Podkast-reklame: Uønsket gjest eller kjærkommen sponsor?

forfatter

roger

Kategori: Innholdsmarkedsføring

Sist endret: 21. november 2024

forfatter

Sist endret: 21. november 2024

Mange annonsører har fått med seg at podkast er i vinden, og er nysgjerrige på effekten av å plassere sine reklamespotter der. I denne artikkelen gir vi deg en kort innføring i dette fortsatt relativt nye mediet, og 3 gode grunner til hvorfor du bør vurdere å inkludere podkast-reklame i din mediemiks.

Et medium i vekst

Fra å ha vært et nisjemedium for spesielt interesserte, har podkast de seneste årene forsynt seg godt av nordmenns lyttevaner. I siste utgave av Den store podrapporten slås det fast at 1 av 3 i målgruppen 20–49 år lytter til podkast daglig. Samtidig øker volumet, både på tid brukt og i antall episoder. Podkast står nå for 14 prosent av lyttertiden til lydmedier i løpet av en uke, og for de aller fleste lytterne er det viktigere at podkasten er gratis enn at den er fri for reklame. 

Kanskje ikke så rart at annonsørene har lyst til å bli med på festen?

 «Jeg tar heller en ekstra reklamepause enn å betale for podkasten»

Kvinne, 25-39 år fra Podrapportens fokusgruppe

Tre grunner til at du som annonsør bør vurdere podkast-annonsering:


1: Aktive lyttere

Innholdsmarkedsføring er viktig for å bli en autoritet i Google. Et godt arbeid med søkemotoroptimalisering vil gjøre deg mer synlig i søkemotorene. Det vil ikke bare sende mer trafikk til nettsiden din, men vil også øke engasjementet og bevisstheten rundt merkevaren din.

Kjernen i denne innholdsmarkedsføringen er å komme med løsningen på den problemstillingen potensielle og eksisterende kunder sitter inne med. Det handler med andre ord om å vise at du er en ekspert og kan det du holder på med. For å bevise dette kan det være nødvendig å dele informasjon og kunnskap utover standard informasjon, som gjør at du kan skille deg ut fra konkurrentene dine.

2: Unike målgrupper 

I innholdsmarkedsføring er det særdeles viktig å ha en tydelig definert målgruppe, og innholdet bør formes En av hovedstyrkene til annonsering i podkast ligger i muligheten for å treffe helt bestemte målgrupper, også over tid. Podkaster dekker et mangfoldig spekter av emner, fra true crime, nyheter og underholdning til innføring i fagområder og historiske hendelser og gode råd om alt fra foreldrerollen til personlig økonomi. Dette mangfoldet gjør at du som annonsør kan velge podkaster som samsvarer med målgruppen du ønsker å nå, eller som har vist seg vanskelig å treffe gjennom tradisjonelle medier. Ettersom lytteren aktivt viser interesse for podkastens tematikk eller fagfelt, får du som annonsør muligheten å skreddersy innholdet slik at budskapet oppleves relevant. De som lytter har dessuten større sannsynlighet for å oppsøke podkastens annonsører på sosiale medier, og byr dermed på en kjærkommen mulighet til å organisk bygge opp en lojal følgerbase.

 «Jeg tar heller en ekstra reklamepause enn å betale fo«Jeg går for det trygge, det jeg vet er artig. I stedet for å prøve en ny podkast og bruke tid på det»

- Mann, 25-39 år fra Podrapportens fokusgruppe

3: God målbarhet

Vi lever i et informasjonssamfunn der konkurransen for å vinne forbrukernes oppmerksomhet er stor. Publikum kan velge og vrake blant flere informasjonskilder, noe som gjør det enkelt å ignorere det som oppfattes som reklame – spesielt dersom det ikke oppleves som relevant. Hvis annonsen derimot oppleves som relevant, vil den være mindre forstyrrende.

https://static.enklerevalg.no/2024/11/Skärmavbild-2024-11-20-kl.-15.04.23-1024x683.png

Nytt medium, nye markedsføringsbegreper

Som alle andre nyskapninger har også podkast-annonsering sitt eget fagspråk. Her er noen av de viktigste begrepene det kan være nyttig å kunne.

Native: Dette er annonsering der podkast-verten selv leser opp reklamebudskapet, gjerne i form av en personlig anbefaling. 6 av 10 lyttere oppgir at Native reklame oppleves mer troverdig enn spotter i avbrekk. NB: Mange podkast-skapere tilbyr ikke Native reklame.

Podspot: Reklamespotter som blir spilt av før, under eller etter podkast-episoden. Spottene fungerer ofte best dersom de tilpasses den aktuelle podkasten og målgruppen, og ikke bryter med lydbildet eller forventninger om innhold. 

Pre-Roll: Reklame som spilles av i begynnelsen av podkasten 

Mid-Roll: Reklame som spilles av i midten av podkasten

Post-Roll: Reklame som spilles av i slutten av podkasten

Branded podcast: Dette er en type podkast der alt innhold bestemmes av annonsøren selv. Målgruppen er gjerne eksisterende eller potensielle person- eller bedriftskunder.

Branded episodes: Det er ikke alltid det er behov, ressurser eller tid til å produsere en hel podkast-sesong. Da kan et alternativ være én eller flere enkeltepisoder som blir distribuert i allerede eksisterende podkast-kanaler. 

Internpodkast: Dette er en podkast om, av og for dere selv, og kan være et svært nyttig virkemiddel til kommunikasjon internt i bedriften. Flere store virksomheter har byttet ut intranett og nyhetsbrev med sin helt egen podkast som også kan benyttes til onboarding, kulturbygging og endringskommunikasjon.

Radioreklame vs. podkast-reklame

Det er ingen regel som sier at du ikke kan bruke din ferdig produserte radioreklame og sette den i rotasjon på ulike podkaster. Faktisk er det stadig vanligere å høre samme markedsføringsmateriell på podkast som på de store kommersielle kanalene. Det kan likevel være nyttig å huske at mange radiospotter produseres på en måte som er skapt for å fange oppmerksomheten. I en podkast har du allerede lytterens oppmerksomhet, og du kan heller bruke tiden på å fortelle lytteren hva det er med ditt produkt/merkevare som er relevant i deres liv, eller for tematikken til podkasten.  

I denne tidligere publiserte artikkelen kan du lese hvordan Norges beste produksjonsselskap angriper ulike kommunikasjonsoppgaver: Radioreklame: Kunsten å fange lytterens oppmerksomhet

Nå nye målgrupper (med riktig støtte)

I en tid med økende reklametretthet representerer podkast-reklame et spennende alternativ for å nå ut til engasjerte lyttere. Med aktive og dedikerte målgrupper, kombinert med gode målemuligheter, har podkast-annonsering utviklet seg til å bli et verdifullt verktøy for merkevarebygging og målrettet kommunikasjon.

Som med alle nye mediekanaler kan podkast-annonsering virke komplekst ved første øyekast. Det er mange aspekter å ta hensyn til; fra valg av format og plattform til målgruppeanalyser og resultatmåling. For de som ønsker å utforske mulighetene, men kjenner på usikkerhet rundt implementeringen, finnes det heldigvis god hjelp å få.

Vi i Mediebyrået Enklere Valg har fulgt podkast-mediets utvikling tett og bistår gjerne med innsikt og veiledning. Med erfaring fra både podkast-produksjon og digital markedsføring, kan vi hjelpe deg å navigere i mulighetene og finne løsninger som passer din bedrifts behov og målsettinger.

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale om hvordan podkast kan fungere som en del av din mediemiks.