3 trender vi kommer til å se mer av i 2024 på sosiale medier
Kategori: Digital annonsering
Publisert: 22. februar 2024
3 trender vi kommer til å se mer av i 2024 på sosiale medier
Kategori: Digital annonsering
Publisert: 22. februar 2024
Tall fra Q4'23-rapporten til IPSOS viser at 90% av nordmenn bruker sosiale medier ukentlig eller mer, og at 78% bruker det daglig. Andelen av brukere på sosiale medier har holdt seg relativt stabil sammenlignet med samme periode i fjor.
Undersøkelser indikerer at Generasjon Z benytter sosiale medier-plattformer for å søke informasjon, ta kjøpsbeslutninger og søke inspirasjon. TikTok har for eksempel integrert Googles søkeresultater i appen og lagt til søkeverktøy som "Keyword Insights" i sitt kreative senter. Det blir derfor interessant å observere hvilken innvirkning dette vil ha på Google fremover. Hvis Generasjon Z er en del av din målgruppe, vil du merke at det blir stadig viktigere å bruke relevante nøkkelord i innleggene du publiserer for å sikre synlighet når målgruppen søker etter innhold.
Videoinnhold på TikTok og Instagram har lenge vært en trend innen markedsføring, og dette forventes å fortsette. Korte videoer muliggjør evnen til å vekke følelser og påvirke beslutningene til de forbrukerne vi ønsker å nå. Lange videoer gjør et comeback i år, og brukere synes å være interesserte i å engasjere seg i historier som er fengslende eller annet innhold som vekker følelser. Det er imidlertid viktig å fange publikums oppmerksomhet umiddelbart, også i lange videoer, og produsere innhold som ikke åpenbart er reklame for å øke sjansene for at målgruppen ikke umiddelbart scroller videre.
Vil influensere fortsatt være like viktige i år? Svaret er ja, men bruken av mikro- og nano-influensere har blitt mer populært i digitale kanaler. For de som ikke er kjent med disse begrepene: definisjonene av de ulike nivåene av influensere varierer avhengig av plattform og land, men generelt har nano-influensere under 10 000 følgere, mens mikro-influensere har mellom 10 000 og 100 000 følgere. Selv om disse mindre influenserne kanskje ikke har like stor følgerskare som de største influenserne, har de dypt engasjerte følgere. Nano-influenserne er spesielt kjent for å være svært autentiske.