Hvorfor må man ha SEO

Jarle Andreas Stabell



93%

av alle økter på internett begynner med en søkemotor.

70%

av linkene brukere klikker på er organiske

75-80%

av brukerne ignorerer de betalte annonsene, og fokuserer utelukkende på de organiske treffene.

75%

av brukerne scroller aldri forbi første side med søkeresultater

SEO leads

har en 14,6% close rate, mens direkte flater (print, e-post, etc) har en close rate på 1,7%

05 okt 2016 Hvorfor må man ha SEO

SEO – eller søkemotoroptimalisering – er helt essensielt for å synes på Internett. Det har seg nemlig slik at om man vil synes i Google, Bing, eller noen av de andre søkemotorene, er det en rekke krav og retningslinjer å forholde seg til. Nettsiden din blir nemlig scannet, vurdert og rangert opptil flere ganger daglig, og det utføres et hundretalls målinger av ulike faktorer og elementer ved din nettside. Hastighet, relevans, kvalitet på innhold, eksterne lenker etc.

Totalvurderingen av disse faktorene avgjør om du vil havne først blant de organiske søketreffene, eller om brukeren finner deg først på side 31. Og det sier seg selv at side 31 er lite hensiktsmessig om man vil bli funnet på verdensveven.

Ikke bare er SEO viktig for å sikre at man blir funnet ved hjelp av organiske søk, dine SEO-resultater er også med på å avgjøre hvilken pris du må betale i Googles egne SEM-tjenester (søkemotormarkedsføring). Altså kan en investering i optimalisering av din nettside betale seg i kroner og øre umiddelbart.

Hastighet får deg raskere opp

Lastetiden til din nettside er en viktig måleenhet for Google, da det finnes nettsider der ute som ikke er optimalisert etter dagens standarder, med det resultat at de er trege og tunge for nettleseren. Derfor belønner Google raske nettsider – og “straffer” trege nettsider tilsvarende. Det er også verdt å merke seg at mange glemmer å sjekke hastigheten på sin nettside på flere flater. En nettside kan for eksempel oppføre seg både raskt og smidig på desktop, altså tradisjonelle dataflater, men være seig og dårlig optimalisert i nettlesere på mobile enheter. Dette vil bidra til å senke ditt SEO-resultat, og sende deg rasende nedover på rangeringene.

Om du ønsker å sjekke hastigheten på din nettside, legg til url her:

http://

 Fikk din nettside status rød? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg!

Innholdsanalyse – kvalitet betyr mer enn du tror

Det er lenge siden man kunne lure inn X antall “relevante” søkeord i banale tekster for å booste sine organiske resultater. Dette var en enkel måte for mange useriøse byråer til å ta seg grovt betalt for smutthull i Google-algoritmene. Heldigvis har Google tatt tak i dette, og analyserer nå innholdet ditt grundig. Avanserte algoritmer og metoder avslører om innholdet ditt er produsert utelukkende for å stjele noen rangeringspoeng, eller om innholdet faktisk bidrar med noe av nytte for siden eller brukeren. Juks med innholdet – og Googlet vil straffe deg hardt. Du kan miste rangeringspoeng, eller rett og slett bli svartelistet og automatisk havne helt bakerst i køen. Dette går da også utover alle de andre ressursene en har investert i god funksjonalitet, raske lastetider, søkeordsanalyse og liknende.

Her kan du foreta en enkel nøkkelordsanalyse av dine egne og andres nettsider.

Hva gjør konkurrentene?

Alle bedrifter med respekt for seg selv har en veldig konkret liste over nåværende og potensielle konkurrenter i markedet. Det mange dog ikke er klar over, er at analyser av konkurrentenes nettsider kan avdekke verdifull informasjon også for bedriftens egne nettsider. Hva er det konkurrenten gjør riktig for å trekke til seg potensielle kunder til sin nettside? Hva konkret har konkurrenten gjort for å havne over deg i de fleste søk? Hvilke søkeord optimaliserer de seg mot? Dette er informasjon som kan utgjøre store forskjeller, og som det er viktig å følge med på fortløpende. For en ting er sikkert, dine konkurrenter utfører nemlig disse analysene av dine nettsider.

Det er også verdt å tenke over dette i en markedslederposisjon. Å inneha en markedsledende posisjon i markedet kan i mange tilfeller føre til tunnellsyn og et usunt komfortnivå. Konkurrentene gjør alt i sin makt for å stjele markedsandelene dine hver eneste dag, og verdien av å holde seg oppdatert på utfordrernes taktiske grep på Internett er uvurderlig i det lange løp. Hvis du vil hindre konkurrentene i å stjele dine eksisterende kunder, må du også vite hvordan de planlegger å få til nettopp dette.

Her kan du foreta en enkel kvalitetssjekk av din nettsides SEO.

http://

Effektiv lenkestrategi – skaff deg gode venner

Et viktig aspekt ved Googles analyser av dine nettsider, er hvor mange eksterne aktører som lenker til din nettside, og hvor troverdige disse lenkene er. Derfor er det særdeles viktig å skaffe seg nyttige samarbeidspartnere i et lenkeøyemed. Produserer du markedsmateriell for en aktør? Be de fortelle om det på sine nettsider. Leverer dere anleggutstyr til en entrepenør? Spør pent om en liten anbefaling på deres digitale flater. Poenget her er at alle samarbeidspartnere og fornøyde kunder dere har som bedrift, relativt enkelt kan bli en ressurs utover det rent formelle i kjøps/salgsøyeblikket. Og hvis en tror det bare er å lenke til nettsiden på en drøss av døde nettsider, irrelevante og useriøse aktører og liknende, og med dette oppnå gode resultater, tar man grundig feil. Også her har Google en intelligens man bør slutte å la seg overraske over. Blir du avslørt med “plantede” lenker på ikke-godkjente nettsteder, vil det føre til potensiell svartelisting, dårligere rangering og liknende veldig fort. Vær seriøs, gjør et grundig arbeid, og spør dine samarbeidspartnere om gjensidig lenkedeling.

Når det gjelder lenkedeling er også sosiale medier et veldig effektivt medium. Ved å skape engasjernde innhold som blir delt hyppig i sosiale medier, fører dette også til en veldig intenst og effektiv lenkedeling fra utrolig mange unike brukere. Dette er musikk i Googles ører, og er utelukkende positivt for din SEO-rangering.

Ta kontakt med en av våre dyktige
medarbeidere, og få hjelp til å komme i gang.



Jeg ønsker å bli kontaktet

Enklere Valg Foundation

Selv en dråpe gjør havet større. I Enklere Valg er vi heldige som får lov til å gi litt av våre ressurser for å gjøre morgendagen bedre for noen andre.