5 tips for annonsering på Facebook

forfatter

Kategori: Digital annonsering

Sist endret: 1. juni 2022

forfatter

Sist endret: 1. juni 2022

Under seminaret «SoMe til frokost med MFO», representerte Aina Thorstensen Øksnevad Mediebyrået Enklere Valg. Hun har satt sammen en oppsummering fra arrangementet, som vi vil dele med dere for å gi et innblikk i de siste trendene og innsiktene fra seminaret. #sharing is caring

1. Tilpass og målrett annonsene dine

Når vi klikker, kommenterer, deler eller ser en video på Facebook, samles informasjonen slik at Facebook ser våre interesser. Informasjonen gir bedrifter en unik mulighet til å tilpasse og målrette annonsene på Facebook.

Mulighetene er uendelige – vi kan målrette annonser basert på både alder, sted, kjønn, interesser, utdanning og atferd. Det gir deg en unik mulighet til å tilpasse annonsene dine mot personer som faktisk har interesse av det du markedsfører. Du slipper å sløse penger på markedsføring som ikke gir resultater.

Visste du at du for eksempel kan målrette annonser mot folk som er venner med noen som er nyforlovet? Da begynner det å bli ganske enkelt å sende annonser mot folk som er i modus for arrangere utdrikningslag.

Facebook lar deg opprette målgrupper på tre ulike måter:

annonsering_facebbok_malgruppe

2. Hva vil du folk skal gjøre når de ser annonsen din?

Et annet godt tips når du skal annonsere på Facebook, er å formulere målene dine før du laster opp annonsene. Da blir det lettere å tilpasse annonsene i etterkant.

Totalt tilbyr Facebook 13 ulike målsettinger – der målsettinger betyr hva du vil at folk skal foreta seg når de ser annonsen din. De deles opp i tre ulike kategorier: kjennskap, interesse og konvertering. Du kan altså nå målgruppen din gjennom hele salgstrakten.

målsettinger_facebook_annonsering_mågruppe

3. Hvor vil du vise Facebook-annonsene dine?

Mange er ikke klar over at annonsering på Facebook også gir synlighet på andre plattformer. De samme annonsene kan vises på både Instagram, Messenger og Audience Network. Audience Network er Facebook sine partnersider, og de lar deg vise annonsene på godkjente tredjepartssider, som for eksempel Nettavisen og Dagbladet.

Annonsene dine kan vises på fire ulike plattformer, fordelt på 15 ulike plasseringer, deriblant Facebook nyhetsfeed, Instagram Stories og banner på tredjepartssider. Benytt deg av ulike plasseringer for å nå målgruppen din på flere ulike plattformer.

4. Ulike annonseformater

Facebook tilbyr totalt seks ulike formater som kan brukes på tvers av Facebook-plattformene. Du kan for eksempel inspirere med enkle bildeannonser, fange oppmerksomheten med videoannonser og vise frem flere produkter i en karusellannonse. Hvilket format du kan bruke i annonsene avhenger av hvilken målsetting og plassering du har valgt for kampanjen din.

annonseformater pa facebook tilpass målgruppe

5. Spor handlinger som er generert fra annonsene med Facebook Pixel

Er det noe alle bedrifter og markedsførere ønsker, så er det å vite hva folk gjør etter de har sett annonsen din. Facebook Pixel kan hjelpe deg med dette. Pixelen er en liten kodebit som du plasserer på nettstedet ditt slik at du kan måle, optimalisere og bygge opp publikum for kampanjene dine. Denne lille kodebiten kan være ekstremt viktig for bedriften din, fordi den bidrar til at du blant annet kan måle konverteringer på tvers av enheter og opprette egendefinerte publikum – som gjør at du kan vise annonser til de som allerede har besøkt nettsiden din og kjenner til deg (remarketing). Dette gir deg muligheten for nøyaktig og lønnsom annonsering.

Vi er sertifisert på Facebook

Når du skal ansette et byrå til å hjelpe deg med Facebook-annonsering, bør du velge et byrå som har sertifiseringer. Da er du sikret at byrået faktisk kan det de sier at de skal kunne. Vi har ansatte som er sertifisert gjennom Facebook Blueprint.

Sertifiseringer fra Facebook er ikke bare viktig for å kunne dokumentere kompetanse og kunnskap, men også for å kunne dokumentere at en jobber målrettet, presist, fremtidsrettet og korrekt for å oppnå best mulig resultater for kunden. Som byrå har vi en egen strategisk partner manager i Facebook som gir oss den nyeste innsikten innen annonsering og funksjonalitet på Facebook. Dette bidrar til at vi alltid kan levere kampanjer til kundene våre med de nyeste løsningene.

Kontakt oss gjerne for en hyggelig fagprat, eller kom innom for en kopp kaffe, så kan vi finne ut om vi er rett byrå for deg!

sertifisering pa facebook

Nyttige lenker: