Podkast-reklame: Uønsket gjest eller kjærkommen sponsor?

forfatter

roger

Kategori: Innholdsmarkedsføring

Publisert: 20. november 2024

forfatter

Publisert: 20. november 2024

Et medium i vekst

Fra å ha vært et nisjemedium for spesielt interesserte, har podkast de seneste årene forsynt seg godt av nordmenns lyttevaner. I siste utgave av Den store podrapporten slås det fast at 1 av 3 i målgruppen 20–49 år lytter til podkast daglig. Samtidig øker volumet, både på tid brukt og i antall episoder. Podkast står nå for 14 prosent av lyttertiden til lydmedier i løpet av en uke, og for de aller fleste lytterne er det viktigere at podkasten er gratis enn at den er fri for reklame. 

Kanskje ikke så rart at annonsørene har lyst til å bli med på festen?

Tre grunner til at du som annonsør bør vurdere podkast-annonsering:


1: Aktive lyttere

Innholdsmarkedsføring er viktig for å bli en autoritet i Google. Et godt arbeid med søkemotoroptimalisering vil gjøre deg mer synlig i søkemotorene. Det vil ikke bare sende mer trafikk til nettsiden din, men vil også øke engasjementet og bevisstheten rundt merkevaren din.

Kjernen i denne innholdsmarkedsføringen er å komme med løsningen på den problemstillingen potensielle og eksisterende kunder sitter inne med. Det handler med andre ord om å vise at du er en ekspert og kan det du holder på med. For å bevise dette kan det være nødvendig å dele informasjon og kunnskap utover standard informasjon, som gjør at du kan skille deg ut fra konkurrentene dine.

2: Unike målgrupper 

I innholdsmarkedsføring er det særdeles viktig å ha en tydelig definert målgruppe, og innholdet bør formes En av hovedstyrkene til annonsering i podkast ligger i muligheten for å treffe helt bestemte målgrupper, også over tid. Podkaster dekker et mangfoldig spekter av emner, fra true crime, nyheter og underholdning til innføring i fagområder og historiske hendelser og gode råd om alt fra foreldrerollen til personlig økonomi. Dette mangfoldet gjør at du som annonsør kan velge podkaster som samsvarer med målgruppen du ønsker å nå, eller som har vist seg vanskelig å treffe gjennom tradisjonelle medier. Ettersom lytteren aktivt viser interesse for podkastens tematikk eller fagfelt, får du som annonsør muligheten å skreddersy innholdet slik at budskapet oppleves relevant. De som lytter har dessuten større sannsynlighet for å oppsøke podkastens annonsører på sosiale medier, og byr dermed på en kjærkommen mulighet til å organisk bygge opp en lojal følgerbase.

3: God målbarhet

Vi lever i et informasjonssamfunn der konkurransen for å vinne forbrukernes oppmerksomhet er stor. Publikum kan velge og vrake blant flere informasjonskilder, noe som gjør det enkelt å ignorere det som oppfattes som reklame – spesielt dersom det ikke oppleves som relevant. Hvis annonsen derimot oppleves som relevant, vil den være mindre forstyrrende.

Her kommer innholdsmarkedsføring inn på banen. Det handler om å tiltrekke og engasjere publikum, og dele innhold som har en verdi for dem du ønsker å kommunisere med. Å skape verdifullt innhold vil være lønnsomt da det vil tiltrekke flere besøkende til nettsiden, konvertere flere leads og gjøre både nye og gamle kunder fornøyd.

Vil du jobbe med innholdsmarkedsføring?

Vi har egne innholdsrådgivere med spisskompetanse innen content marketing (innholdsmarkedsføring). Kontakt oss gjerne for en hyggelig fagprat. Vi kartlegger og analyserer din bedrifts behov og ser hvor dere kan vinne mest ved å jobbe med innholdet.