Vi tror radiosommeren 2020 blir all time high!

forfatter

Marianne Braadland-Konstali

Kategori: Radioreklame

Sist endret: 23. september 2020

sommerbilde med radio
forfatter

Marianne Braadland-Konstali

Sist endret: 23. september 2020

Årets sommerferie vil for mange av oss bli annerledes enn tidligere år. På grunn av innførte reiserestriksjoner er det nå langt flere nordmenn som planlegger for en ferie i Norge. Med bilferie, mer tid på hytta og flere dager hjemme, følger også mer bruk av radiomediet. Vi mener det er gode grunner til at radio bør være et av mediene annonsører gjør lurt i å satse på i sommer.

Radio blir en del av sommerferien

I følge AC Nielsen, som leverer de offisielle lyttertallene for radio i Norge, ser de en generell økning i lyttertiden i sekundærboliger, sammenlignet med lytting i hjemmet. Dette stemmer godt overens med radioens egenskaper som sekundærmedie, som typisk står på i bakgrunnen. For noen er det musikk og underholdning, for andre er det ønske om en nyhetsoppdatering eller for selskapets skyld.

I en fersk undersøkelse gjort for sommeren 2020 av YouGov er det kun 7% av befolkningen som planlegger å reise til utlandet i sommer. Vi tror at dette vil gi enda flere anledninger for radioen til å spille rollen som følgesvenn, enten det er på hytta, i bilen eller i båten. AC Nielsen måler fra før en økning på helgelytting med 19% sammenlignet med helgene før koronakrisen, så det ser ut til at teorien allerede er i gang med å bli virkelighet.

radio-roadtrip

Flere på ferie med bil

En annen vesentlig grunn til at man kan se for seg økt radiolytting i sommer er transportvanene våre. En ny undersøkelse gjennomført av Infact på oppdrag fra NAF bekrefter at hele 7 av 10 nordmenn foretrekker å reise med bil, bobil eller MC når de ferierer i Norge. Radio har alltid vært et veldig sterkt bilmedium, og det vil bli enda sterkere nå som 70% av befolkningen setter seg i bilen for å oppleve vårt langstrakte land.

Les også

Vår konklusjon er at ferie-, forbruks-, medie- og transportvaner vil sørge for at radio som medium har potensiale til å nå ut til rekordmange. Dersom du er sylfersk og aldri har prøvd mediet før: det har nok sjelden vært bedre timing for å gjøre dette til en lønnsom investering. Til deg som er en ringrev og fast radioannonsør: Ikke sett radioreklamen på pause, men sørg for at den blir med på norgesferien.

Vil du lage radioreklame?

I begge tilfeller: ta kontakt med ditt mediebyrå og lag en plan for strategi, innhold, kanalmiks og kreativt krydder som gjør at din bedrift lykkes med radio i sommer!