Innledning til radiokampanjeplanlegging: kanalvalg, kanalsplitt og nøkkeltall
Kategori: Radioreklame
Sist endret: 26. oktober 2023
Kategori: Radioreklame
Sist endret: 26. oktober 2023
I denne artikkelen dykker vi ned i spørsmålet mange stiller stiller til oss: Skal jeg benytte meg av P4 eller Bauer Media, eller kanskje begge når jeg planlegger en radiokampanje? Vi går gjennom tre ulike scenarioer og gir deg nøkkeltall, innsikt og nyttige tips for å ta den mest informerte beslutningen.
Lesetid: ca. 5 minutter
Vi får ofte spørsmålet: 'Skal jeg benytte meg av P4, Bauer Media, eller kanskje en kombinasjon av begge når jeg planlegger en radiokampanje?' Hos oss har vi mange kompetente fagpersoner som jobber med dette daglig. De henter ut data fra Tech Edge og andre analyseverktøy. Her legger de inn priser, rabatter, målgrupper og kampanjeperioder for å få presise tall. Med deres ekspertise og erfaring gir de meg en analyse og anbefaling. Denne analysen hjelper meg med å gi kundene våre veiledning om hvordan fordele medieinvesteringen mellom de ulike kanalene for optimal effekt.
Hvis dere ikke har tilgang til verktøy eller ekspertise fra en uavhengig tredjepart, som for eksempel et mediebyrå, er det viktig å få en oversikt over nøkkeltall. Dette gjør at dere kan utarbeide ulike scenarier og dermed bestemme hvor radioannonseringen bør plasseres. I denne sammenhengen bruker vi data fra Nielsen PPM for første halvår av 2023, en datakilde som kan kjøpes direkte fra Nielsen.
Målet med radiokampanjen er å nå ut til så mange lyttere som mulig i en kort periode.
Dette kan for eksempel gjelde store matbutikker som vil formidle ukens tilbud. Kampanjevarigheten er da mellom 1 og 2 uker.
Ser vi på daglig dekning blant alle lyttere fra 10 år og oppover, finner vi følgende:.
(Kilde: Nilsen PPM, første halvår 2023)
I dette scenariet ville vi anbefalt å dele opp kampanjen, ellers risikerer vi å miste mange lyttere.
Merk at i dette scenarioet har vi ikke tatt hensyn til frekvens og budsjett, noe som definitivt bør inkluderes. For at en kampanje skal oppnå de ønskede resultatene, er det viktig å opprettholde en god frekvens og sikre at radiospottene er effektive i formidlingen av budskap, avsenderidentitet og god erindring, blant annet. Det er også viktig å merke seg at selv om tallene kan indikere at en kanal har høyere lyttertall, vil en balansert fordeling mellom flere kanaler ofte gi det beste resultatet, les mer om dette i avslutningen
Les også
I dette scenariet er målet det samme, men vi ser på ukentlig lytting blant alle fra 10 år og oppover.
(Kilde: Nilsen PPM, første halvår 2023)
Her er det tydelig at dobbel dekningen er langt større, noe som betyr at du ikke taper like mange lyttere ved å kun benytte én kanal. Det er derfor essensielt å basere beslutningen din på de mest nøyaktige tallene. OBS: Legg merke til at du fortsatt mister 1 200 000 lyttere om du for eksempel kun satser på Bauer Media.
Key take away:
Alltid baser deg på de riktige tallene for å unngå feilaktige beslutninger.
Vi har en kunde som ønsker å investere over en lengre periode for å øke merkevarekjennskap og "top of mind". Minimums kampanje varighet er i dette tilfellet én måned.
Da ser vi på tallene den månedlige dekningen på alle lyttere 10+ ( fra 10 år og oppover).
(Kilde: Nilsen PPM, første halvår 2023)
I dette scenarioet fortsetter dobbel dekningen å vokse, og du mister færre lyttere prosentvis ved å velge kun én kanal. OBS: Legg merke til at du fortsatt mister 915 000 lyttere om du for eksempel kun satser på Bauer Media.
Les også
I alle de tre scenariene vi har gått gjennom, er det viktig å forstå at det ligger langt flere faktorer bak en vellykket kampanje enn bare lyttertall. Disse eksemplene gir deg en grunnleggende forståelse av hvordan du kan bruke tall for å informere dine beslutninger, men det er bare toppen av isfjellet. Det er essensielt å ta i betraktning andre variabler som frekvens, budskap i radiospott, målgruppeanalyse og mer.
Det er også viktig å merke seg at selv om tallene kan indikere at en kanal har høyere lyttertall, vil en balansert fordeling mellom Bauer Media og P4 ofte gi det beste resultatet. Dette skyldes at hver kanal har sin egen unike lytterbase, og fordelene ved å diversifisere kan være mange, inkludert økt rekkevidde og målretting mot ulike demografiske grupper. I tillegg kan indeksering av din målgruppe endre mye på resultatene.
Key take away- Fra denne artikkelen er med innsikt og data kommer du til mer informerte og kompetente beslutninger. Samt at du kan starte reisen uten analyse- og radio verktøy.
Vi i Mediebyrået Enklere Valg jobber alltid for å finne den beste løsningen for at du som kunde skal få de beste forutsetninger for å nå dine forretningsmål. Med et team som spenner fra tidligere kommersielle direktører, salgssjefer og rådgivere i store mediehus, til broadcast-direktører i noen av de mest fremstående mediebyråene, så har vi en unik bredde av erfaring og kompetanse.
Vi tør å påstå at vi har noen av de råeste medieforhandlerne i bransjen, som sikrer at du får mest mulig ut av investeringen din. Sammen sitter vi på over 50 års erfaring i bransjen! Vår hovedprioritet er å gjøre din radioinvestering så effektiv og målrettet som mulig.
Ønsker du mer informasjon om radio, podkast eller annen lydivestering?
Mange mener at 'Kunnskap er makt', så faglig påfyll er alltid positivt. Vi setter alltid pris på en god diskusjon om lyd over en kopp kaffe. Ta gjerne kontakt med vår daglige leder og radioekspert, Roger Rosbach, på mobil 901 45 876.
Les også