Google Ads

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Digital annonsering

Sist endret: 7. januar 2022

forfatter

Sist endret: 7. januar 2022

Hos oss finner du et av de fremste fagmiljøene innen Google Ads i Norge. Vi kan vise til meget gode resultater for våre kunder på alle plattformene i Google Ads: Søk, Shopping, Display og Video. Vi vet hvordan du får best mulig utbytte av alle mulighetene som ligger i Google Ads.

Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe din bedrift i å lykkes med Google-annonsering. Har du allerede en Google Ads-konto tar vi gjerne en gjennomgang av den, og gir deg tips til hvordan du kan forbedre dine resultater – helt uten forpliktelser.

Mediebyrået Enklere Valg er sertifisert Premier Google Partner, og vi hjelper gjerne deg og din bedrift med å lykkes på Google. Vi jobber aktivt for å finne ut hva som skaper mest trafikk og evaluerer effekten løpende. Ta kontakt med en av våre rådgivere for en uforpliktende prat om hvordan dere bør gå fram for å få best mulig effekt av annonseringen.

google-ads

Google-annonsering via Google Ads

Google er mest kjent for å stå bak verdens største søkemotor, men de har også verdens største videonettsted (YouTube), verdens mest brukte karttjenester (Google Maps), verdens mest brukte epostklient (Gmail), verdens største mobilplattform (Android) og verdens største annonsenettverk (Googles display- og videonettverk). Hvert enkelt av disse produktene har godt over 1 milliard brukere. Med Google Ads er du synlig i alle disse produktene, og kan nå ut til så godt som alle internettbrukere og reklamefinansierte nettsider i hele verden.

Hva er Google Ads?

Opprinnelig var Google Ads et verktøy for å annonsere i søkemotoren til Google. Selv om det fortsatt kanskje er det de er mest kjent for, kan man nå annonsere praktisk talt overalt på internett med Google Ads, og med en rekke forskjellige annonseformater som tekstannonser, displayannonser, videoannonser, lokale annonser osv.

google-ads-displayannonser

Annonsering i søkemotoren til Google fungerer ved at annonsører byr på utvalgte søkeord med det formålet å havne øverst i Googles søkeresultater. Over 90% av alle kjøp starter med et søk på internett. Da er det ikke vanskelig å forstå at Google Ads anses å være en av de mest lønnsomme kanalene for annonsering, både B2C og B2B.

Det som gjør Google Ads så effektivt er at du kan rette annonsene dine aktivt mot de som leter etter produktene eller tjenestene din bedrift kan tilby, på rett sted og til rett tid. Det kan være i visse land, områder eller byer – eller innenfor en bestemt rekkevidde fra bedriften eller butikken din. Basert på vår kunnskap og erfaring med kanaler og målgrupper jobber vi målrettet for å annonsere der det vil ha størst effekt for din bedrift. Annonsering på Google er svært målbart, pålitelig og fleksibelt, og man kan enkelt måle lønnsomhet og ROI (Return on Investment) på søkeord.

Hvordan velge Google Partner?

De fleste bedrifter ønsker å få mest mulig ut av Google-annonseringen, ettersom det koster både tid og penger. Byråer som er sertifisert Premier Google Partner har mye erfaring med Google Ads, og vil kunne hjelpe deg å optimalisere din bedrifts kampanjer.

Googles partnerprogram brukes av ulike markedsføringsbyråer som et symbol på autoritet, og skal fungere som en tillitsordning hos kunder. Byråer som har Google Partners-merket har oppnådd partnerstatus hos Google ved å innfri visse kvalifikasjonskrav. På den måten kan du være trygg på at byrået følger retningslinjene til Google partner-programmer, og har kompetanse og erfaring til å arbeide med kampanjer i Google Ads. Det krever mye jobb for å kvalifisere seg til å bli Google-partner og oppnå merket. Partner-merket blir synlig på byråets nettsted og i annet markedsføringsmateriell.

Google tilbyr to ulike partnerprogrammer:

Google Partner

For å kvalifisere til et Google Partner-merke krever det at du:

  • Har minimum en Google Ads-sertifisert person i organisasjonen.
  • Har brukt minst 10.000 dollar på annonser i løpet av en 90-dagers periode. Dette er for at byrået skal vise Google et kontinuerlig arbeid med kampanjer.
  • Oppfylle Googles krav til ytelse på kampanjene du kjører ved å levere gode resultater. Det vises gjennom en god annonseomsetning og total vekst.

Premier Google Partner

Å kvalifisere seg til å bli en Premier Google Partner er mer utfordrende og stiller høyere krav, som at du:

  • Har minimum to Google-sertifiserte medlemmer i organisasjonen. Medlemmene må enten være administrator eller aktiv bruker av selskapets Google Ads-konto.
  • Bruke et gitt beløp på Google-annonser for sine kunder. Google sitt krav til annonsespend avhenger av land og marked.
  • Oppfyller resultatstandarder. Disse standardene er ikke definert av Google, men byrået vurderes helhetlig. Byrået vil vurderes kontinuerlig, og få tilbakemeldinger på kjerneområder som krever forbedring eller optimalisering. Å få Premier Google Partner-merket krever dedikert jobbing, også i ettertid for å få beholde merket.

I tillegg tilbyr Google en rekke programmer til utvalgte Premier Partners. Noen av de vi har vært med på er:

Google Connect Programme

Google Connect Programme er et vekstprogram som blir tilbudt til utvalgte Premier Partners. Hensikten med programmet er å la de utvalgte byråene få mulighet til å lage arrangementer i samarbeid med Google. I Norge var vi én av de fire utvalgte byråene som fikk være med på dette.

Google Acceleration Programme

Vi jobber med alt fra små aktører til store nasjonale annonsører, og kan hjelpe deg å utvikle bedriften din på nettet. Som Premier Google Partner samarbeider vi tett med Google for å sikre best resultater for alle våre kunder. Google har dedikerte coacher (Accelerate) som har i oppgave å bistå og følge opp byråer, og hjelpe til med deres utvikling.

Google Acceleration Programme foregår som et utviklingsprogram, med blant annet lederutdanning, der utvalgte byråledere var med på internasjonale samlinger. Også dette programmet åpnet kun for fire byråer som har fått rådgivning fra konsulenter innen bedriftsutvikling. Både Google Connect Programme og Google Acceleration Programme er stadig under utvikling, og Google avslutter og oppretter nye programmer ganske ofte.

Google Elevator Programme

Mediebyrået Enklere Valg har blitt valgt ut til å være en del av Google Elevator Programme. Google Elevator Programme er et eksklusivt initiativ som er designet for å hjelpe byråene med størst potensiale til å vokse. Programmet ser på suksessfaktorer bak store aktører i Google Partner-programmet, og ser hva som gjør at de lykkes.

Elevator Programme har kun involvert tre byråer i Norge, som har bevist at de har kompetanse og riktig tankesett. Programmet gir byråene veiledning i hvordan de skal nå sine mål og hjelp med strategi. Vi er stolte av å være en del av programmet.

Innsikt og analyse

Vi er opptatt av å evaluere eget arbeid kontinuerlig for å ha kontroll over hva som funker, og hva som må justeres. Vår Performance Marketing-avdeling fokuserer på langsiktige resultater, og har en systematisk tilnærming basert på Google sin “best practice”-modell.

Dette har bidratt til å gi våre kunders kontohygiene skyhøye snittresultater, med hele 92 av 100 mulige poeng. Hygiene er Google sin måleenhet for å gi karakter, og poengene symboliserer arbeidet et byrå gjør for sine kunder. Under disse vurderingene vil byråer i Norge bli sammenlignet opp mot hverandre. Vi er derfor stolte av være over gjennomsnittet på samtlige områder. Vi leverer med andre ord kvalitet på vårt arbeid.

For oss er det viktig å kunne vise til sertifiseringer og graderinger fra Google. Det er ikke bare for å dokumentere kompetanse og kunnskap, men også for å vise våre kunder hvordan vi arbeider. Vi jobber målrettet, presist, fremtidsrettet og korrekt for å oppnå best mulig resultater for deg.

Annonsering på nett

Google søk – søkemotorannonsering

Søkemotorannonsering beskriver den betalte annonseringen relatert til søk. Kort fortalt handler det om å koble søkeord, tekstannonser og nettsiden sammen til å bli så relevant som mulig. En av fordelene med å annonsere i søkemotoren til Google er at du retter deg mot de som aktivt søker etter det du tilbyr. Metoden er både effektiv og fleksibel ved at du kan nå ut til potensielle kunder i hele verden, eller kun de i nærheten av deg.

Alle som selger noe, enten det er i form av varer eller tjenester, bør inkludere betalt søk som en del av markedsstrategien. Våre rådgivere har lang erfaring med å drive engasjerende annonsering i Google og andre søkemotorer som skaper klikk og konvertering. For å drive en lønnsom søkemotorannonsering er det viktig å gjøre en grundig jobb med søkeord og formidling av budskap. Du betaler ikke for plasseringen i søkeresultatene, kun når noen klikker på annonsen din. Hvor mye du bør betale for søkemotorannonsering varierer, men vi vil jobbe for å finne det nivået som er riktig for deg og din bedrift.

Google Display

Google Displaynettverk er utviklet for å treffe ønsket målgruppe ved å bruke Googles egne data. I motsetning til annonsering i søkemotorer, der man gjennom Google Ads har en tekstannonse i søkeresultatet, er displayannonser bilde, tekst eller videoer. Displayannonser vises som reklame i blant annet nettaviser, Youtube, apper og andre nettsider. Nettverket består av både norske og globale nettsider hvor du får vist tekstannonser, bannerannonser og videoannonser.

En annen ting som skiller Google Displaynettverk fra annonsering i søkemotorer er at du treffer brukere som kanskje ikke er på utkikk etter produktet eller tjenesten din i utgangspunktet. Det vil derimot kunne påvirke og fange brukerens oppmerksomhet. Det er derfor viktig å vise annonsen i en relevant kontekst, for at annonsen skal oppfattes som interessant. Som Premier Google Partner samarbeider vi tett med Google, og får dermed tilgang til kunnskap om nye muligheter i deres verktøy. Kontakt oss for å komme i gang!

Annonsering med YouTube eller video

YouTube er verdens største videonettsted, og verdens nest største søkemotor (etter Google). Det konsumeres over 8 milliarder timer med innhold på YouTube hver eneste måned. Den enorme trafikken, kombinert med Google sine unike segmenteringsmuligheter og annonseformater, gjør YouTube til en meget effektiv reklamekanal.

Å annonsere med video er spesielt godt egnet til å øke kjennskap rundt et produkt eller tjeneste. Annonsering med video gir deg også mulighet til å treffe målgruppen din med relevant innhold, ved at du selv velger hvem som skal se innholdet. Du kan for eksempel rette innholdet mot demografi, geografi, søkehistorikk eller interesser.

Hvilket mål du har for markedsføringen er avgjørende for hvilken form for annonsering som passer for din bedrift. Det vil være en fordel å snakke med en av våre rådgivere for å lage en plan for hvordan du best kan styrke ditt produkt eller den tjenesten du ønsker å selge.

Gmail – annonsering i innboksen

Gmail er verdens mest brukte e-postklient. Gmail-annonser er interaktive annonser som integreres i innboksen til brukeren, og minner om en vanlig e-post. Innholdsmessig vil annonsene skille seg ut fra vanlige e-poster, og inneholder vanligvis bilder, videoer eller innebygde skjemaer. Gmail-annonser fungerer svært effektivt for å få kontakt med folk på en mer personlig måte, og kan brukes for å nå både nye og eksisterende kunder. Ta kontakt med oss om du ønsker hjelp til å sette opp Gmail-annonser i Adwords!

Google Marketing Platform

Google Marketing Platform er en samlebetegnelse for Google sine markedsføringsprodukter, og fungerer som en annonse- og analyseplattform for smartere markedsføring og bedre resultater. Google skiller mellom løsninger for små og mellomstore bedrifter, og løsninger for store bedrifter. Google Marketing Platform bidrar til å gjøre det enklere å måle, optimalisere og jobbe systematisk med markedsføring i Google. 

Har du noen spørsmål om Google Ads?

Våre rådgivere er sertifiserte innen hele Google-universet. Kontakt oss hvis du ønsker at noen går gjennom kontoen du har i Google Ads – eller at noen setter opp en konto.