Innholdsmarkedsføring
Kategori: Digital markedsføring
Sist endret: 13. oktober 2021
Kategori: Digital markedsføring
Sist endret: 13. oktober 2021
Hvordan står det til med nettsiden din? Finner brukerne det de leter etter? Den digitale verdenen kan være ganske kaotisk og uoversiktlig, og forbrukere blir smartere og mer kravstore i sin jakt på de beste produktene og tjenestene til sin bruk.
De kaster ett blikk på nettsiden din, og i løpet av få sekunder har de dannet seg en mening om du kan gi dem det de trenger. Da er det viktig å ha en nettside med gjennomtenkt, godt innhold som svarer på forbrukernes spørsmål. Du trenger med andre ord å jobbe med innholdsmarkedsføring.
Innholdsmarkedsføring er så mangt, og på Mediebyrået Enklere Valg jobber vi med hele spekteret, dvs. søkemotoroptimalisering (både teknisk og innholds-SEO), visuelt innhold (alt innen design – video, grafikk osv.), bloggtekster, landingssider, nyhetsbrev, influencer marketing og inbound marketing. Vi har dyktige rådgivere med hver sin spisskompetanse, som sammen kan lage akkurat det innholdet du er på jakt etter og kombinerer dette med SEO og annonsering. Hos oss jobber content-, performance- og designavdelingen tett sammen for å skape en helhetlig strategi for din bedrifts innholdsmarkedsføring.
Er du usikker på hvordan du bør jobbe med innholdet ditt? Vi tar gjerne en uforpliktende prat for å finne den riktige metoden for deg og din bedrift.
Innholdsmarkedsføring (også kalt content marketing) handler i bunn og grunn om å dele kunnskap og informasjon, slik at dine potensielle kunder ser relevans og nytte i å velge nettopp din bedrift. Uansett om det dreier seg om et produkt eller en tjeneste, kan du nå langt ved å bruke innholdsmarkedsføring. Via bloggartikler, hjelpevideoer, rapporter, modeller/grafer og generelt godt innhold på nettsiden når du ut til de som er interessert i å lære mer om et spesifikt tema.
Hvis du jobber bevisst med innholdet på dine plattformer, vil du få mer trafikk inn til nettsiden, samtidig som du sørger for at kjennskapen til nettopp din merkevare øker. Essensen bak content marketing er å skape verdifullt og relevant innhold som kan tiltrekke flere potensielle kunder til nettsiden, generere flere leads og i det store og det hele gi deg fornøyde kunder. Så lenge innholdet du skaper er bra – og riktig – og du når ut til riktig målgruppe, vil du skape et godt kundegrunnlag.
Når du skaper ditt eget innhold – på egne plattformer – kan du selv bestemme hvilken informasjon du vil ut med og hvordan du vil gjøre dette. Mange oppfatter for eksempel reklame og annonser som forstyrrende og spam, men gode hjelpeartikler eller produktbeskrivelser som du har laget på din egen nettside blir som regel positivt mottatt.
Du når ut til målgruppen når han/hun selv er på utkikk etter informasjon eller kunnskap om ditt produkt. Dette er med på å skape tillit, og fører til at brukeren stoler på deg og ditt budskap – og dermed (forhåpentligvis) velger dine produkter fremfor konkurrerende produkter.
For at kundene skal finne innholdet ditt, må du gjøre en god jobb med søkemotoroptimalisering – SEO. Når du har laget innhold som er relevant, er det også viktig at de som søker etter denne informasjonen faktisk finner din side. Og det er her SEO-jobben kommer inn.
Innholdet du skaper må også være SEO-vennlig, dvs. at du må lage innhold som er søkbart på Google. For å rangere øverst på Google, må du finne de riktige søkeordene for ditt produkt. Når du har definert hvilke ord du vil rangere på, er det bare å sette i gang med innholdsproduksjonen. Lag gode, informative tekster på nettsiden der du passer på å bruke relevante søkeord. Dermed vil forbrukere som leter etter et produkt eller en tjeneste i din bransje kunne finne frem til nettopp din side. Jo mer relevant innhold du rangerer øverst på Google med, desto synligere blir du på andre søkeord som du også jobber med.
Når du lager en content marketing-strategi, er det viktig å tenke gjennom hvem som er målgruppen din. En nettside bør du uansett ha, slik at brukerne kan finne frem til deg og se hvilke tjenester/produkter du tilbyr. Dette er også den enkleste (og rimeligste) måten å bygge godt innhold. Nettsiden eier du selv, og det er du som bestemmer hva som skal stå på siden.
Finn ut hvilke plattformer målgruppen din bruker, og publiser gode historier/hjelpeartikler i de ulike kanalene (papir, digitalt, sosiale medier osv.). Husk bare på at innholdsmarkedsføring ikke handler om å promotere produktene/tjenestene direkte, men mer om å bygge et langsiktig kundeforhold. Og dette gjør du ved å skape relevant innhold i alle fasene av kjøpsprosessen.
Våre rådgivere har solid erfaring med content marketing, og vi setter oss gjerne ned med deg for å lage en god innholdsstrategi for din bedrift.