Nå virker ikke Google Shopping hvis du mangler fraktkostnader!
Kategori: Annonsering
Publisert: 19. juni 2023
Kategori: Annonsering
Publisert: 19. juni 2023
Fra og med 13. juni 2023 ble fraktkostnad et obligatorisk felt i produktinformasjonen i Google Merchant Center, og kontoer som ikke har spesifisert dette vil ikke lenger kunne vise annonser på Google Shopping. Slik løser du dette:
Fraktkostnad er en av de vanligste årsakene til at kunder forlater handlekurven, så du kan oppnå bedre resultater for Google-annonsene dine ved å sørge for å oppgi riktig fraktinformasjon. Derfor har denne informasjonen nå blitt obligatorisk i Google Merchant Center i flere land enn før, deriblant Norge. Det betyr at dersom du ikke har lagt inn fraktkostnader, enten gjennom fraktinnstillingene på kontonivå eller gjennom frakt [shipping] attributtet i produktfeeden din, vil du ikke få vist produktene dine i Google-annonser eller i de kostnadsfrie oppføringene på Google Shopping. Dette påvirker resultatene for alle annonsetyper som inkluderer produktinformasjon, herunder Performance Max, Discovery med produktfeed og Video Action med produktfeed.
Såfremt det er mulig bør du sette opp generelle fraktregler for hele Google Merchant Center kontoen din, og så overstyre disse innstillingene for bestemte produkter der det er nødvendig. På kontonivå er det mulig å spesifisere fri frakt, fri frakt over et visst beløp, prisbasert fraktpris og fast fraktpris. Det finnes også mer avanserte muligheter slik som fraktpris basert på vekt, antall varer, etc, og du kan tilknytte en fraktpartner. Følg disse trinnene for å sette opp riktige fraktpriser for dine produkter:
Om du trenger hjelp til hvordan du gjør dette anbefaler vi at du leser support-artikkelen til Google om Manglende verdi: frakt. Vi er også behjelpelig med å løse dette for alle våre kunder, så ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på.