5 viktige strategier for annonsering på nett

forfatter

Magnus Smogeli

Kategori: Digital annonsering

Sist endret: 18. september 2020

null
forfatter

Magnus Smogeli

Sist endret: 18. september 2020

Betalt annonsering kan være en effektiv måte å øke trafikken til din bedrifts nettside. Hvilke kanaler du bør annonsere i avhenger av hvem kundene dine er, hvilket marked du er i og hvilke typer produkter eller tjenester du tilbyr. Vi har laget en liste over de 5 strategiene vi mener er viktigst for å lykkes med en kostnadseffektiv og resultatrettet annonsering på nett.

Vi har laget en liste med 5 viktige strategier for annonsering på nett:

  1. Å ha et brukervennlig og effektivt nettsted før du gjør tiltak for å øke trafikken til nettsiden din. 
  2. At nettsidens innhold bør utarbeides med hensyn til SEO for å gjøre siden mest mulig synlig i søkeresultatene. 
  3. Å definere målgruppe som utgangspunkt for valg av annonsekanal og budskap.
  4. Å gjøre seg synlig med betalte søk for å kunne tilby brukere det de aktivt etterspør.
  5. Å ha klart for deg hva du vil oppnå med oppsøkende annonser i sosiale kanaler.

1. Nettsiden din må være brukervennlig og målrettet

Før du setter i gang med å drive trafikk inn på ditt nettsted, bør du sørge for at nettsiden din er effektiv, brukervennlig og har et godt design. For mange brukere er nettsiden det første møte de har med en bedrift, noe som gjør det enda viktigere å kunne gi et godt førsteinntrykk. Sørg for at nettsiden har et design som både ser bra ut og som gjør det enkelt å navigere seg rundt. En god nettside vil øke sannsynligheten for at de besøkende blir værende på nettsiden din lenger. Det kan føre til at de besøkende får med seg mer av informasjonen om produktene eller tjenestene du kan tilby, som igjen øker sannsynligheten for at de vil handle hos deg.

Ha klart for deg hva du ønsker at de besøkende skal gjøre på nettsiden din. Å bare ønske seg trafikk inn på nettsiden er lite spesifikt, og vil i tillegg gi utfordringer når du skal måle effekten av kampanjen underveis. Det vil også være problematisk når du omsider skal evaluere effekten av annonsene i ettertid. Enten målet med landingssiden er konvertering av leads eller at de besøkende skal foreta et kjøp, må nettsiden være tilpasset for å lede brukeren mot målet. Ved å måle effekten av annonsene dine underveis får du mulighet til å gjøre nødvendige justeringer som kan styre annonsene i henhold til det satte målet.

viser hvor man skal trykke på forside

2. Gjør deg synlig med søkemotoroptimalisering (SEO)

Det hjelper lite at nettsiden er brukervennlig og moderne dersom kunder ikke finner den. Å jobbe med innholdet er nødvendig for å gjøre virksomheten synlig i søkemotorene. Det er i søkemotorer som Google at du bli funnet av de som aktivt søker etter det du selger, noe som betyr at du ofte får en høyere konverteringsrate. I praksis betyr det at de som kommer inn på nettsiden din gjennom Google oftere ender opp med å kjøpe noe, sammenlignet med mange andre kanaler.

Essensen med SEO er å inkludere nøkkelord i tekstene dine som relaterer til de produktene eller tjenestene du har på nettsiden din. Når noen søker på de utvalgte ordene i søkemotorer som Google eller Bing, er målet at din side skal dukke opp høyt oppe i søkeresultatene. For å finne de beste nøkkelordene vil det være nødvendig å gjøre en søkeordsanalyse. Det er for å kartlegge hva potensielle kunder søker etter og hvilke søkeord de bruker. Nøkkelordene må brukes i en kontekst som er relevant for nettsiden din, for å få folk til å klikke seg inn. Med godt SEO-arbeid vil du kunne oppnå mer trafikk, generere flere leads og øke antall konverteringer.

3. Definer din målgruppe

Hvem ønsker du å treffe med annonsen? En godt utarbeidet målgruppe er en forutsetning for en effektiv nettannonse. Jo mer spisset produktene eller tjenestene er, desto viktigere er det å vite nøyaktig hvem du ønsker å nå. En definert målgruppe må utarbeides tidlig i annonsestrategien, da de du ønsker å treffe bør danne utgangspunktet for resten av kampanjen din. Dette punktet bør derfor være klart før du skal velge annonsekanal og utforming av budskap.

En persona er en fiktiv representasjon av en målgruppe. Det er generaliserte karakterer som omfavner behov, mål og atferdsmønster hos potensielle eller eksisterende kunder av virksomheten. Personas vil gi et solid grunnlag for å utarbeide målgruppe, og vil hjelpe med å forstå kundene og deres interesser.

4. Søkemotormarkedsføring (SEM): rettet mot de som søker etter produkter eller tjenester

Betalt søk lar deg plassere annonser i søkemotorresultatene for spesifikke nøkkelord. Google står for over 90% av alle søk som gjøres i søkemotorer, og Google Ads gjør at du kan betale for å komme på toppen av søkeresultatene i Google. Betalt søk fungerer som en auksjon, hvor du velger søkeord og konkurrerer mot andre annonsører om å plassere annonser i søkeresultatene for de valgte søkeordene.

En av fordelene med betalt søk er at du ikke betaler for annonsene dine med mindre noen trykker på dem. På den måten kaster du ikke bort penger på folk som ikke er interessert i annonsene dine, men betaler for potensielle kunders interesse. Det gjør det ekstra viktig at folk finner det de leter etter når de har funnet veien inn på siden din, så det gir positive ringvirkninger ved kjøp og konverteringer. Hvis du gjør en god jobb med SEO, vil du i kombinasjon med betalte annonser ha enda bedre muligheter for å vises i søkeresultatene.

Betalt søk er også en fin måte å nå ut til målgruppen din om du fortsatt er i en startfase med en SEO-strategi. Ettersom de tre øverste betalte søk-annonsene får 46% av klikk i søkeresultatene på Google, er det spesielt viktig å jobbe for en topp 3-plassering. Ved å samarbeide med noen som kan annonsering, og som kan jobbe med SEO profesjonelt, vil du få enda mer ut av pengene.

Annonsering på Google er godt egnet for etterspørselsmarkedsføring, som betyr at du kan tilby kunden det personen aktivt etterspør og i tillegg sende vedkommende til den nettsiden som er mest relevant for det aktuelle søket.

Dersom du heller ønsker å tilby noe nytt, trenger du en push-kanal. og da kan Facebook Ads være et godt alternativ.

topplinker i google søk

5. Facebook og Instagram: Annonsering for å vise brukere produkter eller tjenester

Annonsering på Facebook og Instagram er ypperlig for oppsøkende annonser, som betyr at annonsene vises til potensielle kunder som ikke i utgangspunktet leter etter tjenestene eller produktene dine. Det er viktig å tilpasse innholdet til kanalen man benytter, og ikke kommunisere likt på alle plattformene. En rådgiver vil hjelpe deg med å finne ut hvilke annonsemuligheter som passer deg og din bedrift best.

Facebook-annonsering

Facebook-annonsering er effektivt fordi nesten 70% av Norges befolkning bruker Facebook daglig. Facebook Ads gir i tillegg god innsikt i all relevant statistikk, og man kan jobbe direkte mot målgruppen uten å legge ut noe på bedriftssiden. Sørg for å ha klart for deg hva du vil få ut av kampanjen. Er det å bygge brand eller er det å øke salg? En kampanje som er laget for å bygge brand bør bygges opp på en annen måte enn annonser som har mål om å øke salg i nettbutikken. Facebook er en svært effektiv salgskanal dersom du bruker kanalen og setter opp kampanjen på riktig måte. Vi kan hjelpe deg med å bruke verktøyet på en lønnsom måte.

Instagram-annonsering

Instagram eies av Facebook, som gjør at du kan annonsere på kanalen via annonsesystemet til Facebook. Det betyr derimot ikke at man bør kjøre akkurat de samme annonsene på begge kanalene. Instagram er en visuell plattform, og innholdet og annonseformatene bør formes deretter. Instagram har flere ulike annonseringsmuligheter, og det kan være lurt å få hjelp av en rådgiver til å avdekke hvilke alternativer som gir best resultater for din bedrift.

Vil du vite mer?

Våre rådgivere har lang ekspertise i digital annonsering, og kan hjelpe deg med å lage en digital strategi som er tilpasset din bedrifts målgruppe. Kontakt oss for å ta en prat.