Hva er Søkemotoroptimalisering (SEO)?

    Hva er Søkemotoroptimalisering (SEO)?

    Se for deg at du leter etter den berømte nålen i den gigantiske høystakken. Hvordan har du egentlig tenkt at du skal klare å finne den? På samme måte kan en se på Internett. Du har en nettside blant billioner av andre nettsider som alle ønsker å bli funnet av de som leter. De beste prøver tilogmed å legge seg oppå selve høystakken, så du ikke engang behøver å lete. Det er disse som dukker opp øverst blant søkeresultatene dine. Det er disse som vinner kampen om klikkene. Gjennom bedre plasseringer i de ulike søkemotorene, treffer du flere mennesker som kan se og lese om dine produkter og tjenester.

    Det er ingen tilfeldighet hvem som kommer opp på de ulike første plasseringene. Det er de som har gjort ulike tiltak, tilpasset og optimalisert sine nettsider som blir prioritert.De har rett og slett gjort et grundig og omfattende SEO-arbeid.

    Mange påstår at de ikke trenger SEO, nettsiden deres var nemlig søkemotoroptimalisert når de kjøpte den. Det kan nok stemme at den var søkemotoroptimalisert når de kjøpte den, men det er også lett å blande begrepene “søkemotoroptimalisering” og “søkemotortilpasset”. I tillegg er SEO et fagfelt som er i rask, kontinuerlig endring. Reglene som gjaldt i går, gjelder ikke nødvendigvis i dag. Dermed blir det å påstå at man ikke behøver SEO det samme som å påstå at man ikke trenger å trene. “Jeg trente jo som barn!”.

    SEO er et veldig stort fagfelt, med flere ulike teorier og faktorer. De ulike søkemotorene setter opp sine egne algoritmer og prioriteringer for å velge hva som skal bli vist øverst i de ulike søkeresultatene. Det er kun en liten håndfull mennesker hos Google som vet nøyaktig hvordan deres algoritmer er satt opp, så da kan du selv tenke deg hvordan det er for menigmann å holde oversikten.

    For mer informasjon hvordan vi arbeider med seo se denne linken

    Hvilken søkemotor har de største globale markedsandelene?

    Ifølge Net Market Share (per april 2017) så er Google en storfavoritt hos de fleste, med hele 77% av søkemarkedet. Dette tallet er i tillegg økende, så du kan si trygt si at Google ikke ligger på latsiden. Hele 10% av deres 77% har kommet i løpet av de siste 12 måneder.

    Men det at Google er størst, betyr ikke at man bare kan glemme de andre søkemotorene. De utføres ca. 6,5 milliarder søk hver eneste dag, noe som betyr at Bing alene har nesten en halv milliard søk daglig. Totalt utføres det ca. 1,6 milliarder søk hver eneste dag fra andre søkemotorer enn Google. Tør du da å la være å tenke på disse brukerne når du legger opp din markedsstrategi?

    Skal jeg investere i Google AdWords eller SEO?

    Dette er et vanlig spørsmål for mange av våre kunder, og svaret kan ikke gis i sort/hvitt. I Google AdWords betaler man for de som klikker på annonsen en ønsker å vise. Det foregår som en auksjon, som baserer seg på hva de ulike annonsørene er villige til å betale for å havne helt øverst blant søkeordannonsene med et gitt søkeord. Men for Google er det også svært relevant hvilken kvalitet det er på siden du som bruker ledes til, og den faktiske relevansen landingssiden har for det aktuelle søkeordet. Dette er både for å gi brukeren en genuint bra brukeropplevelse på Internett, men også for å forhindre at brukerne oppsøker andre søkemotorer som potensielt kan gi bedre eller mer relevante resultater.

    Derfor opererer Google med en modell som fungerer som følger: Annonsørens bud * kvalitetspoeng på landingsside = reelt bud.

    Vi kan illustrere dette med et eksempel.

    Annonsør X

    Annonsør X er villige til å betale 10 kroner for øverste plassering ved bruk av søkeordet “seng”. Men landingssiden har dårlig kvalitetsscore, altså innholdet er ikke relevant nok, og kvaliteten på nettsiden er utdatert og/eller for dårlig. Dette gjør at de kun får en score på 2/10.

    10 kroner * 2 kvalitetspoeng = 20 kroner

    Annonsør Y

    Annonsør Y er kun villig til å betale 8 kroner for det samme søkeordet. I utgangspunktet burde dette være en tapt sak, da de faktisk har lagt inn et bud som er hele 20% lavere enn den argeste konkurrenten. Men slik er det altså ikke. Annonsør Y har en veldig bra landingsside, med mye relevant innhold og moderne funksjonalitet. Dette gir landingssiden hele 8/10 kvalitetspoeng.

    8 kroner * 8 kvalitetspoeng = 64 kroner

    Altså vinner annonsør Y budrunden med god margin på annonsør X, da Y har valgt å legge viktige ressurser i sitt SEO-arbeid.

    Altså kan en si at en investering i SEO også vil gi en økt verdi i AdWords, da du rett og slett kan spare mye penger per klikk, eller vinne betydelig flere budrunder til samme pris. Altså går SEO og Google AdWords hånd i hånd.

    OBS! DETTE ER KUN ET FIKTIVT EKSEMPEL FOR Å ILLUSTRERE SAMMENHENGEN MELLOM KVALITETSPOENG OG BUDGIVNING.

    Hvorfor kan jeg da ikke bare investere alt i SEO?

    Det kan ta alt fra noen uker, faktisk opptil seks måneder, før man begynner å se målbare resultater av SEO-arbeid i de organiske søkene, og veldig mange har hverken lyst eller råd til å tape søkene de går glipp av i mellomtiden. Med AdWords dukker du opp i søkemotoren raskere, og det går også fortere å få registrert de økte kvalitetspoengene sine hos Google. Det er også ganske entydige tall på at de aller fleste som utfører søk ikke legger merke til / bryr seg om det er en annonse de klikker på, så lenge annonsen virker relevant i forhold til hva de har søkt etter.

    Altså vil god SEO kun føre deg oppover stigen når det gjelder organiske søk, men du må kombinere dette med AdWords for å havne helt øverst, også blant de betalte søkeordsannonsene.

    For å forklare det enkelt vil Google AdWords og søkemotorannonsering (SEM) gi raske og umiddelbare resultater, men SEO tar lengre tid og er et langsiktig og kontinuerlig arbeid. Nøkkelen er å finne en riktig balanse i ressursfordelingen mellom SEM og SEO. Sett deg derfor ned med teamet ditt eller rådgiveren din, for å optimalisere dette i forhold til hvilken strategi dere har valgt.

    Hvordan er fordelingen på klikk mellom organiske og betalte resultater?

    Net Market Share-rapporten gir også god innsikt i betalte søk (Google AdWords med mere) kontra organiske søk.

    Betalte søk står for i overkant av 5% av all trafikk i søkemotorene innen markedet for netthandel, mens organiske søk står for hele 95%. Dette viser virkelig verdien av SEO, da de færreste hverken blar lengt ned, og enda færre til side nummer to i søkeresultatene. Det første treffet som matcher søkerens interesser/relevans, er stort sett treffet som får klikket.

    Denne rapporten inkluderer dessverre ikke tall fra søk på mobil, men en kan anta at den betalte andelen vil øke noe grunnet mobiltelefonens utforming og antall treff som dukker opp på skjermen.

    Hvordan velge leverandør til Søkemotoroptimalisering (SEO)?

    Det finnes et hav av tilbydere i markedet, som tilbyr diverse SEO-tjenester. Noen er eksperter på lenkebygging, andre er eksperter på tekster og innhold, mens noen er eksperter på teknisk SEO. Noen er faktisk ikke eksperter i det hele tatt, men mener de kan konkurrere utelukkende på pris, til tross for at kompetansen er omtrent fraværende.

    Derfor anbefaler vi at du samarbeider med en leverandør med en helhetlig tilnærming og kompetanse med SEO, som kan ta seg av hele kjeden av tjenester som er relevant for å oppnå resultatene man er ute etter. Finn en tilbyder som ser SEO som et helhetlig fagfelt, ikke et fragmentert fag de bare forstår deler av.

    Det er også viktig at dere selv gjør dere opp noen tanker om en langsiktig strategi, basert på hva som fungerer i dag, men også hva dere ønsker i fremtiden.

     

     

    Google RankBrain

    Google bruker i dag et program som heter “RankBrain” for å sortere sine søkeresultater. RankBrain er en del av Googles “Hummingbird”-algoritme, som måler alt som er relevant ved søk som utføres, og resultatene som vises.

    RankBrain er et program som skal lære kontinuerlig av søkene vi utfører hver eneste dag, for å kunne tilby de beste søkeresultatene til enhver tid. Den skal ikke bare forstå hva vi søker etter, men også konteksten vi er i når vi søker. Ønsker vi informasjon om et produkt eller tjeneste, eller ønsker vi å kunne bestille med en gang? Dette skal Google klare å forutse, basert på søkene du har gjort tidligere.

    Med andre ord skal søkeresultatet som blir vist også ta hensyn til hvor vi måtte befinne oss i kjøpsprosessen, og tilpasse seg deretter. Dette er dog bare en liten del av hva Google ser etter innen det viser de ditt søkeresultat. Google har konsekvent snakket om å ha flere enn 200 store rangeringssignaler, som igjen kan ha opptil 10 000 ulike variasjoner. Dette betyr igjen at hvilken leverandør du velger til å ta hånd om din SEO og SEM, et av stor betydning. Leverandører må besitte den nødvendige kunnskapen som skal til for å forstå søkemarkedet, men samtidig tenke helhetlig og langsiktig uten å ta snarveier.

     

    SEO er som hjertet ditt. Det kreves mange blodårer for å frakte blodet rundt i kroppen, og det hadde vært ganske håpløst om du kun fokuserte på en åre.

    Black Hat SEO

    Om du alikevel velger en leverandør som er ekspert på en enkeltstående bestanddel av SEO, så er det svært viktig at leverandøren har kunnskap om hva Google tillater og ikke. Det er mange som kjøper lenker, da lenker har en stor innvirkning på rangeringen. Men, om Google avslører lenkekjøp, vil de svarteliste deg, og søkene dine vil ikke komme opp i det hele tatt. Å velge feil leverandør kan rett og slett vise seg som en dyr erfaring, og i mange tilfeller true hele livsgrunnlaget for bedriften (en nettbutikk som ikke synes på Google?). Å komme seg tilbake fra en slik svarteliste tar lang tid, og vil også koste betydelige ressurser.

    Det finnes flere titalls måter å bli svartelistet på, om du driver med såkalt “Black Hat SEO”.

    Hele kjernen innen Black Hat SEO er at man bruker agressive strategier, teknikker og taktikker, som utelukkende baserer seg på selve søkemotoren, og hvordan en skal kunne utnytte algoritmer og funksjonalitet til sin fordel. Man glemmer (bevisst eller ubevisst) det menneskelige publikum som faktisk skal benytte seg av søkemotoren, og bryter dermed med selve kjernen i Googles egen visjon.

    Google har ansatt noen av bransjens beste ingeniører for å optimalisere sine prosesser og tjenester for å avsløre bedrifter og personer som prøver å utnytte systemet til egen vinning, uten å tenke på forbrukeren i andre enden.

Ta kontakt med oss!

Roger Rosbach

Daglig Leder
+47 901 45 876
roger@enklerevalg.no

Jarle Andreas Stabell

Medierådgiver / Content Manager
+47 400 59 444
jarle@enklerevalg.no

Relaterte temaer

Hvorfor må man ha SEO

Analyse er roten til alt godt