Ny innsikt fra Acast Podcast Pulse 2024

forfatter

roger

Kategori: Podcast

Sist endret: 27. november 2024

forfatter

Sist endret: 27. november 2024

Nylig publiserte Acast, verdens største frittstående podkast-selskap, rapporten Acast Podcast Pulse 2024. I denne artikkelen gir vi deg et sammendrag av de viktigste funnene.

Intro

For å sikre best mulig resultater for kundene våre er vi avhengig av dyp innsikt i podkast-markedet og lydmedier generelt. Derfor analyserer vi kontinuerlig markedstrendene ved hjelp av ferske rapporter, samtidig som vi høster direkte erfaring fra pågående og tidligere kampanjer. En tett dialog med både annonsører, podkastere og produksjonsmiljøer gir oss en unik forståelse for hva som faktisk fungerer. Sammen med øvrig markedsinnsikt gir dette et solid grunnlag for å forstå de avgjørende trendene, og ikke minst – hvordan de kan utnyttes i din markedsstrategi.

Podkast-trendene akkurat nå


Basert på de ferske dataene fra rapporten ser vi flere interessante trender som er viktige å ta hensyn til hvis man vurderer annonsering i podkast:

Nisje-podkaster leverer sterke resultater

I motsetning til tradisjonelle medieflater eller innhold basert på algoritmer, er podkast noe lytteren oppsøker basert på egne interesser. Med dagens utvalg av nisje-podkaster betyr det at nesten uansett hva lytteren liker, så vil de finne en podcast de liker. Acast-rapporten viser at nisje-podkastene har mer engasjerte og lojale lyttere, noe som også gir mer effektiv annonsering.

  • 35% høyere besøksrate over tid
  • 14% høyere kjøpsrate
  • Lavere annonsetrykk gir bedre effekt

Podkast-vertenes troverdighet er gull verdt

Merkevarer som ønsker å påvirke forbrukere kan effektivt investere i podkaster for å bygge tillit, og en anbefaling fra en podkast-vert kan sammenlignes med et tips fra en god venn.

Det nære forholdet mellom avsender og mottaker betyr at et godkjent-stempel fra en podkast-vert gir dypere gjenklang enn tradisjonelle reklameuttrykk.

  • 63% av lytterne har sterk tillit til podkast-vertene
  • 4 av 5 vurderer anbefalte produkter
  • Autentiske anbefalinger konverterer bedre
  • Langsiktige samarbeid gir best effekt

Plattformuavhengig tilnærming vinner

Podkast-vertene er ikke lenger bare stemmer gjemt bak en mikrofon. De er innholdsskapere som møter sitt publikum på tvers av video, sosiale medier, bøker, live-arrangementer og mer. Podkast er fortsatt hovedretten, men lytterne er sultne på mer - og følger sine favoritter uansett plattform.

  • 77% ser også video-podkaster
  • 64% følger vertene på sosiale medier
  • Kampanjer på tvers av plattformer forsterker budskapet

En helhetlig strategi gir bedre ROI.

Tre råd til podkast-annonsører i 2025


Basert på vår erfaring og hovedfunnene i rapporten har vi følgende tre råd til deg som planlegger å annonsere i podkast kommende år:

1 Kjenn målgruppen din

En grundig analyse av målgruppe og lyttervaner legger grunnlaget for strategisk planlegging. Valg av relevante podkaster og tilstedeværelse over tid øker sjansen for suksess.

2 Skreddersøm

Tilpass annonseringen til de ulike podkastene slik at lytterne opplever budskapet som autentisk og relevant for innholdet. Kontinuerlig måling og optimalisering bidrar til å øke effektiviteten etterhvert som kampanjen rulles ut.

3 Tenk helhetlig

Et koordinert budskap på tvers av plattformer gir maksimal utnyttelse av podkast-vertenes totale rekkevidde. Integrering med øvrig markedsmiks forsterker budskapet og gir bedre effekt.

Last ned hele Acast Podcast Pulse 2024-rapporten her for mer detaljert innsikt i markedet.