Mediebyrået Enklere Valg»5 tips for markedsføring i utfordrende tider

5 tips for markedsføring i utfordrende tider

Selv om verden rundt oss ser annerledes ut enn for bare noen få uker siden, vil vi i Mediebyrået Enklere Valg fortsette å gjøre det vi kan for å veilede våre kunder i riktig retning. Ingen vet hvor lenge vi skal leve i unntakstilstand, så i tillegg til raske grep tilpasset dag-for-dag, er det også behov for å ha tanker som kan være både strategiske og mere langsiktige.

Det er viktig å tenke at dette ikke er en ny, permanent hverdag, men en ny midlertidig hverdag. Vi skal tilbake.

Så hvordan kan vi hjelpe våre kunder med å stille best mulig forbedret når det skjer og lykkes best mulig med markedsføringen i mellomtiden?

Her er 5 punkter som vi gjerne vil dele med våre kunder om hvordan vi tenker rundt markedsføring i disse tider.

1. Vær fleksibel

Siden hverdagsrytmen, forbruksmønsteret, etterspørselen, konkurransesituasjonen, ja det meste har endret seg over natten, blir man nødt til å gjøre smarte tilpasninger på planlagte kampanjer.

Det er mange viktige spørsmål man kan stille nå. Er dette det rette produktet eller det riktige budskapet?  Er budsjettet tilpasset dagens situasjon, prisnivået, konkurransesituasjonen? Er medievalg eller kampanje-uttaket tilpasset endringene vi ser i mediebruken?

Og kanskje aller viktigst: hva kan dere si eller tilby nå, som gir kundene enda større verdi?

Det kan godt hende at mange av de opprinnelige planene skal pauses, og at det heller er tiden for å fokusere på andre produkter eller konkurransefortrinn. Har dere et produkt eller en tjeneste som kan leveres hjem eller over video, gjennom drive-by eller kan dere tilby alternative kjøpsbetingelser, en annerledes handleopplevelse, se på nye partnersamarbeid?

Dette er så langt unna “one-size-fits-all” som man kommer, så derfor er det viktigste rådet vi kan gi at man tar diskusjonen og starter prosessen. Både internt og med gode partnere, som f.eks oss i Enklere Valg. En workshop over video kan være starten dere trenger for å komme i gang.

Vi har de siste 4 ukene sett flere av våre kunder oppleve fantastiske resultater. Kunder som setter salgsrekorder gir oss tro og bevis på at det nytter å være fleksibel og at det er viktig å bevare optimismen. Det finnes løsninger som virker! Ingenting er bedre enn om man kan finne “nye” inntekter som holder hjulene i gang, får flere ansatte tilbake i jobb og styrker relasjonen til kundene. Dette er vanskeligere å oppnå om man kutter all aktivitet.

2. Tenk langsiktig – ta en posisjon

Posisjoner merkevaren for bedre tider. Mange bedrifter er hardt rammet av korona-krisen, og kan ha behov for å justere markedsstrategien sin. Det kan være nødvendig å konsentrere seg om å holde hodet over vannet, vi har full respekt og forståelse for dette. Samtidig er det jobben vår å fortelle om nedsiden ved å skru av all markedsføring. Dette kan utgjøre en risiko når ting er tilbake til normalen. Studier gjort under tidligere krisetider viser blant annet at 60% av alle merkevarer som “går i svart” under en slik periode, ser en nedgang i forholdet til kunder etter bare seks måneder.

Fordi mange ikke har mulighet eller “vil” opprettholde markedsføringen, betyr dette også at døren står åpen for andre. Lavere reklametrykk fra konkurrerende annonsører gjør at prisen for å bli lagt merke til er lavere. “Mindre støy”, som man sier på reklamespråket. Studier gjort viser at bedrifter som har opprettholdt markedsføringen gjennom krisetider har endt opp med å oppnå 3 ganger så høy markedsandel, nettopp på grunn av dette.

I Enklere Valg er vårt råd å se på forutsetningene for å utnytte unntakstilstanden til deres fordel. Hvordan ser prisnivået ut på digitale plattformer? Er det mulig å oppnå ekstra gode vilkår hos mediehusene? Hva gjør dine konkurrenter? 

Kanskje ligger det til rette for å ta en posisjon!

Dersom bedriften har økonomisk mulighet og det er riktig timing er det gode muligheter for at markedsføring kan bli en ekstra god investering i disse dager.

Dersom stopp av markedsføringen er den eneste løsning, anbefaler vi å forberede planer som gjør at dere kan stå klare til å skape vekst når ting er tilbake til normalen.

Kilder: Peter Field, Marketing in a downturn (2008), Köksal & Özgul (2007) 

3. Styrk din digitale plattform

Mange bedrifter opplever nå et skifte fra offline til online på grunn av store endringer i handleatferden. Tiden er inne for å styrke den digitale plattformen, og tilpasse butikk og tjenester etter dine kunders behov. 

Om du ikke allerede er up-to-date på nettsatsingen, er dette tiden. Vi hjelper dere gjerne med å utvikle nettbutikk på en ny eller allerede eksisterende nettside, foreslå og forhandle med leverandører av betalingsløsninger, annonsering via Google Ads og i sosiale medier. Eller kanskje dere trenger å få satt opp en rask og mobiltilpasset kampanjeside? Å sørge for at man har en tidsriktig løsning, som leverer både på det tekniske men også på brukeropplevelse, er avgjørende for å lykkes.

I en allerede godt etablert nettbutikk vil en god søkeordsanalyse være til hjelp for å avdekke når målgruppen din gjør søk. Det vil også være lurt å følge med på hvilke produkter som selger, og om enkelte produkter går bedre enn vanlig. På den måten holder vi øynene åpne for nye segmenter som et resultat av endring i forbruksmønster og behov.

4. Hold deg oppdatert – og kundene informert

I usikre tider gjelder det å holde hodet så kaldt som mulig. Det er likevel stor forståelse for at det kan være vanskelig å fristille seg fra bekymringer og overskrifter. Vårt råd i disse tider er å i enda større grad basere beslutninger rundt markedsføring på tilgjengelig innsikt.

For digital annonsering finnes det mange temperaturmålere. Eksempler på dette kan være søkeordplanleggeren til Google eller Google Trends, hvor man får innsikt i hva folk er opptatt av og hvordan etterspørselen ser ut (også sammenlignet med andre perioder). Disse verktøyene leverer tall i sanntid, det vil si at de er oppdaterte til enhver tid. Det hjelper oss med å ta pulsen på markedet, etterspørselen og kundenes tankesett, og formidle dette videre til dere kunder.

Tilgangen til innsikt, råd og best practise gjennom teamene i Google og Facebook er noe vi på det sterkeste oppfordrer våre kunder til å benytte seg av i disse tider. De ønsker å hjelpe oss med å hjelpe dere.

Et annet viktig råd vi gir og gjerne bistår våre kunder med i disse dager er å oppdatere alle viktige informasjonskilder, som f.eks nettsider, nyhetsbrev, Google Min Bedrift og sosiale kanaler. 

I Google Min Bedrift kan man f.eks oppdatere endringer om:

Oppdateringene vises i bedriftsprofilen deres på Google Søk og i Maps. Ved behov kan også melde bedriften som midlertidig stengt. Bedriften blir da behandlet på samme måte som bedrifter som holder åpent. Bedrifter som tilbyr takeaway eller levering, skal ikke merkes som «Midlertidig stengt». Da blir i så fall ikke disse tjenestene vist på Google.

Veldig få går til en nettside eller gjør et Google søk for moro skyld. Det oppleves som god kundeservice å fortelle om hvilke grep dere tar og om de forholde seg til dere på en annen måte i disse dager. Det oppleves som det motsatte dersom man slurver her.

5. Vær synlig og tilstede, spesielt i sosiale medier

Ta vare på relasjonene deres. I en sårbar situasjon er det ekstra viktig å ta vare på kunderelasjoner og ikke miste kontakt med kundene eller målgruppen. Det finnes flere måter å gjøre seg mer synlig på, for eksempel ved å gjøre nettsiden bedre, lage nyhetsbrev eller ved å oppdatere plattformer som Facebook, Instagram, Youtube, osv. 

Bruken av sosiale medier har nådd nye høyder den siste tiden. Å kommunisere gjennom disse er en god måte å snakke med både kunder og målgruppe på, og vise at dere fortsatt er tilstede og tenker på dem. 

Sosiale medier er også en fin anledning til å svare på kundehenvendelser og utøve god kundeservice på enda flere flater. 

I utfordrende tider er tonen på sosiale medier annerledes, nærmere, varmere og vennligere. Kanskje er det tiden for å hente frem verdiene til bedriften? Både når det gjelder organisk og betalt arbeid finnes det mange gode eksempler på bedrifter som er flinke.

Vi oppfordrer derfor alle som jobber med markedsføring til å sjekke ut Facebook-gruppen “Koronavett for merkevarer” hvor man kan se inspirerende løsninger fra en rekke bedrifter. 

© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg