Nettside

artikkler
null

Nettsiden er i mange tilfeller det første møtet kunden har med merkevaren din. Da har du ikke råd til å ha en nettside eller nettbutikk som ikke appellerer eller fungerer optimalt. Alt fra design og innhold til tekniske løsninger må planlegges ut fra hva du ønsker å oppnå med siden.

Hvorfor er det viktig med en god nettside?

Svært mange gjør seg opp et inntrykk av en merkevare basert på hvordan de presenteres på nett. Derfor bør du legge vekt på interaksjonsdesign og brukervennlighet når du skal velge leverandør for å sette opp din nettside.

For å lykkes med å gjøre nettsiden til en viktig salgskanal for bedriften din, trenger du god planlegging og grundig arbeid. Våre utviklere har ofte direkte kommunikasjon med kundene, som gjør det lett å møte kundenes behov og ønsker hele veien. Både det å kunne bygge, men også drifte, en god teknisk plattform skal være en lønnsom investering for din bedrift. Derfor designer vi nettsider som er skreddersydd for din bedrifts og dine kunders bruk – i tillegg til at siden er enkel for dere å redigere og oppdatere i ettertid.

Mediebyrået Enklere Valg vet hva som skal til for å lykkes på nett, og hvordan du skal skille deg ut fra konkurrentene. Ta kontakt for å høre hvordan vi kan hjelpe deg med å bygge en nettside eller nettbutikk som bidrar til at du lykkes med dine forretningsmål.

nettside-webdesign

Hvilke funksjoner har du behov for til din nettside?

Før man går i gang med å velge leverandør av nettside, bør man sette opp tydelige kravspesifikasjoner. Kravspesifikasjonene skisserer målene for nettsiden, og hvilke funksjoner dette vil kreve at nettsiden leverer på. Kravspesifikasjonene gjør det også lettere å kvalitetssikre tidsfrister og budsjettkontroll.

Kravspesifikasjonene er utover dette et viktig verktøy for å kunne sammenligne tilbud fra flere aktører. Det er ikke summen alene som forteller om prisen er god, men hva pristilbudet innebærer. En liste med kravspesifikasjoner sikrer at tilbudene du får tar utgangspunkt i å løse de samme utfordringene, som for eksempel mobiltilpasning, nedlastingshastighet og integrering mot nettbutikk. For mange blir det en kostbar affære å velge det billigste alternativet, som så må oppgraderes for det dobbelte. Kravspesifikasjon sikrer at du ikke sammenligner epler mot epler.

Hvorfor er SEO viktig for å lykkes med nettsiden?

Innholdet på nettsiden skal ikke bare appellere til besøkende, men er også ekstremt viktig for å score høyt i søkeresultatene. SEO, eller søkemotoroptimalisering, er et viktig verktøy hvis du vil tiltrekke deg nye kunder uten å betale for plassering.

Det er innholdet som i størst grad bestemmer hvordan du rangeres av Google i organiske søk. Derfor er det nødvendig å skape en nettside som er brukervennlig, ser bra ut, fungerer på alle enheter og gjør deg synlig i organiske søk.

Når vi jobber med tekstproduksjon er vi aller mest opptatt av hvordan merkevaren skal kommuniseres. Budskapet i teksten må være tydelig og enkelt å forstå, men det er også viktig at teksten er tilpasset søkemotorene. Uansett hvilke funksjoner eller oppgaver nettsiden har, så er det av lite eller ingen betydning om den ikke får besøk – for å sette det på spissen. Metatags, titler, viktige søkeord, merking av bilder, lenkebygging og gode URL-er er minst like viktig. Google algoritme, Hummingbird, er skapt spesielt for dette.

74% av alle kjøp starter med et søk

Vi legger SEO-prinsippene til grunn for tekstproduksjonen. 74% av alle kjøp i Norge starter med et søk, og med en nettside med godt SEO-arbeid stiller du sterkere mot konkurrentene. For at det skal skje må du sørge for at nettsiden er interessant for kunder, at de finner den informasjonen de søker etter og at kundene blir ledet videre inn på siden.

Hvordan kan vi gjøre nettsiden din mer brukervennlig?

Brukeropplevelsen på nettsiden er viktig, og i Mediebyrået Enklere Valg har vi fokus på både brukergrensesnitt (UI) og brukeropplevelse (UX). Kort fortalt dreier det seg om hvordan nettsiden ser ut (UI) og hvordan nettsiden faktisk fungerer (UX). Det er ikke bare utseendet på designet som er viktig, men også hvilke arbeidsoppgaver, informasjon eller funksjoner siden skal ha.

Å skape godt innhold handler om å forstå hvordan merkevaren skal kommuniseres, og kartlegge hvilken informasjon som er av verdi for kundene dine. Det er essensielt at nettsiden oppfyller disse behovene. Derfor er det viktig å avklare en del viktige forutsetninger: Hva ønsker du å formidle? Hvilken målgruppe vil du nå? Hvilke handlinger ønsker du at de besøkende skal kunne utføre ved besøk? En logisk oppbygning gjør det lettere for dine kunder å finne fram til det de leter etter.

Man må bestemme seg for om siden skal fokusere på spesifikke produkter eller om kunden skal finne produkter på egenhånd. Om kunden skal finne fram på egenhånd, må det være lett å navigere på en måte som gjør det enkelt å finne det de er på jakt etter. Å skissere disse funksjonene krever et flowkart, som illustrerer flyten fra en wireframe til en annen. Våre designere har som spesialitet å identifisere hvilke funksjoner vi mener at nettstedet bør ha, og anbefale den løsningen som fungerer best for dine brukere. Vi leverer nettsider som både ser fine ut og som også er lette å bruke.

Hva bør du tenke på når du velger design til nettsiden?

I dag er det viktig at designet skal fungere på mange ulike enheter og skjermstørrelser, og man er også nødt til å forholde seg til regler knyttet til universell utforming. Det er ikke lenger nok at nettsiden kun er tilpasset mobilen, men den bør respondere like bra på mobile flater som på PC. Det er fordi antall besøk fra mobil stadig øker, mens antall besøk fra desktop blir tilsvarende lavere.

Gjør nettsiden synligere med strukturert data

Strukturerte data, også omtalt som Rich Snippets, Schema.org eller Semantisk data, er informasjon som forteller søkemotorene hva innholdet som vises i søkeresultatet handler om. På den måten vil det gi nettsiden din et konkurransefortrinn i søkeresultatet. Det handler altså om å ta større plass med bilder, video eller annen uthevet informasjon sammen med resultatet.

Har du for eksempel en nettside for et treningsutstyr vil det være en fordel å utheve bilder av vektmanualer, sammen med informasjon som kilogram, lagerstatus og fraktkostnader. Denne ekstra informasjonen er tilgjengelig ved bruk at strukturert data, som ofte fører til at søkeresultatet skiller seg ut fra mengden.

Viser innholdet på nettsiden

Ved å legge inn strukturerte data får man mulighet til å vise nettsidens innhold før potensielle kunder går inn på siden. Strukturert data utheves ikke automatisk av Google, men arbeidet legges inn under HTML-kodingen. Ved å markere dataelementer på nettsiden blir det lettere for roboter, som Google Crawler, å lese, forstå og presentere informasjonen på nettsiden.

Google ønsker å alltid koble brukerne til det beste og mest relevante innholdet på nett, og da er det viktig at innholdet på din nettside er tilpasset dette. Med strukturerte data får du altså mulighet til å kommunisere med søkemotorene på en mer effektiv måte, og samtidig gjør du søkeresultatet bedre for brukerne.

Hvorfor er strukturerte data viktig for SEO?

Ettersom konkurransen i organiske søk er stor, er det nødvendig å legge til rette for at brukerne skal velge akkurat deg. Strukturerte data er viktig for SEO fordi det blir lettere for Google å forstå hva siden inneholder. På den måten får du uthevet de informasjonsbitene som er interessante for brukerne, og tilby mer enn konkurrentene på en svært effektiv måte. 

Google har gitt tydelige instrukser om å følge deres retningslinjer for å bli inkludert i søkeresultatene, og ved å trosse disse kan du risikere å få en dårligere rangering. Derfor kan det være lurt å få schema-markup utført av profesjonelle som har nødvendig verktøy og kunnskap til å gjøre det riktig fra start.

Vil du vite mer om nettsider?

Ønsker du en gjennomgang av nettsiden din, eller å lage en ny fra scratch? Vi tar gjerne en prat for å se på hvilke løsninger som er best for din bedrift.