Mediebyrået Enklere Valg»AMP – Accelerated Mobile Pages

AMP – Accelerated Mobile Pages

Hva er AMP?

Du har kanskje lagt merke til det lille symbolet som viser et lyn ved siden av enkelte sider i søkeresultatet på din mobil? Dette er et symbol som viser at siden er AMP-optimalisert. AMP står for “Accelerated Mobile Pages” og har som formål å laste opp nettsider så raskt som mulig på mobile enheter. Siden det er flere og flere som benytter mobilen til å surfe på nettet, ønsker AMP-prosjektet å imøtekomme dette ved å gjøre nettlesing på mobil raskere.

 

Hvorfor er AMP aktuelt og viktig?

Siden surfing på mobil ofte foretrekkes fremfor desktop, og med Googles ”mobil først”-indeksering på vei, har sidehastighet nok en gang blitt et hett tema. Enkelt forklart forkorter AMP lastetiden til nettsider drastisk, og AMP-sider blir derfor ofte prioritert i de organiske søkeresultater ved nyhetssøk i Google.

Hastighet påvirker også klikkfrekvensen (CTR – Click-Through Rate) til en nettside, noe som betyr at AMP-formatet kan være aktuell for både nettbutikker og innholdsbaserte nettsider, i tillegg til nyhetssider.

 

Utfordringene med AMP

Google er en av hovedaktørene bak AMP-prosjektet, noe som har ført til at flere i SEO-verdenen, og den digitale verden forøvrig, mener at dette gjør prosjektet mistenkelig. Om du klikker på en lenke i søkeresultatene som fører til en AMP-side, blir du nemlig ikke sendt til nettsiden som har publisert lenken, men til Google sin cache av nettsiden på google.com. Dette betyr at du kun beveger deg innad i Googles økosystem, med mindre du klikker deg videre fra denne landingssiden. Digitale aktører reagerer på dette og anklager Google for å omdirigere trafikk fra andre nettsider til sine egne.

 

Den siste utviklingen innen AMP

Denne uken har AMP vært et svært aktuelt tema innen digitale nyheter. Google har nemlig tatt til seg kritikken og svart ved å utvikle nye URLer som ikke begynner med ”google.com”, men som ser ut som den aktuelle nettsidens ordinære URL. Endringen trer i kraft høsten 2018 og går ut på at når du klikker på en AMP-lenke vil du fortsatt bevege deg i Google sin cache, men opplevelsen blir mer brukervennlig. Det vil også kunne øke sjansen for at du klikker deg videre til den opprinnelige nettsiden.

I tillegg har Google sluppet en oppdatert versjon av sitt verktøy for AMP-testing, med mange nye funksjoner.

Er du nysgjerrig på om AMP kan være aktuelt for din nettside, eller ønsker du å vite mer om formatet? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg