Ny innsikt fra Acast Podcast Pulse 2024
Kategori: Podcast
Sist endret: 27. november 2024
Kategori: Podcast
Sist endret: 27. november 2024
Nylig publiserte Acast, verdens største frittstående podkast-selskap, rapporten Acast Podcast Pulse 2024. I denne artikkelen gir vi deg et sammendrag av de viktigste funnene.
For å sikre best mulig resultater for kundene våre er vi avhengig av dyp innsikt i podkast-markedet og lydmedier generelt. Derfor analyserer vi kontinuerlig markedstrendene ved hjelp av ferske rapporter, samtidig som vi høster direkte erfaring fra pågående og tidligere kampanjer. En tett dialog med både annonsører, podkastere og produksjonsmiljøer gir oss en unik forståelse for hva som faktisk fungerer. Sammen med øvrig markedsinnsikt gir dette et solid grunnlag for å forstå de avgjørende trendene, og ikke minst – hvordan de kan utnyttes i din markedsstrategi.
Basert på de ferske dataene fra rapporten ser vi flere interessante trender som er viktige å ta hensyn til hvis man vurderer annonsering i podkast:
I motsetning til tradisjonelle medieflater eller innhold basert på algoritmer, er podkast noe lytteren oppsøker basert på egne interesser. Med dagens utvalg av nisje-podkaster betyr det at nesten uansett hva lytteren liker, så vil de finne en podcast de liker. Acast-rapporten viser at nisje-podkastene har mer engasjerte og lojale lyttere, noe som også gir mer effektiv annonsering.
Merkevarer som ønsker å påvirke forbrukere kan effektivt investere i podkaster for å bygge tillit, og en anbefaling fra en podkast-vert kan sammenlignes med et tips fra en god venn.
Det nære forholdet mellom avsender og mottaker betyr at et godkjent-stempel fra en podkast-vert gir dypere gjenklang enn tradisjonelle reklameuttrykk.
Podkast-vertene er ikke lenger bare stemmer gjemt bak en mikrofon. De er innholdsskapere som møter sitt publikum på tvers av video, sosiale medier, bøker, live-arrangementer og mer. Podkast er fortsatt hovedretten, men lytterne er sultne på mer - og følger sine favoritter uansett plattform.
En helhetlig strategi gir bedre ROI.
Basert på vår erfaring og hovedfunnene i rapporten har vi følgende tre råd til deg som planlegger å annonsere i podkast kommende år:
En grundig analyse av målgruppe og lyttervaner legger grunnlaget for strategisk planlegging. Valg av relevante podkaster og tilstedeværelse over tid øker sjansen for suksess.
Tilpass annonseringen til de ulike podkastene slik at lytterne opplever budskapet som autentisk og relevant for innholdet. Kontinuerlig måling og optimalisering bidrar til å øke effektiviteten etterhvert som kampanjen rulles ut.
Et koordinert budskap på tvers av plattformer gir maksimal utnyttelse av podkast-vertenes totale rekkevidde. Integrering med øvrig markedsmiks forsterker budskapet og gir bedre effekt.
Last ned hele Acast Podcast Pulse 2024-rapporten her for mer detaljert innsikt i markedet.