Google Marketing Live 2019

forfatter

Kategori: Google-annonsering

Sist endret: 22. oktober 2020

forfatter

Sist endret: 22. oktober 2020

Google Marketing Live 2019 har nettopp gått av stabelen i San Francisco, USA. Det er alltid knyttet stor spenning til hvilke nye funksjoner Google vil lansere, og hvordan Google jobber for å bidra til at annonsører og bedrifter kan få bedre og større verdi av Google sine ulike produkter. I år hadde vi dessverre ikke tid til å reise dit selv, men vi satt selvfølgelig å fulgte med live her hjemme. Vi har skrevet en liten oppsummering om de største og mest spennende nyhetene som ble lansert.

Bumper machine

Et av de nye verktøyene som ble lansert var Bumper machine. Kort fortalt er dette et verktøy som gjør lange videoer om til bumper ads (korte 6-sekunders videoer). Det hele er basert på maskinlæring som er trent opp til å identifisere produkt- eller merkevareinformasjon, ansikter og bevegelser. Deretter organiserer Bumper machine disse hendelsene og setter de sammen for å generere forskjellige 6-sekunders annonser som du kan velge mellom.

For små bedrifter som ikke sitter på kunnskapen eller budsjetter til å lage bumper ads selv, er dette et smart verktøy å bruke. Dessuten vil det gi deg flere videoer å velge mellom, og er perfekt for de som ønsker å starte med ad sequencing. Det kan også være et nyttig verktøy for å få inspirasjon til å lage egne bumper ads.

Discovery ads

Det nye annonseformatet Discovery ads gjør det nå endelig enklere for bedrifter som ikke sitter på videomateriell å annonsere på YouTube. Nå kan du enkelt laste opp de beste bildene dine, og deretter vil Google velge tekst, overskrift og bilde og optimalisere slik at du får best prestasjon på Gmail, Discover (nytt annonseformat på søkeresultatsidene på Google) og på startsiden til Youtube.

Det nye annonseformatet vil bruke audience targeting for å vise annonsene dine til relevante brukere basert på deres aktivitet. Dette gjør Discovery ads til et svært enkelt og effektivt annonseformat.

google-marketing-live-discovery-ads

Local campaigns

Local campaigns kan ses på som en semi-automatisert kampanjetype som har som mål å optimalisere mot fysiske butikkbesøk. Dette annonseformatet blir nå tilgjengelig for alle gjennom blant annet YouTube, Maps, Display og Søk. Nå vil ikke annonsene bare være synlige når man søker på relevante ting i Google Maps-appen, men også når man surfer eller bruker veibeskrivelsen for å komme seg fra sted til sted.

De nye plasseringene vil derfor ikke bare gi deg muligheten til å øke rekkevidden med annonsene, men også etterhvert gi deg muligheten til å vise frem utvalgte produkter og tilbud rett i annonsen. Dette kan bidra til at flere vil besøke de fysiske butikkene dine, ettersom de har fått mer informasjon om den.

Shopping ads

En av de store nyhetene innen shopping ads er Showcase Shopping ads. Showcase Shopping ads blir utvidet, og man kan nå sende brukerne direkte til en katalog som inneholder relaterte produkter. Svært mange søker etter inspirasjon, og da vil det være nyttig for brukerne å undersøke flere relaterte produkter. Fremover vil Showcase Shopping ads bli lansert gjennom søkeresultatene for bilder, Discover søkeresultater og på Youtube.

Gallery ads

Google vil nå la deg vise mer informasjon i søkeannonsene, og lanserer den første søkeannonsen som er visuell. Gallery Ads lar deg vise mellom fire og åtte bilder i et galleri direkte i søkeresultatet, og det er et mobilformat som er spesielt tilpasset søkeannonser. Annonseformatet vil inneholde tekstelementer og overskrift slik at du får fortalt mer av budskapet i en annonse, og det vil i tillegg gi bedrifter en mulighet til å vise frem bilder direkte fra hjemmesiden i annonsene. Dette vil gjøre det enklere å kommunisere til målgruppen hva det er du tilbyr av produkter, og ettersom det er en klikkbar annonse vil det også bidra til økt engasjement.

Smart bidding

Under Google Marketing Live 2019 introduserte Google oss for nyheter og forbedring av smart bidding. En av nyhetene er at du nå kan sette konverteringsmålet på kampanjenivå, i stedet for å sette det på kontonivå som man gjorde før, slik at alle kampanjene i den kontoen hadde samme konverteringsmål. Det vil si at du nå kan optimalisere mot konverteringer som har størst verdi for bedriften, og det vil gjøre hverdagen til annonsører enklere da man nå kan samle alt av kampanjer på et sted.

Vi ble også introdusert for den nye budstrategien Maximize conversion value. Denne lar deg optimalisere for størst konververtingsverdi innenfor et spesifikt budsjett, og det brukes avansert maskinlæring som automatisk optimaliserer og angir bud for deg.

Fikk du ikke sett Google Marketing Live 2019? Her kan du se alt på nytt.

Har du spørsmål om Google-annonsering?

Mediebyrået Enklere Valg er, som ett av tre byråer i Norge, Google Premium Partner og har spisskompetanse innen Google-annonsering. Kontakt oss for en hyggelig fagprat.