Hvordan bygge et sterkt og godt community på Instagram?

forfatter

Marianne Braadland-Konstali

Kategori: Digital markedsføring

Publisert: 12. mai 2021

instagram-community-enklere-valg
forfatter

Marianne Braadland-Konstali

Publisert: 12. mai 2021

Ikke la organisk gjøre deg manisk! Lurer du på hvordan du kan bygge et godt community på Instagram? Her får du noen lure tips og råd.

I følge en undersøkelse fra Facebook sier over 80% av de spurte at de bruker Instagram til å finne nye produkter og tjenester. I tillegg til betalt annonsering kan du jobbe for å bygge din egen menighet, eller nærmere bestemt jobbe med det organiske. Ved å bygge opp en base med følgere som er genuint interesserte i deg og produktet ditt (eller tjenesten du utfører), får du en unik sjanse til å nå ut til enda flere og samle en stor fanskare som digger deg og det du driver med.

Så, finnes det en enkel oppskrift på å lykkes med dette? Svaret er i de aller, aller fleste tilfeller nei (selv om det dukker opp et og annet viralt fenomen hvert skuddår).

Kjøpte følgere er dødfødt

Ja, vi vet at noen kjøper dem, men vær helt sikker på at 10 000 følgere har null verdi hvis ingen av dem reagerer på innholdet ditt (og det gjør ikke kjøpte følgere fra Bulgaria). Og når postene dine ikke får noe engasjement, blir de gjemt bort av algoritmen, som utelukkende jobber for å vise frem mer av det folk engasjerer seg i. Hvorfor gjør den det? Jo, for å holde folk inne på plattformen.

Mengden innhold på Instagram er enormt, så tilfeldigheter eller flaks trenger du ikke regne med, uansett om det er poster i feed, stories eller reels. Det er vanskelig å nå ut til mange på en gang, nettopp fordi folk blir eksponert for så mye forskjellig hele tiden. De klarer ikke å konsumere alt, og selv om de er aktive følgere av deg er ikke det en garanti for at de får med seg alt du legger ut.

Aktivt community management

Den beste måten å få flere følgere på, er å bry seg om de du allerede har – uansett om det er 10, 100 eller 10 000. Tenk litt over det: du vil folk skal bruke tid på deg, men du finner ikke tid i din hverdag til å prioritere dem. Slike relasjoner blir sjelden sterke. Hvis du heller bruker tiden på å engasjere deg, svare, lese, lytte og forstå, så bygger du skritt for skritt et sterkt community.

Godt innhold fanger oppmerksomheten

Den enkle, men harde realiteten er at du konkurrerer om tiden til folk. De vil inspireres, underholdes, delta, lære og dele. Hele tiden. Prøv det selv, så mye og så ofte som du klarer.

Det er ikke farlig om du bommer en gang i blant eller det plutselig skulle gå to uker til de hører fra deg. Folk har egentlig nok å tenke på til at de får med seg alt uansett. Og hvis du blir for opptatt av detaljer, tenker du sprint i stedet for maraton – og da står du dessverre på feil startstrek. Ikke dvel, men prøv igjen. Og igjen.

Etterhvert blir det klarere hva som fanger oppmerksomheten til folk, og hva de engasjerer seg i. Se på engasjement som en real-time markedsundersøkelse, både til hva du skal gjøre mere av organisk, men også hva du skal bruke noen annonsekroner på (hvis du har budsjetter til det). 

Don´t fake it

Vær ekte, og bygg innholdet på dette. Dette er vårt aller beste tips. Hvis du må være en annen vil du mest sannsynlig slutte ganske fort, fordi det tar for mye energi å lage innhold som ikke kommer naturlig. I tillegg liker folk at man tør å si det som det er. 

Samarbeid med influensere

Vi stoler på meninger fra mennesker vi liker og har et forhold til. Det er dette som gjør influencer marketing så effektivt og som har sørget for en voldsom vekst de siste årene.

Riktig samarbeid med riktige influensere vil gi effekt. Om de er ambassadører, produserer kreative annonser om deg i sine kanaler eller leverer innhold til din konto; mulighetene er mange og de finnes på alle nivåer. Om du begynner på null eller har kommet langt, og ønsker å ta neste steg, anbefaler vi at du lager en plan for samarbeid med influensere. 

Siden du har lest helt hit skal vi gi deg to triks vi vet fungerer. Test dem; bruk 30 minutter hver dag i én uke og se hva som skjer.

  • Finn ut når målgruppen din er mest aktiv. Legg ut poster og driv community management på disse tidspunktene. Da øker sannsynligheten for engasjement, og du vil få mer spredning av innholdet ditt. 
  • Finn ut hva som er de mest populære hashtaggene for din bransje. Søk dem opp, klikk på nylig, gå inn på poster og profiler og kom med meningsfulle kommentarer. Gir du oppmerksomhet skal du se at du får oppmerksomhet tilbake.

Dersom du synes det er vanskelig å være kreativ rundt innhold, sliter med å finne "tonen" eller ønsker råd om hvordan du skal samarbeide med influensere, kan du ta kontakt med oss. Vi hjelper deg å finne ut av hvor du står i dag og hvordan vi kan løfte deg til nye høyder.