5 viktige trender rundt SEO du bør vite om

forfatter

Anton Friberg

Kategori: Google-annonsering

Sist endret: 10. juni 2022

seo-trender
forfatter

Sist endret: 10. juni 2022

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å tilrettelegge for at en nettside rangerer høyere i søkemotorer. Det finnes flere råd som bidrar til å øke synligheten, men noen er viktigere andre. Vi har laget en oversikt over 5 trender som er viktig å vite om SEO og som hjelper deg å rangere høyere i søkemotorene.

1. Skriv gode titler, overskrifter, bildetekster og metabeskrivelser

Innholdet på nettsiden bør rangeres etter hvor viktig det er, og starter med en tittel. Tittelen må samsvare med nettadressen, og må inneholde ordet du ønsker å rangere på. Alle titler på nettsiden bør inneholde støtteord i samme kategori gjennom hele teksten. Titlene beskriver ofte innholdet på siden. De har dermed en mer verdifull påvirkning på søkemotorens resultatliste enn annen tekst på nettsiden.

Matebeskrivelser er informasjon som følger en nettsides adresse, og er blant annet synlig i Google og sosiale medier. Den skal fortelle brukerne hva nettsiden handler om, og om innholdet er relevant eller ikke.

Å navngi bilder er også en viktig del av SEO-arbeidet. Det er på grunn av hensyn til SEO og for å gjøre nettsiden synlig i bildesøk på Google. Beskrivelse av bilder er også et krav til alle nettsider på grunn av universell utforming for svaksynte og blinde.

At tekster rangerer på aktuelle søkeord er viktig for SEO. Det er imidlertid vel så viktig å holde brukerens fokus – hvem vil vel lese tekster som virker å være skrevet av en robot? Skriv derfor tekster som er informerende, brukervennlige og nyttige for leserne. Ikke bare optimaliser tekstene for søkemotorene.

2. Bruk riktig søkeord – Google leser tekst, ikke bilder

Før du skal skrive en artikkel vil det være nyttig å gjennomføre en søkeordsanalyse. På den måten gjør du deg kjent med hva folk søker etter, og det blir lettere å treffe brukerne når du skal produsere nytt innhold. En søkeordsanalyse vil gi innsyn i hvilke andre relevante produkter og tjenester brukere leter etter.

Det kan være lurt å bruke Google Suggest for å se hva som kommer opp på listen. Om du for eksempel skal selge terrengsykkel, men Google viser at folk flest søker på «sykkel til sti», kan det være et godt tips å ha med det som støtteord for å få en bedre rangering. Et nyttig verktøy er Google Trends, som kan hjelpe deg å sammenligne søkeord for å få oversikt over hvilke ord som blir mest brukt.

3. Bli kjent med Google Analytics, Search Console og Keyword Planner

Google Analytics er et måleverktøy som hjelper deg med å holde oversikt over hvor mange og hvor lenge noen er inne på siden din, og hva neste steg er fra din side. Selv om dette ikke påvirker rangeringen direkte, vil de allikevel gi en god tilbakemelding på hvor relevant eller verdifullt innholdet er for brukeren. Det er derfor viktig å sørge for at brukeropplevelsen samsvarer med søket. Du kan se hvilke handlinger som går igjen, og du får mulighet til å hjelpe brukeren videre med en Call-To-Action. Sånn sett vil måleverktøyet ha en direkte virkning på SEO.

Google Search Console vil gjøre at du få beskjed dersom det er en feil på siden din. Verktøyet hjelper deg også med å finne ut hvilke ord som virker, og hvor mange klikk ordene gir. Hvis du har en Google Ads-konto vil du ha tilgang til søkeordplanleggeren, hvor du vil kunne se søkevolumet på ulike ord.

4. SEO-kriterier for domene

Det er flere faktorer rundt domene du må ta hensyn til. Vi vet at Google alltid vil prioritere lokale domener, og derfor bør du ha .no for å gjøre deg synlig i Norge. Ettersom nettsiden din blir besøkt fra både mobil og desktop, bør du sørge for at det er felles nettadresse for disse. Det er for å unngå at trafikken til siden din fordeles over to domener, og totalt antall besøkende ikke blir gjeldende for Google. Lavere trafikk på hver av domenene vil da igjen gi en dårligere plassering i søkeresultatene.

I tillegg til felles nettadresse, bør også utformingen av nettsiden på mobil og desktop være lik for å score høyt hos Google. Nettsider som ikke er mobilvennlige kan risikere å bli nedprioritert hos søkemotorene.

Frakt i Google Shopping

5. Er nettsiden din SSL-sertifisert?

SSL er et sikkerhetssertifikat på at en nettside er ekte, og sikrer brukerne at det vil være trygt å besøke siden. Utad vises dette ved at begynnelsen av adressen er markert med en grønn hengelås, og at https://: er i grønt. En nettside som er SSL-sertifisert rangeres høyere sammenlignet med en nettside som ikke er sertifisert.

Har du spørsmål om SEO?

Trenger du hjelp med å lage en SEO-strategi for nettsiden din? Våre rådgivere er eksperter på SEO og vet hva som skal til for å rangere øverst på Google. Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat.