URL-bygger (Google Analytics segment URL Builder)

Dette er et verktøy du kan bruke for å legge inn egne parametere i kampanje-URLene dine. Parameterne hjelper deg å tracke – følge – og identifisere hvilke URLer som fungerer best overfor ulike deler av målgruppen din.

Med URL-byggeren legger du inn egne parametre til URLer du benytter i kampanjesider, landingssider o.l. Når brukerne klikker på linkene som leder inn til landingssiden, blir de unike parameterne sendt til din Google Analytics-konto, slik at du kan identifisere hvilke URL-er som er de mest effektive for å tiltrekke seg brukere til akkurat ditt innhold. Rent praktisk havner parameterne til slutt i URLen din – uten at det har noen betydning for funksjonen av denne. Du kan også forkorte URLen – f.eks. på bit.ly – uten at effekten av tilleggene forsvinner.

Slik bruker du URL-byggeren

Fyll ut skjemaet nedenfor. Den nye URLen til kampanjesiden din fremkommer i det nederste feltet etter at du har fylt ut de tre øverste feltene.

I den øverste ruten skriver du inn URLen du skal benytte på kampanjesiden.

I rute 2 skriver du inn hvilken kanal du benytter; Google, nyhetsbrev eller lignende.

Rute 3 er for å beskrive mediet du benytter, som bannerannonse, cost per click (cpc), e-post o.l.

I rute 4 skriver du inn produktet du promoterer, slagord eller lignende.

Rute 5 er til for at du skal legge inn søkeordene for kampanjen.

Rute 6 – de siste ruten – bruker du til å skille mellom annonser, nyhetsbrev o.l. ved å gi dem forskjellige navn, sifre eller bokstaver.

URLen med tilleggene fremkommer i det nederste feltet. Kopier dette og bruk som URL på kampanjesiden din, så vil Google Analyst ta seg av resten.

Har du spørsmål om hvordan du kobler kampanjen din på Google Analyst, hvordan du skal fylle ut skjemaet rent praktisk og så videre, er det bare å ta kontakt med oss i Enklere Valg!

[raw][ga_url_builder]

[/raw]

Jeg ønsker å bli kontaktet

Enklere Valg Foundation

Selv en dråpe gjør havet større. I Enklere Valg er vi heldige som får lov til å gi litt av våre ressurser for å gjøre morgendagen bedre for noen andre.