TikTok: derfor bør du begynne

forfatter

camilla

Kategori: Digital markedsføring

Sist endret: 24. januar 2023

tiktok
forfatter

Sist endret: 24. januar 2023

Hvis du undervurderer TikTok er du i ferd med å gjenta en gammel feil. Vi gir deg grunnen for hvorfor du bør unngå det.

Historien gjentar seg på SoMe

Vi ser svært like tendenser på TikTok som vi har sett med tidligere Sosiale Medie-plattformer.

Da Facebook eksempelvis ble tilgjengelig for alle i 2006 var det først og fremst et sosialt nettverk for studenter. I løpet av noen år hadde den blitt favoritt-appen til halvparten av kloden og over 3 millioner nordmenn. Akkurat nå er den største brukergruppen godt voksne mennesker. 

I 2014 var det mange som rynket på nesen da samme Facebook kjøpte en “fotograf-app” for for 1 milliarder dollar. I 2023 er Instagram en selvfølgelig del av hverdagen til alle under 50 år.

Hvorfor sier vi dette i en artikkel om TikTok?

For noen år siden het TikTok Music.ly og var for 14 år gamle jenter som danset. 

Verdens raskest voksende sosiale medie er på vei inn i neste stadie.

Blant de over 1,3 millioner norske brukerne finnes mange av kundene dine. Og resten er på vei de neste 18 månedene. 

Det er Facebook anno 2016. 

Her er 4 grunner til at du bør hive deg rundt og ta TikTok på alvor.

Du er 1 post unna å gå viralt på TikTok

Akkurat nå er det flere som laster ned og bruker TikTok enn det er brukere som lager TikTok's. Lager du en bra TikTok blir den vist til mange. Du kan treffe 15 og du kan treffe 15 millioner. På andre sosiale medier er det motsatt. En overflod av innhold gjør at terskelen for å trenge gjennom er mye høyere - du har sikkert lagt merke til det.

I tillegg er algoritmen som styrer TikTok annerledes. Denne plattformen bygger på interesser og ikke nettverk. Hvis du har 10 000 følgere på Instagram eller Facebook henter den først visninger og engasjement blant disse. Hos Tik Tok kan du starte med 0 følgere og få 100 000 visninger på første forsøk. Så lenge det finnes brukere med interesse for temaet eller trenden, stiller du likt med de fleste andre. Det er unikt.

Hvorfor betale mye når du kan betale lite?

Prisene på SoMe er avhengig av etterspørsel, dvs antall annonsører og annonsevolum. Facebook, Instagram og Snapchat har lang kø i døra. TikTok har ingen kø i døra. Du er kanskje vant til å betale 100-200 kroner for 1 000 øyne. På TikTok kan du betale 10-20% av dette. Flere øyne for mindre penger er en bra deal.

TikTok fanger deg!

TikToks engasjerer. 

På Facebook og Instagram ligger giennomsnittlig engasjementsrate på mellom 1-3%.

På TikTok ligger gjennomsnittlig engasjements-rate på mellom 15 og 17%.

Opp mot 50% av brukerne sier at sier at de har kjøpt noe etter å ha blitt inspirert.

Det er derfor nettet er fullt av artikler om utsolgte produkter og “must-have´s” som har startet med en trend på Tik Tok. Eller helt ukjente folk som plutselig har flere følgere enn NRK har seere på en god lørdagskveld. Det snakkes om å innføre begrensninger fordi det er så enkelt og fengende at ungdom blir for hekta.

Du sitter fortsatt og lurer på om det kan selge dine varer og tjenester…

Enkelt å komme i gang:

Det er lav terskel å lykkes på TikTok. Du trenger en mobil, og nysgjerrighet nok til å si “la oss prøve”. Og kanskje noen til å fortelle deg om de smarte verktøyene, fallgruvene og trendene.

Som annonsekanal har du de fleste mulighetene du har på Facebook, Instagram og Snapchat. Og enda noen til. 

Hvis du har lest helt hit så vet du det:

At det ligger en mulighet rett foran nesen din.

Denne gangen bør du være en av dem som får ut fingern og ler hele veien til banken. 

Forhør deg med en rådgiver

Er du interessert i å begynne å annonsere på TikTok eller et annet sosialt medium eller digital plattform? Les mer om våre digitale markedsføringstjenester.