Facebook-annonsering

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Digital markedsføring

Sist endret: 5. juli 2021

forfatter

Sist endret: 5. juli 2021

I Enklere Valg finner du et av de fremste fagmiljøene innen Facebook-annonsering i Norge. Vi kan vise til meget gode resultater for våre kunder, og vet hvordan du får best mulig utbytte av alle mulighetene som ligger i Facebook-annonsering. 

Vi har Facebook-sertifisering

Vi er selvfølgelig sertifiserte i Facebook Blueprint, og har et tett samarbeid med Facebook på flere plan. Som byrå har vi en egen dedikert strategisk Partner Manager i Facebook som gir oss den nyeste innsikten innen Facebook-annonsering og funksjonalitet på Facebook. Dette bidrar til at vi alltid kan levere kampanjer til kundene våre med de nyeste løsningene.

4 av 5 nordmenn er på Facebook. Ved å annonsere på denne kanalen kan du treffe flere av brukerne på tvers av alle enheter, og via flere kanaler. Ta eierskap i Business Manager, og lag en plan for hvordan du skal nå ut til riktig publikum med riktig budskap og til rett tid.

Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift i å lykkes med annonsering på Facebook. Dersom du allerede har en annonsekonto i Business Manager, hjelper vi deg gjerne med en gjennomgang av den og gir deg tips til hva du kan gjøre for å oppnå bedre resultater.

facebook-kontakt

Hvorfor annonsere på Facebook?

I dag er Facebook det mest populære sosiale mediet i Norge, og hele 84% av Norges befolkning har en profil. 82% av disse brukerne er aktive på Facebook hver eneste dag.- Med andre ord kan du potensielt nå ut til nesten alle i hele Norge ved å annonsere på Facebook. Når du annonserer på Facebook kan du også vise akkurat de samme annonsene i Instagram, Messenger og Audience Network, som er en del av Facebook sitt nettverk. Det gjør Facebook til en svært lønnsom kanal som alle bedrifter bør vurdere i sin markedsføring.

Annonsering på Facebook gir svært målbare resultater, og det er lett å følge med på hvordan det går med hver enkelt annonse. Annonseadministrasjonen og Facebook Pixel gir deg informasjon om hvem som legger merke til annonsene dine, hvem som klikker seg videre og hvem som kjøper noe.

Facebook Business Manager

For bedrifter anbefaler vi alltid å opprette en Facebook Business Manager når man skal starte med annonsering på Facebook.

Facebook Business Manager er et verktøy for bedrifter eller andre virksomheter, og bidrar til at du kan publisere på vegne av bedriften og ikke deg selv som privatperson. På den måten er det enkelt å få oversikt og kontroll på alle Facebook-aktivitetene i bedriften.

Det er stor variasjon i hvordan vi bruker sosiale medier som kommunikasjonskanal, og hva vi deler som privatperson eller bedrift postes som regel med ulike formål. En av fordelene med å bruke Facebook Business Manager er at Facebook-sider og annonsekontoer flyttes over til et mer oversiktlig dashboard. Dette kan spare deg for mye tid. Verktøyet åpner for at flere ansatte kan ha tilgang, men man har full kontroll over hvem som har tilgang til annonsekontoer og analysefunksjoner, og hvor stor tilgang hver ansatt har.

Å opprette Facebook Business Manager er gratis, så det ingen grunn til å ikke gjøre det. Vi kan hjelpe deg med å sette opp konto – eller ta en gjennomgang av en allerede eksisterende konto – og gir deg våre råd til hva du kan gjøre annerledes.

Ulike formater for ulike formål

På Facebook er det enkelt å fange oppmerksomheten til de som blir eksponert for annonsene med seks ulike annonseformater. Inspirer med enkle bildeannonser, fang oppmerksomheten med videoannonser og vis frem flere produkter i en karusellannonse. De ulike formatene er tilpasset ulik plassering, og kan dukke opp i blant annet høyre kolonne, på Marketplace, i Stories eller som foreslåtte videoer. 

facebook-format

Tilpass Facebook-annonsene etter plassering og formål

I dag vet vi at de fleste i hovedsak bruker Facebook på mobil, og derfor må vi også tilpasse innholdet i annonsene til den enheten målgruppen bruker. Ved å fylle skjermen med riktige formater vil vi gjøre opplevelsen av annonsen enda bedre for målgruppen – og dermed bidra til mer salg. Våre dyktige designere vet hvordan hver enkelt annonse skal tilpasses optimalt for alle plattformer. For eksempel vil en video som er tilpasset mobilskjermen ha 27% høyere sannsynlighet for å øke Brand Lift sammenlignet med videoer som ikke er tilpasset mobilskjermen.

Det betyr ikke at muligheten for å annonsere på Facebook er borte dersom du ikke har riktige formater på allerede eksisterende materiale. Våre designere kan enkelt tilpasse materialet til ulike formater, og på den måten øke synligheten på flere plattformer.

Derfor bør bedrifter bruke Instagram

Mange av de unge som har forlatt Facebook, er å finne på den populære bildedelings-appen, Instagram. Med mer enn 300 millioner brukere bør du ikke la være å inkludere Instagram i markedsføringsstrategien. Spesielt om din hensikt er å nå folk i alderen 16-35 år.

Bli sett på Instagram

Ettersom Instagram er en del av Facebook sitt nettverk har du tilgang til det samme avanserte segmenteringsverktøyet. På den måten kan du sikte markedsføringen basert på blant annet demografi, alder, bosted og interesser. Annonsene på Instagram dukker opp i strømmen på samme måte som andre bilder og videoer. Innleggene skiller seg ut med en liten tekst som viser at innlegget er sponset, i tillegg til en handlingsknapp i hjørnet. Her velger du selv tekst etter hvilken tjeneste du tilbyr, som for eksempel “kjøp nå” eller “les mer”.

Annonsering i Messenger

Utvid rekkevidden og finn flere kunder! 1,3 milliarder i hele verden bruker Messenger hver måned. Å utnytte denne rekkevidden ved å kjøre annonser kan være en lønnsom investering. Messenger-annonser fungerer likt som de andre Facebook-plattformene, og du kan bruke de samme annonsene som på Facebook og Instagram. Når du annonserer i Messenger-appen vil annonsen dukke opp blant de andre samtalene. Ved å trykke på annonsen blir brukeren videresendt til nettstedet ditt, appen din eller til en samtale med bedriften – alt ut fra hvilket alternativ du valgte da annonsen ble opprettet.

Annonsekampanjer på Audience Network

Du kan også vise annonser på tredjeparts nettsteder og apper. Dette gjør du med Audience Network som er Facebook sine partnersider. I dag er det svært mange som annonserer på Facebook som ikke er klar over at man også kan vise Facebook-annonser på tredjeparts nettsteder og apper. På den måten kan annonsører nå ut til et større publikum uten å overdrive annonseringen på Facebook og Instagram alene.

Her har man mulighet til å treffe folk med akkurat den samme målsettingen man bruker når man viser annonser på Facebook og Instagram. Undersøkelser gjort av Facebook viser av konverteringsfrekvensen øker med 8% når forbrukerne blir eksponert for annonser på de ulike plasseringene.

Hvordan bruke Facebook til å selge mer?

Vis produktene dine til personer som er i kjøpsmodus! Med Facebook Pixel på plass åpner det seg betydelig flere muligheter for å øke konverteringer. En konvertering er en handling som er utført på nettsiden din, og kan dreie seg om alt fra å øke antallet besøkende til å øke salg. Når du oppretter en kampanje i Business Manager får du flere valgmuligheter for hva du ønsker å oppnå med kampanjen. Ved å velge konverteringer og optimalisere mot kjøp kan du blant annet vise budskapet ditt til potensielle kunder.

Med produktkatalog får du mulighet til å vise fram produktene dine til folk som allerede er i kjøpsmodus. Du kan kjøre dynamiske annonser og remarketing via en produktkatalog.

Dynamiske annonser matcher bilder og informasjon fra katalogen din med signaler fra en piksel. På den måten kan du rette annonser til personer som allerede har sett på eller søkt etter artiklene dine på nett. Det er med andre ord spesialtilpassede annonser til personer som allerede har vist interesse for artiklene dine. 

Samlingsannonser er et annonseformat som vises i nyhetsoppdateringen på Facebook og Instagram. Annonsen vises som en video eller et bilde, med fire relaterte bilder under. De fire bildene representerer et bestemt utvalg fra produktkatalogen, men ved å klikke på et av de vil du komme til en landingsside som viser et større utvalg av produktkatalogen. Det gjør at de som blir eksponert for annonsene dine kan klikke på produktene for å finne ut mer om dem, uten å forlate plattformen.

Samlingsannonsene vil kun dukke opp i feeden på mobil, slik at de kan fange oppmerksomheten til potensielle kunder.

Flere tjenester innen digital markedsføring

Enklere Valg kan levere det aller meste innen digital markedsføring. Vi tar utgangspunkt i din mediestrategi og velger de annonseplattformene som er best egnet til å nå dine mål.