Oppsumering av seminaret some til frokost med MFO

forfatter

roger

Kategori: Digital annonsering

Sist endret: 29. august 2023

forfatter

Sist endret: 29. august 2023

Under seminaret «SoMe til frokost med MFO», representerte Aina Thorstensen Øksnevad Mediebyrået Enklere Valg. Hun har satt sammen en oppsummering fra arrangementet, som vi vil dele med dere for å gi et innblikk i de siste trendene og innsiktene fra seminaret. #sharing is caring

SoMe-universet og siste nytt🎉

Brukere på ulike plattformer har blitt mer private med det de deler. Facebook har møtt denne utviklingen med å fokusere mer på grupper der brukere kan dele ønsket innhold med utvalgte personer. De har samtidig laget et nytt "verktøy" hvor bedriftskontoer kan lage egne "kringkastningskanaler" ("creator accounts"). Her kan man dele alt fra innhold på nettside til lenker, poster m.m. 📣

tiktok

TikTok

TikTok brukes i dag hovedsaklig til læring og underholdning - men det er kun ca 20% av alle TikTok-kontoer som poster på plattformen. Med andre ord, 80% av oss bruker den til læring og underholdning, uten å poste selv.

Nye apper å følge med på

Treads (foreløpig kun i USA) forventes å komme til Norge så snart utfordringene med personvern er løst.  Appen er utviklet av Instagram-teamet hos Meta og vokser i rekordfart. Appen tillater åpne diskusjoner gjennom 500 tegn og videoer opp til 5 minutter.

Lemon 8 er en annen ny app det er lurt å følge med på. Den er en livsstilsapp som i dag har 17 millioner brukere. Kort forklart - "if Canva, Pinterest and Instagram had a baby, you´d get Lemon 8". Appen appellerer hovedsaklig til jenter, der brukerne kan lage innhold i form av karuseller med bilder og tekst. 

Hva trender innen merkevarebygging?

Livsstilsinnhold generelt har den siste tiden fått seg en boost, så Pinterest har også opplevd vekst den siste tiden - spesielt blant Gen Z (ifølge plattformen selv). Dette er spesielt interessant for merkevarer som ønsker nye muligheter for målrettet markedsføring og økt synlighet 

Interessebasert markedsføring er også i vinden med TikTok i front. Meta har nå bl.a. tilpasset sin algoritme for å bli mer lik TikTok. Resultatet? Brukere ser mindre innhold av venner og familie på sosiale medier, og mer innhold som speiler deres interesser. Så pass på å være interessant for målgruppen! 

Selvironi og humor er viktig! Merker som tuller om seg selv er populære blant brukere. Bruk det både organisk og i betalt annonsering - brukerne digger det! Det skaper engasjement og merkevarelojalitet i målgruppen 

CASER

Vi ble presentert for to spennende caser med litt annerledes annonsemateriell. 

ice (telekommunikasjon)

Hadde samarbeidet med humorinfluenseren SnilleRunar, for å skape humor og selvironi rundt sin oppgradering til 5G. Sammenlignet med det andre materiellet de hadde, ga dette annonsemateriellet mye høyere seertid og lavere CPV

Coop OBS Bygg 

Laget en Youtube-serie med "landets minst handy fyr" og en klassisk sinnasnekker, som sammen skulle pusse opp et kontor. Serien het "Erik og Oskar" og skulle få unge til å frivillig se reklame på 5 minutter med byggevarer, og samtidig bygge selvtillit rundt DIY oppussing med produkter fra OBS Bygg. 

Til tross for reklamen kunne hoppes over etter 5 sekunder, ble gjennomsnittlig seertid på over 5 minutter, og hele 80% av alle seerne var unge menn. Annonseringen fikk så gode resultater at ny Youtube-sesong kommer allerede 15. september

Til slutt fikk vi en liten innføring i Influencer-marketing, og de vanligste fallgruvene for mislykkede samarbeid. Budskapet her var å gjøre research på influenceren du velger, og gi de større rom til å utforme materiellet uten at kunden blir for detaljorientert. 

Nyttige lenker:

✌