Nettside

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Design & programmering

Sist endret: 3. februar 2023

forfatter

Sist endret: 3. februar 2023

I de fleste tilfeller er nettsiden din det første møtet kunden har med merkevaren din. Nettopp derfor bør nettsiden appellere til besøkende, fungere optimalt, og ikke minst – fungere optimalt og gi en god brukeropplevelse. Her spiller alt fra design, innhold og tekniske løsninger inn for hvordan nettsiden din blir oppfattet, hvordan den blir, og hva du ønsker å oppnå med den. Vi i Enklere Valg har god erfaring med å bygge, etablere og designe nettsider. Les våre tips til hvorfor det er viktig med en god nettside, og hva som er viktig.

Hvordan lage en god nettside?

Som tidligere nevnt gjør mange besøkende seg opp et inntrykk av merkevaren din basert på hvordan den presenteres på nett. Derfor bør du legge vekt på både interaksjonsdesign, brukervennlighet og innhold når du skal velge en leverandør til å sette opp din nye nettside. 

Ved å planlegge nettsiden din grundig, blir nettsiden en salgskanal for bedriften din.

Lag en ny nettside gjennom Enklere Valg

For å sikre at vi møter våre kunders behov – altså ditt behov – har våre utviklere gjerne direkte kommunikasjon med deg hele veien.

Å bygge og drifte en god teknisk plattform skal være en lønnsom investering for din bedrift. Derfor designer og bygger vi nettsider skreddersydd for ditt ønske og tjeneste. I tillegg er nettsiden enkel for deg å redigere og oppdatere i ettertid. Alle nettsidene vi lager, lages med WordPress headless CMS.

Vi i Mediebyrået Enklere Valg vet hva som skal til for å skille deg ut fra konkurrentene og hvordan du lykkes på nett. Ta kontakt med oss for å høre hvordan vi kan hjelpe deg med å bygge en nettside eller nettbutikk som bidrar til at du lykkes med dine forretningsmål.

nettside-webdesign

Avgjør hvilke nettsidefunksjoner du har bruk for

Hvilke kravspesifikasjoner du har til en ny nettside er viktig å avgjøre før du går igang med å lage en ny nettside. Sett opp tydelige kravspesifikasjoner. Disse spesifikasjonene skisserer gjerne målene for nettsiden, og hvilke funksjoner nettsiden bør levere på.

Å ha en tydelig plan å jobbe ut fra gjør det også lettere å kvalitetssikre både tidsfrister og budsjettkontroll.

Utover dette bør man sammenligne tilbud fra flere aktører. Ofte er det ikke summen alene som forteller om prisen er god, men hva prisen faktisk innebærer. En liste med kravspesifikasjoner sørger for at tilbudene du får løser de samme utfordringene.

Dette kan for eksempel gjelde mobiltilpasning, nedlastningshastighet og integrering mot nettbutikk. Om man velger den billigste løsningen er det viktig å huske på at det kan bli kostbart å velge det rimeligste alternativer, da den kanskje senere på oppgraderes for det dobbelte av hva den kostet.

SEO- og innholdsarbeid er en viktig del av en god nettside

Visste du at 74% av alle kjøp i Norge, starter med søk på Internett? For at akkurat din nettside skal ligge på toppen på Google resultater, og være interessant nok til at folk klikker seg inn på den, finnes det er rekke krav eller faktorer du bør oppfylle.

1. Informativ og nyttig innhold på nettsiden

2. SEO-optimalisert innhold

Godt innhold på nettsiden er imidlertid ikke nok i seg selv, det bør også være SEO-optimalisert. SEO, eller søkemotoroptimalisering, som det også kalles, er viktig for å være organisk synlig, og å tiltrekke seg nye kunder fra organisk trafikk

3. Forskjellige typer innhold

Nok SEO-optimalisert innhold – som kategoritekster, kategoriartikler, metatekster og -beskrivelser, inspirasjonsartikler og blogginnlegg – kan gi god verdi til bedriften din.

En del av dette arbeidet innebærer for eksempel å inkludere aktuelle søkeord i den aktuelle teksten. Ut i fra dette kan vi si at kombinasjonen mellom innholdsmarkedsføring og SEO-arbeid er en viktig del av en nettside.

Viktige faktorer til organisk synlighet

I kombinasjon med innhold, er det viktig å skape en nettside som er brukervennlig, ser bra ut, fungerer på alle enheter – også mobil – og har god, teknisk SEO.

Når vi jobber med tekstproduksjon er vi mest opptatt av hvorfan merkevaren skal kommuniseres. Budskapet i teksten må være tydelig og enkel å forstå, samtidig som teksten er SEO-optimalisert for søkemotorer. 

Uansett hvilke funksjoner eller oppgaver nettsiden din har, har det lite å si om den ikke får besøk. Andre viktige faktorer til god organisk synlighet er blant annet:

  • godt utformede metatiler
  • metatags
  • merking av bilder
  • god internlenking innad på nettsiden
  • god URL-struktur
  • om du har nettbutikk – god produktkategori-struktur som er SEO-optimalisert

Hvordan kan vi gjøre nettsiden din brukervennlig?

Brukeropplevelsen på en landingsside eller nettside er viktig. I Enklere Valg har vi fokus på både brukergrensesnitt (UI) og brukeropplevelse (UX). 

Disse begrepene handler om hvordan nettsiden ser ut (UI), og hvordan nettsiden faktisk fungerer (UX). Det er altså ikke bare utseendet på designet som er viktig, men også hvilke arbeidsoppgaver, informasjon eller funksjoner siden skal ha.

Faktorer som er viktig med nettsidens brukervennlighet:

1. Forstå hvordan merkevaren skal kommuniseres

Å skape godt innhold og en brukervennlig side, handler om å forstå hvordan merkevaren skal kommuniseres, og kartlegge hvilken informasjon som er av verdi for kundene dine. 

Sett deg blant annet inn i:

  • Hva ønsker du å formidle?
  • Hvilken målgruppe vil du nå?
  • Hvilke handlinger ønsker du at de besøkende skal kunne utføre ved besøk?

En logisk oppbygning gjør det lettere for kunder å finne frem til det de leter etter. En god plan og struktur på nettsiden vil bli belønnet av søkemotorer.

2. Bestem fokusområder

Man må bestemme seg for om siden skal fokusere på spesifikke produkter eller om kunder skal finne produkter på egenhånd. Om kunden skal finne frem selv, bør siden være lett å navigere på en måte som gjør det enkelt å finne det de leter etter. 

3. Prøv deg frem med ulike brukerreiser

Å skissere disse funksjonene i et flowkart kan hjelpe å se om en brukerreise fungerer godt eller ikke.

Våre designere har god erfaring med å identifisere funsksjoner vi mener et nettsted bør ha. De vil anbefale løsningen som fungerer best for akkurat dine kunder eller brukere.

Hva bør du tenke på når du velger design på nettsiden din?

Designet skal være tilpasset mange ulike enheter og skjermstørrelser. Dermed må du også forholde deg til regler om universell utforming. 

Det er kke lenger nok at nettsiden kun er tilpasset mobilstørrelse, den bør også respondere like bra på mobile overflater som på PC. Mange bedrifter opplever at flere besøker siden deres via mobilen enn på desktop på PC.

Strukturerte data gjør nettsiden mer synlig

Strukturerte data – også kalt Rich Snippets, Schema.org eller Semantisk data, forteller søkemotorer hva innholdet som vises i søkeresultatet, handler om. Dette legges inn under HTML-kodingen, og sørger for at du kommuniserer på en mer effektiv måte med søkemotorene. Søkeresultatene er dermed mer synlig med bilder, video eller annen uthevet informasjon sammen med resultatet.

Om du har en nettside for treningsutstyr, vil det eksempelvis være en fordel å utheve bilder av vektmanualer sammen med informasjon om kilogram, lagerstatus og fraktkostnader. Siden Google ønsker å koble brukerne til det beste og mest relevante innholdet på nett, er det en fordel av nettsiden din har dette. 

Hvorfor er strukturerte data viktig for SEO?

Konkurransen i organiske søk er gjerne stor, så man bør legge til rette for at brukerne skal velge akkurat deg. Strukturerte data er viktig for SEO siden Google lettere forstår hva siden inneholder. 

Det blir lettere for Google å forstå hva siden inneholder, og du uthever info som er interessant for brukerne. I tillegg tilbyr du mer enn konkurrentene på en svært effektiv måte.

Google har gitt tydelige instrukser om å følge deres retningslinjer for å bli inkludert i søkeresultatene, og ved å trosse disse kan du risikere å få en dårligere rangering. Derfor kan det være lurt å få schema-markup utført av profesjonelle som har nødvendig verktøy og kunnskap til å gjøre det riktig fra start.

Vil du vite mer om nettsider?

Ønsker du en gjennomgang av nettsiden din, eller å lage en ny fra scratch? Vi tar gjerne en prat for å se på hvilke løsninger som er best for din bedrift.