Landingside

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Design & programmering

Sist endret: 13. oktober 2021

forfatter

Sist endret: 13. oktober 2021

En landingside, eller en kampanjeside, er den siden på nettstedet ditt som brukeren som regel kommer inn via. Det er nemlig ikke som mange tror, at brukeren kommer rett til startsiden. Det er det de færreste som gjør – de fleste kommer via en underside som er tilpasset et spesifikt tema.

Med en god landingside er det mye enklere å nå ut til relevante kjøpere. Du kan fokusere på ett produkt eller en produktgruppe, og kjøre kampanjer som er målrettet mot riktig målgruppe.

Ønsker du å lage en kampanjeside eller en statisk landingside? Våre utviklere og designere har lang erfaring med å bygge nettsider og enkeltstående landingsider. Vi tar gjerne en prat om hva du trenger til nettsiden din.

landingside

Hvorfor er det lurt å lage landingsider?

Når du vil fronte et produkt eller en tjeneste for din bedrift, kan du lage egne undersider der du skriver om akkurat dette produktet. Det kan dreie seg om en ren kampanjeside, der du vil fronte et tidsbegrenset tilbud, eller en mer statisk landingsside som blir liggende på nettsiden din. En nettbutikk for klær vil f.eks. ha egne undersider for ulike klestyper (en for gensere, bukser, sko osv.), slik at forbrukerne enkelt kan finne frem til de plaggene de leter etter.

Jobb med innholdet

Driver du en nettbutikk, kan det også være lurt å lage godt innhold for å bli synlig på Google. Med godt innhold mener vi at landingsiden skal oppleves nyttig og relevant for leseren. Når man googler et ord eller en setning, f.eks. «hvordan lage godt innhold på en nettside» så skal leseren kunne forvente å finne en side som besvarer dette spørsmålet.

hvordan-lage-landingside

Det er derfor viktig at du ikke «lurer» leseren inn på nettsiden din med et tema som ikke har relevans for produktet eller tjenesten bedriften din tilbyr. Gjør du det mister siden din troverdighet, og du risikerer at både Google og forbrukere ikke vil besøke den i fremtiden.

Her er det viktig med en god strategi for innholdsmarkedsføring og SEO for å vite hva du skal fokusere på til nettsiden din. Finn ut hvilke søkeord som er relevante og viktige for bedriften din, og lag landingsider og kampanjesider som hjelper nettsiden med å rangere på topp hos Google.

Hvordan lage en god landingside?

Du kan i utgangspunktet gjøre hva du vil, så lenge siden har relevant innhold og fokuserer på de riktige søkeordene. Men noen punkter er det likevel greit å ha i bakhodet:

  • Gjør en søkeordanalyse og finn ut av hvilke søkeord som er riktige.
  • Lag gode overskrifter som gjentar søkeordet.
  • Det bør komme tydelig frem hvis du har et tilbud eller en prisreduksjon.
  • Alle landingsider bør ha en tydelig CTA (call to action), enten i form av en bestillingsknapp, et skjema eller et telefonnummer man kan ringe.
  • Husk å teste og prøve deg frem med ulike tilnærminger.

Jobber du med content på nettsiden din, kommer du raskt til å se positive resultater i form av økt trafikk og salg. Det kan være lurt å bruke litt tid på å lage en helhetlig digital strategi før du går i gang. Mange prøver seg frem på ulikt vis, og vet ikke nødvendigvis om de har funnet den beste måten å nå ut til sin målgruppe. Kanskje bruker de helt feil plattform eller søkeord?

Det er her vi kommer inn i bildet. Vi har folk med spisskompetanse på content marketing, SEO og ikke minst designere og utviklere som vet hvordan en god landingside bør se ut. Kontakt oss hvis du vil høre mer om hvordan vi jobber oss frem til en effektiv og lønnsom digital strategi.