Digital Marketing Act: Forsvant Google Ads målgruppene 6. mars?
Kategori: Digital markedsføring
Publisert: 25. mars 2024
Kategori: Digital markedsføring
Publisert: 25. mars 2024
6. mars 2024 trådte Digital Marketing Act (DMA) i kraft. Denne loven har som mål å skape et mer rettferdig og åpent digitalt marked, og inneholder flere bestemmelser som påvirker Google Ads.
En av de mest merkbare konsekvensene for annonsører er reduksjonen i målgruppestørrelse, spesielt innenfor Googles egne tjenester (YouTube, Søk og Gmail). For å motta personlig tilpassede annonser på YouTube, Søk og Gmail, må brukere nå ha knyttet sammen sine Google-tjenester. Dette kommer på toppen av oppdateringen av Googles samtykkemodus for trafikk i EØS (Consent Mode V2). Og det betyr at annonsørene ikke lenger kan nå alle brukere i remarketinglistene sine i disse kanalene, kun de som har tatt seg tid til å koble sammen sine tjenester. Selv om du har gjort alt riktig i forbindelse med implementertingen av endringene i samtykkemodus.
Det er verdt å merke seg at Googles Displaynettverk ikke er underlagt de samme kravene som YouTube, Søk og Gmail. Dette betyr at annonsører kan fortsette å vise personlig tilpassede annonser til alle brukere på Displaynettverket, uavhengig av om de har linket sine Google-tjenester eller ikke. Forutsatt at de har gitt samtykke til dette i annonsørens samtykkemodul og at den støtter nyeste versjon av Googles samtykkemodus, selvfølgelig.
Digital Marketing Act (DMA) hjelper til med å skape et mer rettferdig og transparent marked for digitale annonser. Samtidig har det skapt nye utfordringer for annonsører som bruker Google Ads og som ikke har tilpasset seg DMA enda. Ved å fokusere på relevant innhold, alternative målgrupperingsmetoder og kontinuerlig læring, kan du imidlertid tilpasse deg de nye realitetene og fortsette å nå dine mål.
Ta gjerne kontakt med oss i Mediebyrået Enklere Valg AS om du trenger hjelp med annonsering i Google Ads.
For mer informasjon: