Mediebyrået Enklere Valg»Treg nettside påvirker forbrukernes betalingsvillighet

Treg nettside påvirker forbrukernes betalingsvillighet

Vi har vel alle trykket oss inn på en nettside, og etter å ha ventet i det som føles ut som en evighet så trykker vi oss ut igjen fordi vi ikke orker eller har tid til å vente på at siden skal lastes ferdig?

I dagens digitale samfunn er vi utålmodige, vi ønsker at alt skal gå raskt, og vi vil helst ha svar på det vi ønsker så raskt som mulig. En ny undersøkelse gjennomført av Unbounce viser at 70% av forbrukere sier at nettsidens innlastingstid påvirker villigheten deres til å handle. En nettside med treg innlastingstid kan derfor få store konsekvenser for bedriften din.

Undersøkelsen til Unbounce viste også at selv om alle markedsførere vet det er viktig at nettsidens innlastingstid er rask, så er det svært få som faktisk gjør dette til en prioritet. I tillegg viste undersøkelsen at når forbrukere besøker nettbutikker er det mange som er mindre tilbøyelig til å gjøre et kjøp (og enda færre vil returnere til nettsiden) hvis innlastingstiden er tregere enn de forventer. Halvparten av de spurte prøver å laste inn siden på nytt minst en gang hvis nettsiden bruker lenger tid enn tre sekunder på å lastes inn, og hele 22% sa at de lukker fanen, mens 14% sa at de besøker en konkurrent sin nettside i stedet. Dette vil si at hvis du har 1000 daglige besøkende, så kan du miste 360 potensielle kunder.

Konsekvensene av treg innlastingstid

Hvis du går inn på en nettside i dag får du ingen informasjon om hvor lang tid det tar før nettsiden er ferdig innlastet. Med andre ord vet du ikke om siden er ferdig innlastet i løpet av millisekunder eller sekunder. Det vil derfor være svært enkelt gå ut av nettsiden igjen ettersom tilbakeknappen er så tydelig og lett tilgjengelig. Undersøkelser gjort av Google viser også det samme som rapporten til Unbounce, nemlig at halvparten av de besøkende forlater nettsiden hvis de må vente i mer enn tre sekunder på at siden skal lastes inn. I verste fall kan dette bety at dine potensielle kunder ender opp med å handle på en konkurrent sin nettside som har rask innlastingstid.

En nettside som har treg innlastingstid vil ikke bare påvirke salget, men også flere andre viktige faktorer. Blant annet vil det påvirke hvordan du rangeres hos søkemotorer. Google og andre søkemotorer ønsker å gi brukerne en best mulig brukeropplevelse, og derfor vil ikke en treg nettside få førsteplassen i for eksempel et Google-søk. En treg nettside vil bli rangert lavere enn en rask nettside, og dette kan igjen påvirke organisk trafikk, antall sidevisninger, konverteringer, annonseinntekter og omsetningen. Hvis nettsiden din ikke presterer på innlastingstid vil du sannsynligvis betale mer enn du trenger for søkeannonser, og i verste fall ende opp med å være totalt fraværende i organiske søk.

Hva kan du gjøre for å forbedre nettsidens innlastingstid?

Før du begynner å gjøre endringer på nettsiden din, bør du sjekke hvordan hastigheten og ytelsen på nettsiden din er i dag. Google PageSpeed Insights viser deg hvor rask nettsiden din er på mobil og desktop. I tillegg gir den deg noen enkle anbefalinger på hva du kan gjøre for å forbedre hastigheten og ytelsen på nettsiden. Nylig kom Google ut med en ny versjon av verktøyet Test my site, dette verktøyet lar deg teste hvordan hastigheten og ytelsen på nettsiden din er på mobil.  

Viste det seg at nettsiden din ikke presterer optimalt på hastighet? Her er 4 ting du kan gjøre for å forbedre nettsidens innlastingstid:

Fjern unødvendige bilder og animasjoner:

Undersøkelsen fra Unbounce viste at halvparten av forbrukerne ønsker rask innlastingstid på nettsiden fremfor bilder og animasjoner. Derfor bør du begrense bruken av dette. I tillegg bør du komprimere og formatere bilder, video og animasjoner slik at de ikke utgjør en stor del av dataene som lastes ned. Hvis du har en lang nettside, eller en nettside med svært mange bilder (f.eks en produktliste) kan du også vurdere å implementere Lazy loading, slik at innholdet ikke lastes inn før det skal vises i skjermen.

Javascript, CSS og plug-ins

Fjern det du ikke trenger av Javascript, CSS og plug-ins. Behold kun det som er viktig og essensielt.

Bruk Accelerated Mobile Pages (AMP)

Accelerated Mobile Pages (AMP) gir deg muligheten til å lage nettsider som lastes inn svært raskt. Ved å lage AMP-versjoner av landingssidene dine kan du forbedre brukeropplevelsen på mobilenheter.

Bruk bufring

Når du bruker bufring så vil filer lagres i nettleseren, og på brukerens enhet i en kortere periode. Dette gjør at sideinnlastinger kan gå raskere når brukeren besøker nettsiden din igjen.



© 2018 Mediebyrået Enklere Valg ALL RIGHTS RESERVED TERMS AND CONDITIONS - Tilrettelagt av Mediabyrået Enklere Valg