DAB og digitalisering av radio
Kategori: Medierådgiving
Sist endret: 30. september 2020
Kategori: Medierådgiving
Sist endret: 30. september 2020
2017 er året hvor Norge og FM- nettet går over på DAB. Dette stemmer ikke helt, for lokalradio vil fortsatt være tilstede på FM. Men rikskanalene som Radio Norge, P4 og NRK vil bli borte. I all enkelhet vil dette si at all radiosus blir borte, med DAB vil du enten ha signal eller ikke.
Startskuddet gikk i Nordland. Her ble FM-nettet slukket allerede i januar, etterfulgt av Trøndelag og Møre og Romsdal i februar. Kantar TNS har kartlagt lyttingen etter den første FM-slukkingen. Kartleggingen ble gjennomført som en spørreundersøkelse i uke 9. Ut i fra den kan vi se at radiolytterne er trofaste og blir med over på digitale plattformer. 64 % av nordlendingene hører fortsatt daglig på radio, mot 74 % før DAB. Salget av DAB- radio til bil og hjem har fått en markant økning, i dag hører 81 % av nordlendingene på DAB mot 57 % før slukkingen.
I dag er det Nordland, Trøndelag og Møre og Romsdal som er slukket, men resten av landet følger på fortløpende:
For flere av våre kunder er radio først og fremst et bilmedie. En stor andel av radiolyttingen foregår i bil, men hele bilparken i Norge er ikke nødvendigvis utstyrt med DAB. Tall fra Nordland viser at 41 % har enten DAB-radio eller DAB-adapter i dag, mot 30 % før slukkingen.
DAB er kommet for å bli, og en overgang vil naturlig nok vises på lyttertallene. Likevel er det optimisme i bransjen og det forventes at lyttertallene vil stabiliseres igjen allerede fra og med neste år.
Så, hvordan vil våre annonsører bli påvirket av de nye lyttertallene? En spott på riksdekkende radio prissettes ut i fra antall GRP (gross rating point) som baseres på lyttertall. Her vil man da for de samme annonsekronene få en noe større frekvens.
Men hva skjer med lokalradio midt i alt dette? Lokalradio har løyve til å sende på FM- nettet fram til 2022. Hva som skjer så er foreløpig uvisst. Det vil bli bedre plass på FM- nettet og med mindre forstyrrelser i lufta vil sendingene nå over et større geografisk område enn tidligere.
Vil du vite mer om radioreklame? Vi tar gjerne en prat om hvilke muligheter som passer for din bedrift.
Kilde: Kantar TNS og Radio.no