Treg nettside? Etter 3 sekunder hopper 50% av

forfatter

Kategori: Design & programmering

Sist endret: 15. oktober 2021

page-speed-enklere-valg
forfatter

Sist endret: 15. oktober 2021

Rekk opp hånda hvis du savner 3G og koser deg når nettet er ustabilt. Ikke? Puh. Da er du som alle andre. Trege nettsider er den aller største grunnen til at folk hopper videre.

Det vi vil at du skal tenke på er hvor fort forventningene til hastighet endrer seg. I 2018 var 6 sekunder en ok lastetid på mobilsider. I dag ligger forventningene blant norske brukere på maks 3 sekunder. De har blitt dobbelt så kravstore på bare 3 år!

3-sekundersregelen

Faktisk er det slik at brukere som må vente mer enn 3 sekunder på at siden skal laste inn har over 50% sannsynlighet for å avbryte besøket. For hvert ekstra sekund det tar å laste nettsiden kan du regne med ca. 11% nedgang i trafikk. Og 7% nedgang i antall salg, dersom du driver nettbutikk.

Det er ikke så mye å lure på egentlig. De som besøker deg gjør det for en grunn – og opplevelsen de får sammenligner de med den de får hos de beste. Raske nettsider setter standarden for alle nettsider.

Ta innersvingen på konkurrentene dine

Du kan heller snu på det og gjøre hastighet til en konkurransefordel. Bli rask generelt – og raskest sammenlignet med konkurrentene. Sørg for at nettsiden er oppdatert med den nyeste teknologien som gir deg hastighet, uten å la det gå på bekostning av innholdet på siden. Et av grepene du kan gjøre, er å bygge nettsiden i et headless CMS, som lar deg skape alt innhold på ulike plattformer og kobler det sammen via API.

nettsidehastighet-test-my-site-enklere-valg

Det finnes så mange ting som er subjektivt og mindre målbart, som design, farger, automatisk slik og manuell sånn. Hastighet er ikke en av dem. Hastighet er hastighet. Fort er fort og tregt er tregt.

Hvordan sjekke page speed?

Så, hvordan kommer du i gang med å sjekke page speed? For å finne status på nettsiden og få tips til forbedringer, er det flere gratisverktøy du kan bruke:

I Analytics får du tall på nettstedhastighet og en god oversikt over hvordan brukerne dine navigerer inne på siden din. Både Page speed insights og GT Metrix gir deg verdifulle tips til forbedringer av nettsiden. Bruk dette som utgangspunkt for en samtale med interne utviklere eller nettsideleverandøren deres. Ofte er det små grep man kan gjøre for å forbedre hastigheten med både et og to sekunder.

Hvis du driver nettbutikk og har god digital sporing på plass, synes vi Google Test My Site er ekstra spennende. Her kan du få svar på hvordan verdens største søkemotor mener at mobilsiden din presterer, og hva som må til for at den skal bli bedre. 

Under "Evaluate the ROI of a faster site" kan du enkelt plotte inn nøkkeltall og se estimater på hvordan inntektene vil øke i takt med farten. Det er en hel del, og ikke minst er det målbart og enkelt å følge med på.

Sjekk hvordan konkurrentene dine scorer

Konkurransesituasjonen er noe som i aller høyeste grad vil påvirke resultatene. Hvis du er nysgjerrig på hvordan konkurrentene dine scorer, kan du sjekke ut modulen “Compare your speed against competitors”. Ofte kan en oversikt som dette bety mye for den interne kommunikasjonen og bidra til en felles forståelse av hvilke utfordringer og muligheter man står ovenfor. Hva er det realistisk å forvente med vårt utgangspunkt i dag, og hvilke mål er det vi sikter mot?

Uansett om det er frykten, drømmen om den perfekte opplevelsen, pengene eller konkurransen som driver deg: BLI RASKERE!

Bli superdigital på 1-2-3

Ta første skritt på veien mot en superdigital brukeropplevelse. Lurer du på noe? Kontakt oss for en spennende prat om hastighet.