AMP – Accelerated Mobile Pages
Kategori: Nettsider
Sist endret: 15. oktober 2021
Kategori: Nettsider
Sist endret: 15. oktober 2021
Du har kanskje lagt merke til det lille symbolet som viser et lyn ved siden av enkelte sider i søkeresultatet på din mobil? Dette er et symbol som viser at siden er AMP-optimalisert.
AMP står for "Accelerated Mobile Pages" og har som formål å laste opp nettsider så raskt som mulig på mobile enheter. Siden det er flere og flere som benytter mobilen til å surfe på nettet, ønsker AMP-prosjektet å imøtekomme dette ved å gjøre nettlesing på mobil raskere.
Siden surfing på mobil ofte foretrekkes fremfor desktop, og med Googles ”mobil først”-indeksering på vei, har sidehastighet nok en gang blitt et hett tema. Enkelt forklart forkorter AMP lastetiden til nettsider drastisk, og AMP-sider blir derfor ofte prioritert i organiske søkeresultater ved nyhetssøk i Google.
Hastighet påvirker også klikkfrekvensen (CTR - Click-Through Rate) til en nettside, noe som betyr at AMP-formatet kan være aktuelt for både nettbutikker og innholdsbaserte nettsider, i tillegg til nyhetssider.
Google er en av hovedaktørene bak AMP-prosjektet, noe som har ført til at flere i SEO-verdenen, og den digitale verden forøvrig, mener at dette gjør prosjektet mistenkelig. Om du klikker på en lenke i søkeresultatene som fører til en AMP-side, blir du nemlig ikke sendt til nettsiden som har publisert lenken, men til Google sin cache av nettsiden på google.com. Dette betyr at du kun beveger deg innad i Googles økosystem, med mindre du klikker deg videre fra denne landingsiden. Digitale aktører reagerer på dette og anklager Google for å omdirigere trafikk fra andre nettsider til sine egne.
Denne uken har AMP vært et svært aktuelt tema innen digitale nyheter. Google har nemlig tatt til seg kritikken og svart ved å utvikle nye URLer som ikke begynner med ”google.com”, men som ser ut som den aktuelle nettsidens ordinære URL. Endringen trer i kraft høsten 2018 og går ut på at når du klikker på en AMP-lenke vil du fortsatt bevege deg i Google sin cache, men opplevelsen blir mer brukervennlig. Det vil også kunne øke sjansen for at du klikker deg videre til den opprinnelige nettsiden.
I tillegg har Google sluppet en oppdatert versjon av sitt verktøy for AMP-testing, med mange nye funksjoner.
Er du nysgjerrig på om AMP kan være aktuelt for din nettside, eller ønsker du å vite mer om formatet? Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.