Medierådgivning og strategi

forfatter

Kategori: Medierådgiving

Sist endret: 14. juli 2022

forfatter

Sist endret: 14. juli 2022

Medierådgivning handler om hvordan du kan nå ut til så mange som mulig i målgruppen din til lavest mulig pris. Og selvfølgelig på en måte som får flest mulig til å reagere som du ønsker. Eller som de sier på BI: hvordan få mest mulig effekt for reklameinvesteringen?

De største reklameplattformene

I Enklere Valg jobber vi med de viktigste og største digitale plattformene som blant annet Google, YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn.

Vi jobber også med tradisjonelle medier som TV, radio, kino og utendørsreklame.

Hvis du ønsker, kan vi hjelpe deg å treffe de fleste nordmenn i løpet av én dag. Men, vi kan også hjelpe deg å nå ut til nabolaget til de syv butikkene dine, og kun dem. Mulighetene er endeløse.

Digitale og tradisjonelle medie

Digitale og tradisjonelle medier skiller seg på flere måter (såklart), men det er spesielt én viktig forskjell når det gjelder selve kjøpet og plasseringen – og rådene som følger med.

Når vi jobber digitalt plasserer vi i 99% av tilfellene reklamemateriellet selv, via egne annonseplattformer som vi administrerer (Google Ads, Facebook Business Manager, Snapchat BM). 

På tradisjonelle medier forhandler og kjøper vi fra varelageret mediene til enhver tid har tilgjengelig, det vil si seerne til TV2, lytterne på P4, t-banependlerne hos Clear Channel og så videre.

Uansett om det er digitalt eller tradisjonelt; kvaliteten på medieplasseringen (les: kampanjen din) avhenger av hvor dyktig den som gjør plasseringen er. Det er jo egentlig logisk, likt et hvilket som helst annet yrke. Erling Braut Haaland får rett og slett mer ut av en fotball enn oss (og vi er stødigere enn han på Google Ads).

Så, hvordan kan du være trygg på at vi er dyktige innen digitale og tradisjonelle medier?

Kunnskap og sertifiseringer

Våre digitale tjenester styres av performance-avdelingen vår. Alle som jobber med performance i Enklere Valg er “gjennom-sertifiserte”, det vil si de har gjennomført utdanningen man må ha for å drive med dette på høyeste nivå. Det innebærer også at man kontinuerlig må oppdatere seg på endringer i faget. Du kan sammenligne det med et mesterbrev eller en mastergrad – et konkret bevis på kunnskap. Du kan se noen av sertifiseringene våre her.

Vi er Google Premier Partner

Google har også sitt eget “karaktersystem” på byråer som jobber med deres produkter. Her er vi stolte over å ha det høyeste nivået man kan oppnå, Google Premier Partner. Det er ikke så mange slike i Norge.

Vi har egne kontaktpersoner og team hos Google, Facebook, Snapchat og LinkedIn. Det gjør at vi er oppdaterte, kan diskutere ekstra krevende utfordringer direkte med “kilden” og få tilgang til nye produkter før andre. De utvikler masse spennende muligheter hele tiden.

Medierådgivere med førstehåndserfaring

De tradisjonelle mediene styres av rådgiverne våre. Vi deler “bevisene” på kompetansen vår inn i 3 områder:

  • At vi har byråavtaler og byråansvarlige hos alle store mediehus. Kontakten og systemene gjør oss oppdaterte og effektive (på løsningsforslag, booking, koder, sendeplaner, rapporteringer, fakturering og så videre).
  • At våre rådgivere har over 20 års samlet erfaring som kjøpere av tv, radio, kino og utendørs. Flere av dem har jobbet i mediene før de begynte i Enklere Valg og bruker daglig sitt kontaktnett for å skaffe gode løsninger for kundene våre.

Hva betyr dette for DEG?

Verdien for deg er at du får presentert kampanjealternativene som har størst forutsetning for å lykkes best, og at vi kan vise deg matematikk og analyser som backer det.

Vi kan også følge opp estimatene mediene ga før kampanjen og se hvordan dette faktisk leverer. Du skal få det du betaler for. Punktum.

For veldig mange er kanskje dette det viktigste:

Vi kan ta hånd om hele prosessen for deg mens du tenker på andre ting. Du slipper å stresse deg i hjel med å holde kontroll på forhandlinger, når det blir utsolgt, sendekoder, materiellspesifikasjoner, frister, kontrakter, etterrapporter og alt det der. Du sier bare ja eller nei, slik eller sånn. Så ordner vi resten.

Rådgivningen i praksis

Når vi skal gi deg råd er det viktig for oss å fokusere på dette:

  • Riktig målsetting
  • Riktig(e) målgruppe(r)
  • Riktig materiell (den kreative utformingen)

Vi tar naturligvis utgangspunkt i budsjettet du har og når kampanjen skal være.

Her er noen eksempler på hvordan det vil se ut i praksis:

Branding/Merkevarebygging

En helt ny og ukjent produsent av verktøy ønsker å få merkevaren sin kjent blant håndverkere og innkjøpssjefer i byggevarehus. De er store og har ganske høye budsjetter. For å få til dette kjøper vi sponsorplakater før fotballkamper på TV og korte radiospotter om morgenen når håndverkerne sitter i bilen. Vi kjører også korte videoer på YouTube hvor vi målretter håndverkere (Youtube har selvfølgelig slike muligheter), og samarbeid med to snekker-podcaster hvor programlederne prater om det nye produktet deres. LinkedIn gir mulighet til å målrette ansatte i spesifikke bedrifter og innkjøpssjefer. Vi måler hvor mange i målgruppen de treffer, hvor mange ganger de har fått med seg merkevaren, og hva dette har kostet pr. hode. Kampanjen varer i 6 måneder.

Ekspertrollen

En barnebutikk ønsker å ta ekspertrollen og bygge lojalitet. Vi gjør detteved å få målgruppen til å melde seg på et webinar med tips og triks om barneoppdragelse. Vi kjører annonser mot barnefamilier på YouTube, Facebook og Instagram med et annonseprodukt som er skreddersydd for å skaffe “påmeldinger” (både YouTube og Facebook har slike muligheter). De har også en GDPR-klarert adresseliste fra kundeklubben sin og følgere på Instagram, som de bygger egne målgrupper av. De bruker videoannonser og bildeannonser der de forteller gode historier og avslutter med å fortelle om webinaret. De samarbeider også med mamma-influencere som oppfordrer følgerne sine til å delta på webinaret. Alt influencerne gjør er “tagget”, slik at man kan måle antall påmeldinger fra de ulike samarbeidene. Vi måler antall påmeldinger til webinaret. Kampanjen varer i 10 dager.

Salgsøkning

En nettbutikk som selger produkter innen kjøkkenutstyr ønsker å øke salget, innenfor en ramme hvor de får igjen 5 kroner pr. investerte krone. Vi gjør dette ved å lage en god strategi på Google, slik at nettbutikken dukker opp når de som er mest kjøpeklare søker etter produktene de selger. Når de har fått tilstrekkelig antall salg, automatiseres Google-kampanjen til å jobbe slik at den skaffer så mange salg som mulig innenfor en inntjeningen på 500% (Google har selvfølgelig slike muligheter også). I tillegg lager vi remarketing-annonser til Facebook som viser ulike rabattkoder til noen av dem som har vært i nettbutikken – og vi setter opp automatiske e-poster som går ut til alle som har lagt varer i handlekurven for å minne dem på at de skal fullføre ordren. Her måler vi salg og ROI. Kampanjen er kontinuerlig.

De tre ulike eksemplene krever ulik strategi, ulik rådgivning og ulike ferdigheter for å kunne bli gjennomført ordentlig.

Henger du med? Vi nærmer oss slutten, det lover vi. Vi har bare lyst til å gi deg noen smarte tips helt på tampen.

Ulike mål – ulike strategier

I Enklere Valg tilbyr vi hele dette spekteret fordi vi har folk som har kunnskapen som skal til. 

Det er derfor vi sier at vi er et fullservice mediebyrå

Du kan velge å bruke oss til alt, eller du kan velge å bruke oss til noe. Uansett hva du ønsker å oppnå eller hva du driver med.

Tips til deg som leter etter et dyktig byrå

Vi har lyst til å gi deg, som beslutningstaker, noen andre tips til hva du kan se etter i jakten på et bra byrå. Dette er jo subjektivt, men se gjerne om du er enig.

Tips nr. 1: Du skal kunne forstå ALT byrået gjør og tilbyr

Å utføre alle tingene byråer gjør krever masse kunnskap og erfaring.

Å forstå prinsippene er ikke noe hokus pokus. Det er tuftet på logikk og sunn fornuft. Ofte merker vi at de vi snakker med har blitt skremt av bransjebegrepene til byråer. CPM, CTR, CPA, LTV, GRP, attribusjon, 404 og så videre. Det høres skummelt ut, helt til du ber personen som kaster begrepene på deg om å snakke norsk og forklare. Hvis noen som selger deg en tjeneste ikke klart og tydelig kan formulere hva det er og hvordan det henger sammen, er sjansen stor for at DE ikke vet eller forstår det selv.

Så vi synes ikke du skal være redd for å be om en forklaring.Det kan bli litt dårligere stemning, og du kan måtte innrømme at det er ting du ikke forstår. Men, dette kan spare deg for mye tid – og ikke minst mye penger.

Tips nr. 2: Finn et byrå som er bygget for at hverdagen skal være effektiv (les: ha så høyt tempo) som mulig

Det betyr at du som er markedssjef, adm. direktør eller bedriftseier bør se etter et byrå som har flere kompetanseområder under samme tak: 

(1) Strategi og rådgivning 

(2) Kreativ utvikling og produksjon 

(3) Medieplanlegging, mediekjøp og performance 

(4) Utvikler-kompetanse

Når dette er under samme tak kan byrået raskere forstå, løse, assistere, foreslå og eksperimentere med forskjellige løsninger. 

Byrået bør være i stand til:

  • Å utvikle kreative retninger basert på innsikt om målsetting og målgruppe.
  • Å lage materiellet ved å bruke sin egen produksjonsavdeling,
  • eller
  • anbefale, koordinere eller gi best-practises input til eksternt reklamebyrå eller dine inhouse-kreatører.
  • Å planlegge og plassere materiell på digitale plattformer ved hjelp av performancerådgivere som er oppdaterte på best practises.
  • Å analysere og forbedre disse digitale kampanjene fortløpende. 
  • Å planlegge, forhandle, kjøpe og plassere kampanjer ved hjelp av nødvendige analyseverktøy, sterke relasjoner til mediene og kontroll på tilbud og etterspørsel.
  • Å forklare resultater og forbedringsområder til deg på en forståelig måte.
  • Å gjøre tekniske utbedringer og implementeringer på nettsider og nettbutikk. Eller koordinere og være problemløser overfor utvikleren du bruker.

Finner du en partner som kan løse dette går det mye fortere, og livet ditt blir lettere.

Tips 3: Utfordre byrået med et enkelt spørsmål

Før du velger byrå synes vi du skal spørre: 

“Kan du være snill å definere begrepet strategi for meg”?

Fra de som ikke vet hva de prater om vil du få et ullent svar – gjerne myke, lange formuleringer, klisjéer eller rett og slett rare definisjoner. 

Et bra byrå vil gi deg et tydelig svar.

Så hvorfor synes vi dette er viktig for deg?

Jo, fordi det alltid starter med strategien, evnen til å lage en plan.

Til den kreative inputen, til målgruppen du skal nå, til kanalene du skal bruke, til kjøpsreisen du skal bygge, til prisen du skal forhandle frem, vekstmulighetene du har og så videre og så videre.

Strategien er kartet ditt. Bruker du det feil, kommer du frem til feil sted.

Så, hvorfor ikke stille spørsmålet neste gang? Hva er strategi?

Dette er vår definisjon:

STRATEGI =
et sett med tiltak 
som skal ta deg til noen definerte mål
på en måte som er effektiv og gir høyest mulig avkastning.

Sånn, dett var dett! Lurer du på noe om medierådgivning eller oss som byrå? Kontakt oss gjerne, så skal vi svare på spørsmålene dine.