Optimaliser Google Shopping og Performance Max-annonser
Kategori: Annonsering
Publisert: 6. oktober 2022
Kategori: Annonsering
Publisert: 6. oktober 2022
Driver du nettbutikk? Vår samarbeidspartner WakeupData har skrevet en artikkel om hvordan du får mest mulig ut av Google Shopping og Performance Max kampanjene dine. Og det beste er at mesteparten av dette er ting du kan gjøre selv, så det koster ingenting (annet enn litt av tiden din).
Det viktigste du kan påvirke selv, er kvaliteten på innholdet i produktfeeden fra nettbutikken din, og hva som vises i Google Shopping og Performance Max annonsene dine. . Her er de viktigste tingene som vil gi mest løft i resultatene dine:
Dette er "overskriften" på Google Shopping og Performance Max annonsen din. Fortell den viktigste informasjonen først i tittelen, og sørg for at alle produkter og produktvarianter har en unik tittel.
Vi anbefaler strukturen: brand + produkttype og navn + attributter det vanligvis søkes etter.
Eksempel: "Nike Woman Airmax Plus Hvit/Rød, 38".
Pass på at du har konkurransedyktige priser på produktene du annonserer. Om du er usikker kan du se i Google Merchant Center hvordan du ligger an i forhold til de du konkurrerer med.
Bruk også "tilbudspris"-attributtet i tillegg til ordinær pris dersom du har tilbud. Da vil nemlig annonsen vise at det er tilbud akkurat nå, for eksempel "-30%).
GTIN, MPN og Brand er unike identifikatorer for produktet ditt, og dermed også viktige signaler til Google om når det er relevant å vise frem ditt produkt. Produkter der GTIN og brand er oppgitt kan få opptil 3 ganger bedre resultater enn de som ikke har dette.
Bruk beskrivelse-feltet til å fortelle Google mer om produktet ditt. Google bruker nemlig dette feltet til å avgjøre om det er relevant å vise produktet ditt eller ikke.
Prøv derfor å få med det viktigste i de første 150-500 tegnene. Typiske ting å nevne er brand, produkttype og produktnavn samt informasjon om produktvariant og relevante produktattributter.
Du kan bruke 5000 tegn, desto mer info, jo bedre.
Dette er ofte det første man legger merke til i en Google Shopping og Performance Max annonse, og de har stor påvirkning på klikkfrekvensen.
Det anbefales å bruke rene produktbilder der produktet fyller hele bildet, med en nøytral bakgrunn.
Frakt- og leveringskostnader har mye å si på handlevanene til folk. Sørg derfor for at du har konkurransedyktige fraktpriser og leveringstider.
Lykke til med Google Shopping og Performance Max annonsene dine!