Økt salg i nettbutikken


Mye Moro AS

Periode:

25. okt 2019 - 1. des 2019

null

Mye Moro har i en årrekke tilbudt Norges råeste utvalg av kostymer og partyprodukter. De er den største aktøren i sin bransje, og har fem butikker rundt om i landet i tillegg til en nettbutikk. Mye Moro har på tross av dette blitt påvirket av økende konkurranse på nett, og tøffere tider har preget varehandelen generelt.

Utfordring og målsetting

På bakgrunn av økt konkurranse og tøffere tider for varehandelen, er målet med annonseringen todelt: (1) øke salget i nettbutikken og (2) få flere besøkende i Mye Moro sine butikker.

For å kunne måle virkningen av annonsene, og se om annonseringen ledet til flere butikkbesøk, benyttet vi Google Ads. Det gjorde vi gjennom en funksjon som lar oss se hvor stor effekt klikk og visninger av annonser har på antall butikkbesøk. Disse tallene er basert på anonymiserte data og statistikk om fysiske butikkbesøk, registrert med adresser i Google Min Bedrift.

Tilnærming

Siden det er to ulike målsetninger, valgte vi å lage kampanjer med to forskjellige oppsett. For kampanjen hvor målet var å øke salget i nettbutikken, rettet vi annonsering mot områder utenfor rimelig kjøreavstand fra Mye Moro sine butikker. Hovedbudskapet i annonsene var hvilke fordeler nettbutikken kunne tilby, som blant annet var gratis frakt ved kjøp over 700 kr, et stort utvalg og rask levering.

Kampanjen som handlet om å tiltrekke seg flere besøkende til fysisk butikk gikk ut i områder nær Mye Moro sine butikker. De fokuserte heller på fordelene med å handle i fysisk butikk, som for eksempel hjelp fra personalet, mulighet til å prøve kostymet i butikken og hjelp med å finne riktig størrelse.

Resultat

Når man sammenligner lønnsomheten av de to kampanjeoppsettene i form av salg i nettbutikken delt på kostnaden av annonseringen, hadde kampanjen med mål om salg i nettbutikken over 70% høyere lønnsomhet enn kampanjene med mål om butikkbesøk.

Derimot hadde kampanjene rundt butikkene en gjennomsnittlig frekvens for butikkbesøk på 11,7%, dette er hele 5,4 ganger høyere enn kampanjen for resten av landet.