Remarketing

Remarketing lar deg snakke mer med de som vurderer å kjøpe av deg

 

Remarketing (eller retargeting som det ofte også kalles) er en fin måte å snakke til de som har vært inne på websiden din tidligere.

Dette kan være eksisterende kunder eller personer som vurderer å bli kunde.  

Hvordan fungerer remarketing?

En remarketingkampanje består i hovedsak av to steg:

 

Først må du bygge opp en liste med personer du ønsker å nå ut til. Dette kalles en remarketingliste. Den består som regel av personer som har besøkt nettsiden din, men kan også bestå av personer som abonnerer på nyhetsbrevet ditt, har sett YouTube-videoene dine, vært på Facebook-siden din, m.m.

Deretter setter du opp selve kampanjen, og legger inn remarketinglisten som målgruppe for kampanjen.


1. Bygg en remarketingliste

Det første steget til en vellykket remarketingkampanje er å bygge en god remarketingliste. Dette er altså en liste over de personene vi ønsker å nå med kampanjen vår. I praksis fungerer det slik at vi identifiserer alle som har vært inne på nettsidene våre, som regel ved å legge ut et script på nettsiden som igjen plasserer en cookie i nettleseren til alle som besøker siden. Deretter setter vi opp regler for hvem av disse som skal være med i remarketinglisten. Det kan være alle sammen, eller bare de som har sett en bestemt underside på nettstedet ditt. Vi bestemmer også her hvor lenge man skal bli liggende i listen. Dette kan være alt fra 1 dag til over ett år, alt etter hva som er mest hensiktsmessig for akkurat din kampanje. 30 dager er et fint utgangspunkt for de fleste.


2. Sett opp remarketing-kampanjen

Neste steg er å lage selve kampanjen. Dette gjøres akkurat som vanlige banner-kampanjer, men du må huske at du nå snakker spesifikt BARE til de som har vært inne på nettstedet ditt tidligere. Du må altså tilpasse budskapet ditt til dette. Det kan også være lurt å fjerne de personene som har gjennomført det som var målet ditt med kampanje fra remarketinglisten igjen, da det ikke er nødvendig å annonsere mer mot disse personene. Det kan for eksempel fort oppleves som litt plagsomt å motta masse reklame for et produkt du nettopp har kjøpt.

 

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan bruke remarketing best mulig for din bedrift?

Vi har lang erfaring med å håndtere remarketingkampanjer for våre kunder, og tar gjerne en uforpliktende prat for å avdekke om og evt hvordan vi kan hjelpe deg også.

Ta kontakt med oss!

Vegard Rake

Head of Performance Marketing
+47 484 11 000
vegard@enklerevalg.no

Jarle Andreas Stabell

Medierådgiver / Content Manager
+47 400 59 444
jarle@enklerevalg.no

Eller fyll ut skjemaet, så kontakter vi deg:

Jeg ønsker å bli kontaktet

Enklere Valg Foundation

Selv en dråpe gjør havet større. I Enklere Valg er vi heldige som får lov til å gi litt av våre ressurser for å gjøre morgendagen bedre for noen andre.