valg søker alltid etter å utvikle oss, og øke kompetansen og kapasiteten internt i bedriften. Derfor har vi headhuntet tre nye ansatte, med hvert sitt eget spesialfelt. Dette gjør at vi kan levere enda bedre resultater for våre kunder i fremtiden.

Simen Riisa

Rådgiver

Vi er i dag en stor radiokjøper, med god kompetanse på huset.
I et radiolandskap i rask forandring, har vi innsett at det er viktig å tilegne seg ytterligere kompetanse og oversikt for å kunne tilby best mulig rådgivning og forhandling. Derfor har vi headhuntet Simen Riisa, som er en dyktig radiorådgiver med lang og god erfaring innen radiokjøp, radiosalg og forhandling. Han løfter nivået i MEV ytterligere, og gir oss en unik innsikt i et uoversiktlig marked.

Ta kontakt med Simen Riisa

Jarle Moen Heiskel

Performance Marketing Trainee

Performance marketing er et marked i rask vekst, både i markedet generelt, men hos oss spesielt. Vi har lenge søkt etter å øke kapasiteten i avdelingen, og samtidig utvikle kompetansen på området. Jarle har stor interesse for fagfeltet, og er læringstørst som få. Han er et bunnsolid tilskudd til avdelingen, og skal hjelpe oss å ta det neste steget, noe som vil komme kunden til gode!

Ta kontakt med Jarle Moen Heiskel

Jonas Guttormsen

Selger

Vi ønsker ikke bare å utvikle oss, vi ønsker også å utvikle staben og våre ansatte. Jonas vil jobbe aktivt for å tilegne seg kunnskap og kompetanse som selger, og sertifisere seg innenfor en rekke områder. Dette skal gjøre han godt rustet til å bli en solid rådgiver med god kompetanse på flere områder i fremtiden. Velkommen, Jonas!

Ta kontakt med Jonas Guttormsen

2017 er året hvor Norge og FM- nettet går over på DAB. Dette stemmer ikke helt, for lokalradio vil fortsatt være tilstede på FM, men rikskanalene som Radio Norge, P4 og NRK vil bli borte. I all enkelhet vil dette si at all radiosus blir borte, med DAB vil du enten ha signal eller ikke.

Startskuddet gikk i Nordland, her ble FM nettet slukket allerede i januar, etterfulgt av Trøndelag og Møre og Romsdal i februar. Kantar TNS har kartlagt lyttingen etter den første FM-slukkingen. Kartleggingen ble gjennomført som en spørreundersøkelse i uke 9. Ut i fra den kan vi se at radiolytterne er trofaste og blir med over på digitale plattformer. 64% av nordlendingene hører fortsatt daglig på radio, mot 74% før DAB. Salget av DAB- radio til bil og hjem har fått en markant økning, i dag hører 81% av nordlendingene på DAB mot 57% før slukkingen.

I dag er det Nordland, Trøndelag og Møre og Romsdal som er slukket, men resten av landet følger på fortløpende:

 

For flere av våre kunder er radio først og fremst et bilmedie. En stor andel av radiolyttingen er i bil, men hele bilparken i Norge er ikke nødvendigvis utstyrt med DAB. Tall fra Nordland viser at 41% har enten DAB- radio eller DAB- adapter i dag, mot 30% før slukkingen. DAB er kommet for å bli og en overgang vil naturlig nok vises på lyttertallene. Likevel er det optimisme i bransjen og det forventes at lyttertallene vil stabiliseres igjen allerede fra og med neste år.

Så, hvordan vil våre annonsører bli påvirket av de nye lyttertallene? En spott på riksdekkende radio prissettes ut i fra antall GRP (gross rating point) som baseres på lyttertall. Her vil man da for de samme annonsekronene få en noe større frekvens. Men hva skjer med lokalradio midt i alt dette? Lokalradio har løyve til å sende på FM- nettet fram til 2022. Hva som skjer så er foreløpig uvisst. Det vil bli bedre plass på FM- nettet og med mindre forstyrrelser i lufta vil sendingene nå over et større geografisk område enn tidligere. 2017 – et spennende radioår!

Kilde: Kantar TNS og Radio.no

Les mer her om hvordan vi kan hjelpe deg med din radioannonsering

 

 

Et tryggere Internett for alle – skjerpede krav til webtjenester

Sikkerhet på nett blir stadig viktigere – og med god grunn. Nettaktiviteten hos folk flest blir stadig høyere, og dette medfører også at folk bruker Internett ganske annerledes enn tidligere. Sensitive personopplysninger sendes over verdensveven daglig, både i nettbanken, på e-post, og liknende. Kredittkortinformasjon, bosted og sivilstatus utleveres over både krypterte og åpne linjer – uten at man egentlig tenker så mye over det. Dette gir videre grobunn for mennesker med litt mer skumle hensikter.

Strengere krav til sikkerhet

Større Internett-aktører som Google har på bakgrunn av dette begynt å stille langt strengere krav til sikkerhetstjenestene hos nettsider som ønsker å bedre sin SEO-rating, og øke sin synlighet på nett. De ønsker rett og slett ikke å promotere websider som kan sees som en sikkerhetsrisiko, nesten uansett hva slags innhold siden promoterer i utgangspunktet.

Derfor er det i dag viktig at din nettside er utstyrt med et SSL-sertifikat. I praksis betyr dette at siden din utstyres med et krypteringsledd – altså en funksjon som gjør at informasjon som lastes opp eller sendes via en nettside krypteres tilstrekkelig slik at det ikke kan plukkes opp av utenforstående tredjeparter. SSL-kryptering gjør rett og slett slik at kun de som skal kunne bruke informasjonen du gir fra deg er de som faktisk får tilgang til den.

Vi deler informasjon ukritisk – konsekvensene kan være betydelige

Hvis en tenker over hvor mye informasjon vi gir fra oss på daglig, eller i hvertfall ukentlig basis, begynner man å forstå hvorfor slike krypteringsløsninger blir å regne som en slags bransjestandard fremover. De fleste av oss har oppdaget netthandel, vi logger oss inn i nettbanker og legger igjen sensitiv betalingsinformasjon, og vi registrerer profiler på diverse nettsteder med fullt navn og personalia. Om ikke denne informasjonen er sikret og kryptert tilstrekkelig, gir det vann på mølla og mat i magen til folk som lever av å bruke og selge denne informasjonen videre. Og tvil ikke – disse finnes det mange av. Nettkriminalitet har eksplodert i takt med økt bruk og kunnskap hos folk flest, noe som igjen stiller langt høyere krav til de av oss som tilbyr ærlige og redelige tjenester på nett. Det kan kanskje virke som et fordyrende mellomledd, men i praksis er det høyst nødvendig for å sikre et åpent og trygt Internett for alle, alltid.

Google skremmer brukerne – men løsningen er enkel og rimelig

Googles egen nettleser, Chrome, har allerede begynt å sende ut advarsler til alle som forsøker å logge seg inn eller legge igjen sensitiv informasjon på nettsider uten tilstrekkelig kryptering og sikkerhet (SSL-sertifikat). De sier selv at dette bare er et lite steg på veien, og at advarsler og sanksjoner vil bli både mer omfattende og drastiske i nær fremtid.

Å skaffe seg et SSL-sertifikat er både enkelt og rimelig. Mange tenker automatisk at webløsninger og implementering er kostbart, men et SSL-sertifikat koster i praksis kun 120,- kroner i måneden. Å implementere det på selve nettsiden tar heller ikke mer enn et par timer. En liten pris å betale for bedre personvern og sikkerhet – i hvertfall hvis alternativet er å jage vekk kundene/brukerne sine med hyppige og skremmende advarsler om at deres sikkerhet er truet.

Ta kontakt med oss i dag om du har spørsmål om hvordan du kan bedre sikkerheten på dine websider.

SEO – eller søkemotoroptimalisering – er helt essensielt for å synes på Internett. Det har seg nemlig slik at om man vil synes i Google, Bing, eller noen av de andre søkemotorene, er det en rekke krav og retningslinjer å forholde seg til. Nettsiden din blir nemlig scannet, vurdert og rangert opptil flere ganger daglig, og det utføres et hundretalls målinger av ulike faktorer og elementer ved din nettside. Hastighet, relevans, kvalitet på innhold, eksterne lenker etc.

Totalvurderingen av disse faktorene avgjør om du vil havne først blant de organiske søketreffene, eller om brukeren finner deg først på side 31. Og det sier seg selv at side 31 er lite hensiktsmessig om man vil bli funnet på verdensveven.

Ikke bare er SEO viktig for å sikre at man blir funnet ved hjelp av organiske søk, dine SEO-resultater er også med på å avgjøre hvilken pris du må betale i Googles egne SEM-tjenester (søkemotormarkedsføring). Altså kan en investering i optimalisering av din nettside betale seg i kroner og øre umiddelbart.

Hastighet får deg raskere opp

Lastetiden til din nettside er en viktig måleenhet for Google, da det finnes nettsider der ute som ikke er optimalisert etter dagens standarder, med det resultat at de er trege og tunge for nettleseren. Derfor belønner Google raske nettsider – og “straffer” trege nettsider tilsvarende. Det er også verdt å merke seg at mange glemmer å sjekke hastigheten på sin nettside på flere flater. En nettside kan for eksempel oppføre seg både raskt og smidig på desktop, altså tradisjonelle dataflater, men være seig og dårlig optimalisert i nettlesere på mobile enheter. Dette vil bidra til å senke ditt SEO-resultat, og sende deg rasende nedover på rangeringene.

Om du ønsker å sjekke hastigheten på din nettside, legg til url her:

[contact-form-7 404 "Not Found"]

 Fikk din nettside status rød? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg!

Innholdsanalyse – kvalitet betyr mer enn du tror

Det er lenge siden man kunne lure inn X antall “relevante” søkeord i banale tekster for å booste sine organiske resultater. Dette var en enkel måte for mange useriøse byråer til å ta seg grovt betalt for smutthull i Google-algoritmene. Heldigvis har Google tatt tak i dette, og analyserer nå innholdet ditt grundig. Avanserte algoritmer og metoder avslører om innholdet ditt er produsert utelukkende for å stjele noen rangeringspoeng, eller om innholdet faktisk bidrar med noe av nytte for siden eller brukeren. Juks med innholdet – og Googlet vil straffe deg hardt. Du kan miste rangeringspoeng, eller rett og slett bli svartelistet og automatisk havne helt bakerst i køen. Dette går da også utover alle de andre ressursene en har investert i god funksjonalitet, raske lastetider, søkeordsanalyse og liknende.

Her kan du foreta en enkel nøkkelordsanalyse av dine egne og andres nettsider.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Hva gjør konkurrentene?

Alle bedrifter med respekt for seg selv har en veldig konkret liste over nåværende og potensielle konkurrenter i markedet. Det mange dog ikke er klar over, er at analyser av konkurrentenes nettsider kan avdekke verdifull informasjon også for bedriftens egne nettsider. Hva er det konkurrenten gjør riktig for å trekke til seg potensielle kunder til sin nettside? Hva konkret har konkurrenten gjort for å havne over deg i de fleste søk? Hvilke søkeord optimaliserer de seg mot? Dette er informasjon som kan utgjøre store forskjeller, og som det er viktig å følge med på fortløpende. For en ting er sikkert, dine konkurrenter utfører nemlig disse analysene av dine nettsider.

Det er også verdt å tenke over dette i en markedslederposisjon. Å inneha en markedsledende posisjon i markedet kan i mange tilfeller føre til tunnellsyn og et usunt komfortnivå. Konkurrentene gjør alt i sin makt for å stjele markedsandelene dine hver eneste dag, og verdien av å holde seg oppdatert på utfordrernes taktiske grep på Internett er uvurderlig i det lange løp. Hvis du vil hindre konkurrentene i å stjele dine eksisterende kunder, må du også vite hvordan de planlegger å få til nettopp dette.

Her kan du foreta en enkel kvalitetssjekk av din nettsides SEO.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Effektiv lenkestrategi – skaff deg gode venner

Et viktig aspekt ved Googles analyser av dine nettsider, er hvor mange eksterne aktører som lenker til din nettside, og hvor troverdige disse lenkene er. Derfor er det særdeles viktig å skaffe seg nyttige samarbeidspartnere i et lenkeøyemed. Produserer du markedsmateriell for en aktør? Be de fortelle om det på sine nettsider. Leverer dere anleggutstyr til en entrepenør? Spør pent om en liten anbefaling på deres digitale flater. Poenget her er at alle samarbeidspartnere og fornøyde kunder dere har som bedrift, relativt enkelt kan bli en ressurs utover det rent formelle i kjøps/salgsøyeblikket. Og hvis en tror det bare er å lenke til nettsiden på en drøss av døde nettsider, irrelevante og useriøse aktører og liknende, og med dette oppnå gode resultater, tar man grundig feil. Også her har Google en intelligens man bør slutte å la seg overraske over. Blir du avslørt med “plantede” lenker på ikke-godkjente nettsteder, vil det føre til potensiell svartelisting, dårligere rangering og liknende veldig fort. Vær seriøs, gjør et grundig arbeid, og spør dine samarbeidspartnere om gjensidig lenkedeling.

Når det gjelder lenkedeling er også sosiale medier et veldig effektivt medium. Ved å skape engasjernde innhold som blir delt hyppig i sosiale medier, fører dette også til en veldig intenst og effektiv lenkedeling fra utrolig mange unike brukere. Dette er musikk i Googles ører, og er utelukkende positivt for din SEO-rangering.

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Den røde tråden består hos Enklere valg

Enklere Valg har som mål å tilby kundene alle relevante tjenester som kan gjøre hverdagen deres både enklere og mer effektiv. – Som vi ofte poengterer overfor våre kunder, fokuserer vi ikke på rabattene vi kan få – vi konsentrerer oss heller om kundens Return On Investment (ROI), sier Roger Rosbach. – Eller som noen også kaller det; valuta for penga! Når markedet og betingelsene endrer seg, må vi endre oss med dem. Vi ser at områder som analyse, tracking, overvåking og kontroll har utviklet seg til noen av de viktigste verktøyene vi kan tilby.

Videre opplever vi at sosiale medier stadig endrer seg – det eneste som ikke endrer seg, er viktigheten av å virkelig kunne dem, skjønne hvordan de fungerer og interagerer.

SEO | SEM + INNHOLD = SANT

Content Marketing – alle vet ikke hva det er…

Til sist har vi buzz-ordet Content Marketing (innholdsmarkedsføring), der vi nå har knyttet til oss profesjonelle krefter som vet både hva og hvordan man utnytter det skrevne ord gjennom å formidle innhold på ulike digitale flater. Tross alt er det akkurat det kundene dine ønsker å oppleve når de møter deg digitalt; relevant og engasjerende innhold som gir dem en positiv opplevelse.

Nettet er fullt av døde visittkort. Opprinnelig er de fleste av dem opprettet med en visjon om et levende nettsted der kunder og forbindelser skulle kunne hente nyheter og holde seg oppdatert om side-eierens aktiviteter. Visjoner er fine å ha, men ofte innhentes de av hverdagen. De færreste bedrifter og organisasjoner har tatt seg råd til å ansette egne krefter som har oppdatering av nettsidene som hovedoppgave. Nettopp derfor er nettet fullt av disse kalde visittkortene – og har de vært statiske for lenge, slutter f.eks. Google å rangere disse sidene. “Innhold” er nøkkelordet – oppdatert, riktig innhold som i tillegg er søkemotoroptimalisert. Content Marketing heter det på godt utenlandsk, og er blant våre nye tilbud. Vi har nylig knyttet til oss erfarne krefter som vet hvordan man skriver riktig innhold, både for leserne og søkemotorene.

Hvorfor skulle du bruke tiden din på oppdatering av nettsiden din? Antagelig har du satt ut flere andre oppgaver som ikke er en del av bedriftens kjerneoppgaver. Rengjøring, kantine, rekvisitakjøp, server-hosting – listen kan godt være lenger for mange bedrifter. Vårt forslag er at du kontakter rådgiveren din hos Enklere Valg og får en gjennomgang i hvordan Content Marketing vil fungere for din bedrift. Vil du ha en oppegående og attraktiv nettside, kan dette godt være løsningen. Og vil du i tillegg ha et godt samspill mellom innholdet på nettsiden din og tilsvarende på sosiale medier, vet vi at det er løsningen. Kontakt oss i dag – du har egentlig ikke en dag å miste.

Og hva har det med den røde tråden vår å gjøre? Alt, faktisk. Vi beholder fortsatt den flate strukturen vår – og det fører til at vi kan levere mer enn andre til en hyggeligere pris. Vi får både høyere og bredere kompetanse og kan gi mer kvalifiserte råd på områder som blir viktigere og viktigere for absolutt alle kundene våre. Og den røde tråden ivaretas ved at vi har akselerert vår egen faglige utvikling fordi vi er aktører i et mediemarked som er i stadig bevegelse. Derfor styrker vi oss i alle ledd, siden vi vet at vi aldri blir sterkere enn det svakeste leddet i kjeden vår.

Referanser til kunder som har valgt content marketing hos oss

Sosiale media – folk snakker om dem som om de var ett eneste medium som fungerte sammen eller samtidig. Det er de jo så absolutt ikke; de ligner hverandre til dels svært lite med hensyn til hvem som bruker dem. Så derfor bli spørsmålet hvem er hvor i sosiale media, og hva det betyr for oss som ønsker å nå dem.

And the winner is…Facebook!

På verdensbasis – som i Norge – er Facebook klart det største sosiale mediet. Med sine 11 år på baken, er det også det eldste av de rådende sosiale mediene. Totalt sett (mars 2015) har kanalen 936 millioner daglige brukere, 798 millioner av disse brukte mobil for å logge seg på. Antallet aktive kontoer var på samme tid 1,44 milliarder, hvorav 1,25 milliarder brukte mobil. 82,2% av alle brukere befinner seg utenfor Nord.-Amerika.

I Norge er tallene også imponerende – selv om demografien bak dem er i endring. I følge Ipsos MMIs undersøkelser datert 1. april(!) i år, er det 3,197 millioner nordmenn som har FB-konto, kun 30.000 av dem er passive konti. 63% av de aktive brukerne er på FB daglig. Kanalen er noe kvinnedominert, både totalt og i antall aktive brukere. Det er verdt å merke seg to ting: Facebook øker nå mest i segmentet 60+, og de yngre bruker kontoen sin mest til å utveksle bilder og chatting – altså ikke «tradisjonell» posting på tidslinjen. På en tre måneders basis, oppga 83% av brukerne at de bruker tjenesten like mye – eller mer – i dag.

Konklusjon: Vil du nå noe flere kvinner enn menn, vil du nå mange, vil du helst treffe mennesker mellom 18 og 60, er det Facebook som gjelder.

Bildenes inntogsmarsj

Da smarttelefonene invaderte oss, begynte også den hemningsløse fotoutvekslingen som har ført til ekstrem mobbing, ingen dusjing blant skoleelever og en ny hverdag for nettavisene. Det er spesielt fire medier som er foto-basert; Snapchat, Instagra, Pinterest og Flickr.

Snapchat (etablert i 2011) har raskt blitt den største bildebaserte tjenesten, med anslagsvis i underkant av 2 millioner brukere. Ipsos MMI leverer et tall på 1,5 millioner over 18 år, mens Sosial Kommunikasjon føyer til nærmere en halv million yngre brukere. Flere kvinner enn menn (55%/45%), 8 av 10 helt unge, 1 av 10 over 60. Nye funksjoner begynner å tiltrekke seg bedrifter, også.

Instagram er det eldste av bildedelingstjenestene (oktober 2010), men hadde en nedgang i antall brukere i forfjor – bedring i 2014. 1.258.000 er faste brukere – 9 av 10 kvinner under 30 år sjekker Instagram-kontoen sin flere ganger hver dag! Sitsen kvinner menn er omlag 60/40, mens det per 1. kvartal i år er tendensen at det kommer flere menn enn kvinner til tjenesten.

Pinterest har ca. 287.000 faste brukere i Norge. Kjønnsmessig er det svært skjev fordeling, med 82% kvinner og 18% menn som har konto. Bruksfrekvensen er økende; 49% er innom ukentlig eller oftere. Hele to tredeler av brukerne sier de bruker tjenesten oftere nå enn for tre måneder siden.

Flickr er den gamle storheten innen bilder på nettet, med en enorm bildesamling og stor fanskare. I TU skriver man følgende om tjenesten: Etter hvert ble tjenesten “glemt” av eieren Yahoo!, og mangelen på videreutvikling har sendt mange brukere vekk til andre tjenester. De siste par årene er imidlertid tempoet oppe igjen, og tjenesten forbedrer seg stadig. Flickr har fordelen av mange brukere og mye tilpasset programvare. Ulempen er rotete innlogging og noe umoderne struktur. Har begrenset støtte for video.

Konklusjon: For bedrifter er både Spapchat og Instagram aktuelle – spesielt hvis de er på jakt etter yngre personer – med klar hovedvekt på kvinner. Er du på jakt etter et sted å organisere og gjøre bildene dine tilgjengelige, er Flickr stedet.

Hva med profesjonelle media?

Med det mener vi profesjonelle medier som LinkedIn og Google+, videokanaler som Youtube og Viemo, samt det generelle markedet for Twitter og blogger.

LinkedIn har i dag ca. 1,8 millioner norske brukere, flest menn – men de fleste er passive og kun 10% er innom siden daglig. Tjenesten er jobborientert og legger vekt på at man kan anbefale (endorse) venner og kolleger for at de behersker ulike fag og emner. Annonseringen på LinkedIn følger prinsippene for Google Adwords og Facebook.

Google+ er ganske så lik LinkedIn på flere måter; ca. 1,3 millioner kontoer, forholdsvis passive brukere (ca. 200.000 er innom hver dag) og de fleste er menn – spesielt i alderen 30 til 40 år. Nå skal det sies at G+ er en ganske «ung» tjeneste, som stadig lanserer nye finurligheter, og ikke er ferdig utbygd ennå.

Youtube er kanalen de som ofte er veien inn i det digitale universet for de aller yngste. Dette er også kanalen brukerne ofrer mest tid på, når de først er inne. Ca. 1,1 millioner nordmenn har profiler på Youtube. Internasjonalt vises det 6 milliarder timer video på Youtube hver måned! Bedrifter kan opprette egne videokanaler og dra nytte av mulighetene for viral spredning.

Vimeo er en mer rendyrket videodelingstjeneste med en noe mer profesjonell brukermasse enn Youtube. Tjenesten ble lansert i 2004, og har 170 millioner brukere på verdensbasis. Tjenesten vokser med 80% i året! I Norge er Vimeo mest brukt av bedrifter og – naturligvis – av hardcore cineaster med krav til bildekvalitet.

Twitter er en mannsdominert tjeneste med rundt en million norske brukere. Mer enn halvparten av dem er på kanalen hver uke eller oftere. Personer med høy utdannelse er overrepresentert, og flere samfunnsaktører som vanligvis ikke ytrer seg for mye i det offentlige rom, som kommuner og politi, er aktive her.

Blogger er det vanskelig å anslå antallet av – men vi vet litt om leserne. 1,4 millioner nordmenn leser en blogg av og til. De fleste (70%) på månedlig basis, mens rundt 150.000 leser blogg hver dag. Nær 60% av de yngre er blogglesere, og rundt 65 % av bloggleserne er kvinner.

I tillegg til de nevnte mediene finnes det nisjetjenester, og det kommer stadig til nye aktører. Noen topper, andre flopper – og det er ikke det kommersielle markedet som avgjør hvem som slår igjennom eller ikke. Det er det brukerne som gjør. Huskeregel: På sosiale medier får du ikke den oppmerksomheten du betaler for – du får den oppmerksomheten du fortjener.

Vil du vite mer om hvordan du kan få – og utnytte – synergieffekter mellom sosiale medier? Kontakt oss på Enklere Valg nå – vi vet det du trenger å vite!

I dag er det ingen unnskyldning for ikke å vite hvem som bruker nettsidene dine, når de gjør det, hvor lenge, hvor ofte og hvilke sider de er innom. Nå har vi oppgradert vår viten om Google Analytices med et av bransjens beste hoder. Og det kan du som er – eller skal bli – kunde hos Enklere Valg, nyte godt av!

Det er først når du vet hvorfor du bør gjøre noe, at det du gjør er riktig

Derfor er analyse og tracking et av våre hovedsatsingsområder i 2015. Vi styrker staben med en svært analytisk og erfaren spesialist på bl.a. tracking – og kommer tilbake med hvem og så videre litt senere. Men vi kan jo røpe at vi etter hvert tilbyr flere typer tracking – hvem gjør hva på sidene dine, hvorfor og når? Og hvordan kan du utnytte dataene du får inn, til å justere sideutforming og kommunikasjon med brukerne av siden? I tillegg får vi kompetanse på nye måter å annonsere på, der respondentene bygger opp et mer interessant medieunivers for seg selv, basert på viste preferanser gjennom hvilke klikk man gjør på ulike sider, annonser og søk. Jo mer vi vet om kundene dine, jo mer målrettet blir markedstiltakene som skal treffe akkurat ham eller henne.

Analyse er roten til alt godt; ja vel – men det holder ikke bare å analysere. Vi mener den viktigste delen av analysen er kreativiteten den utløser etterpå. OK – så går nesten ingen inn på akkurat denne undersiden; hvorfor det? Dette nyhetsbrevet hadde bare 10% åpning og 5% lesning; det vanlige er 15% og 10% – hvorfor det? Kikkertsiktet vårt blir bare bedre og bedre av analyser. Vel å merke dersom man bruker analyseresultatene riktig.

Vil du ha en gjennomgang av hvordan gode analyser kan være gull verdt for akkurat din bedrift? Kontakt rådgiveren din, så får du beskjed om når vi bør treffes for en gjennomgang.

Vi vet at det finnes mange nettannonsører og markedsførere på sosiale media som ”glemmer” å analysere markedstiltakene sine. Det er helt unødvendig; aldri tidligere har analysemulighetene vært bedre.

De fleste av oss er vel i dag enige om at internett både har kommet for å bli, samt at det faktisk bare vokser i viktighet for markedsførere. Derfor bør vi også bli enige om at det i dag finnes bedre og mer effektive måleparametere enn respons og salg for å analysere markedstiltakene dine på nett.

Verktøyene ligger der – det er bare å ta dem i bruk

Enten du benytter deg av Google AdWords, Facebook-annonser eller legger markedskronene på LinkedIn eller Instagram, er det viktig å vite at det finnes måter å måle effekten av innsatsen på. Tidligere tiders annonsører kunne si at ”Jeg vet at halvparten av annonsebudsjettet er bortkastet – jeg vet bare ikke hvilken halvpart”. I dag holder ikke dette. Bruken av databaserte markedstiltak åpner også for fantastiske muligheter for å følge aktivitetene og resultatene av dem i detalj, ved hjelp av tracking, datainnsamling og analyser. Du må bare vite at de finnes, hvem som kan bruke dem og hva du kan forvente deg å få ut av dataene.

Det vanskeligste er ofte å gjøre dataene forståelige for ”alle”

Tracking – eller sporing – er nøkkelen til mye godt, men først når du vet hva som ligger av muligheter i selve sporingen. Ofte er avgjørelsen om å benytte seg av sporing det viktigste med hele prosessen, siden du da må bestemme deg for hva du vil spore og hvordan du vil bruke dataene som samles inn underveis. Målsettingen for kampanjen er som regel et godt sted å begynne, siden det er forskjell på dataene man samler inn for ulike kampanjer. Er målet flest mulig besøk på nettsiden din, blir dataene man samler inn forskjellige fra om målet er økt salg av kampanjeprodukter i nettbutikken din. Målet med de fleste kampanjer er konvertering, det vil si å få målgruppen til å gå fra å være indifferent til deg og produktet eller tjenesten din, til å ta et valg om å gjøre et prøvekjøp. I denne prosessen har vi også muligheten til å initiere og spore mikrokonverteringer. Det er mindre handlinger av typen der kundene ber om nyhetsbrev, registrerer seg i et skjema, laster ned brosjyrer og lignende.

Remarketing er gjentatt kundepåvirkning med nye budskap

Når man har fått inn brukbare data i form av e-postadresser, cookies (informasjonskapsler) i e-postleseren og lignende, kan det settes opp remarketing-tiltak. De potensielle kundene har vist interesse for, eller i det minste vært inne på nettsiden til en aktør. Ved hjelp av sidens cookies kommer de da inn på en ny annonseplan der de skal utsettes for flere og andre budskap enn de opprinnelig ble eksponert for, fra samme aktør. Resultatet er at nettleseren de brukte første gang, fortsetter å ha dem i minne og gir dem de nye remarketing-budskapene når de er inne på annonsebaserte nettsteder. Underveis kan vi også analysere dataene for å finne de ulike stegene i kundenes typiske kjøpsprosess. Når vi har identifisert disse stegene, er det mulig å skreddersy kjøps- eller handlingsutløsende aktiviteter i prosessen. Ulike steg krever altså ulike budskap; vi vet altså når vi bør fremme en rabatt og hvor stor den erfaringsmessig bør være, når vi bør tilby f.eks. fri frakt, og så videre.

Datainnsamling og –analyse forekommer i flere av våre fagfelt

Ikke minst innenfor sosiale medier ligger det mulighet til både å være treffsikker og å variere budskapet slik at man ikke sliter på forholdet til nåværende og potensielle kunder. Facebook er etter hvert blitt utrolig interessant, både for B2C og B2B. Ved hjelp av annonser, konkurranser og andre engasjerende aktiviteter kan man knytte til seg venner, venners venner og atter nye ringer av venner utenfor dette. Går du etter privatkunder, kan du faktisk segmentere på mange ulike kriterier; geografi, utdanning, arbeidsplass, interesser, kjønn, alder, seksuell preferanse, samt sosiale hendelser som nyetablering, flytting til nytt bosted, nettopp fått barn, nygift m.m. Slik spisser du selv målgruppen, noe som igjen kan åpne for ekstremt tilpassede budskap, basert på din kunnskap om nettopp din målgruppe. På sosiale medier er delingsfunksjonen ofte nøkkelen til suksess. For å få til deling, er det viktig å tenke riktig innhold, det vil si at vi beveger oss inn på et markedsføringsfelt som inneholder både content marketing (innholdsmarkedsføring) og engasjerende konkurranser, quizer, spørreskjemaer, rangeringer av ulike slag – kort sagt engasjerende innhold. Her fungerer mulighetene for segmentering som en stor hjelp for oss som markedsførere!

© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg