Mediebyrået Enklere Valg»Slik setter du opp din YouTube merkevarekonto

Slik setter du opp din YouTube merkevarekonto

I dette blogginnlegget viser vi deg hvordan du bør sette opp YouTube-kanalen til bedriften din for få mest mulig effekt av videoannonsering på YouTube.

Youtube annonsering

YouTube er Norges største kommersielle TV-kanal blant alle under 45 år. I disse tider hvor de tradisjonelle TV-kanalene sliter mer og mer med å nå ut til målgruppene under 45 år blir YouTube et stadig mer attraktivt annonsemedium. Men om du skal lykkes med YouTube-annonseringen er det en rekke ting det er viktig å tenke på.

Første skritt på veien mot vellykket YouTube-annonsering er at du må ha en YouTube-kanal. I denne artikkelen går vi gjennom alt du bør sjekke på YouTube-kanalen din slik at den blir best mulig klargjort for annonsering, og avslutter med en kort sjekkliste. Alt dette er ting du i utgangspunktet kan ordne opp i selv, men om du synes det er for tidkrevende eller vanskelig kan vi i Mediebyrået Enklere Valg selvfølgelig tilby oss å hjelpe til. Ta kontakt med din rådgiver hos oss eller fyll ut dette skjemaet så avtaler vi nærmere.

YouTube Merkevarekonto vs Personlig YouTube-kanal

Det finnes to forskjellige typer YouTube-kanaler: Personlige kanaler og bedriftskanaler. Hovedforskjellen er at personlige kanaler er nettopp det (personlige) og kan kun administreres fra din personlige Google-konto, mens bedriftskanalene er knyttet til en YouTube merkevarekonto som flere personer kan administrere sammen.

I en bedrift er det gjerne flere som skal jobbe sammen om YouTube-kanalen, og man benytter ofte eksterne byråer til for eksempel annonsering. Derfor må YouTube-kanalen deres altså være tilknyttet en merkevarekonto.

Nyttige linker:

Slik oppretter du en ny merkevarekonto

Her kan du sjekke om kanalen din allerede er koblet til en merkevarekonto

Slik endrer du den personlige kanalen din til en merkevarekonto

Slik skal det se ut i innstillingene når YouTube-kanalen din er tilknyttet en merkevarekonto.

Slik skal det se ut i innstillingene når YouTube-kanalen din er tilknyttet en merkevarekonto.

YouTube-kanalen din

Når du skal sette opp YouTube-kanalen din er det viktig å vise frem merkevareidentiteten til bedriften din, slik at de som ser videoannonsene dine og besøker kanalen din kjenner deg igjen. Vi vil derfor gå gjennom hvilke muligheter som er tilgjengelig, og hva du må gjøre for å utnytte disse best mulig. Google har også laget opplæringsmateriell med masse nyttige tips og best practice, som vi anbefaler deg å sette deg inn i.

Kanalikon

Last opp et kanalikon som viser hvem du er. Dette kan ses på som “profilbildet” til kanalen din, og det er ofte lurt å bruke logoen din her. Kanalikonet skal være i størrelse 800 x 800 piksler. Bruk et firkantet eller rundt bilde (JPG, GIF, BMP eller PNG) som også ser bra ut i størrelsen 98 x 98 piksler. Her kan du lese mer om kanalikonet.

Kanalgrafikk

Kanalgrafikk vises som et banner øverst på YouTube-siden din. Du kan bruke denne grafikken til merkevarebygging for kanalen din og for å gi siden et unikt preg og utseende. Bildet bør være i størrelse 2560×1440. Dette bildet kan bli beskåret automatisk avhengig av hvor det blir vist, og det kan også bli vist i forskjellige størrelser. Dette må du ta hensyn til når du lager bildet, og Google har laget en mal som er veldig grei å bruke. Her kan du lese mer om hvordan du legger til eller endrer kanalgrafikken din.

Kanal-trailer

Kanal-traileren er en film som vises automatisk til nye seere. Bruk kanal-trailer for å presentere kanalen din til nye seere. Forsøk å holde traileren så kort og engasjerende som mulig. Fortell om hva seerne kan forvente seg å finne av innhold på kanalen din, og oppfordre dem til å abonnere. Her finner du mer informasjon om hvordan du lager en god kanal-trailer.

Kanalbeskrivelse

Kanalbeskrivelsen vises i info-fanen og skal gi seerne dine en kort beskrivelse av hva de kan forvente å finne av innhold på kanalen din. Du kan også bruke dette feltet til å fortelle kort om firmaet ditt. Du kan bruke inntil 1000 tegn i kanalbeskrivelsen. I tillegg til kanalbeskrivelsen kan du også organisere videoinnholdet ditt slik du ønsker å vise det til publikummet ditt. Her kan du lese mer om det grunnleggende oppsettet av kanalen din.

Slik kan YouTube-kanalen din se ut etter at du har lastet opp kanalikon, kanalgrafikk, kanal-trailer og kanalbeskrivelse.

Slik kan YouTube-kanalen din se ut etter at du har lastet opp kanalikon, kanalgrafikk, kanal-trailer og kanalbeskrivelse.

Sjekkliste

Er din YouTube-kanal klar for videoannonsering? Her er en kort sjekkliste:

    1. Har du en merkevarekonto?

    1. Har du lastet opp et kanalikon i størrelse 800×800?

    1. Har du lastet opp kanalgrafikk  i størrelse 2560×1440?

    1. Har du lagt  inn en god kanalbeskrivelse på inntil 1000 tegn?

  1. Har du lastet opp en kanal-trailer som ønsker nye besøkende velkommen og oppfordrer dem til å abonnere?

Da er du godt forberedt til å starte med YouTube videoannonsering via Google AdWords. Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker å vite mer om dette.

© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg