Produktfeed: alt du trenger å vite

forfatter

camilla

Kategori: Annonsering

Sist endret: 27. januar 2023

forfatter

Sist endret: 27. januar 2023

Produktfeed er av de aller viktigste elementene i Google Performance Max, Smart Shopping og dynamisk remarketing kampanjer på Google samt en rekke kampanjetyper på Bing, Facebook, Instagram, Snapchat og andre sosiale medier. Men hva er det egentlig og hva bør det inneholde?

Hva er en produktfeed og hvorfor trenger jeg en?

En produktfeed er en fil som inneholder informasjon om alle produktene i nettbutikken din, strukturert i en lang liste. Innholdet i en produktfeed kan variere, men det består ofte gjerne av produktnavn, produktkategori, GTIN, produktbilde, beskrivelse, pris og andre relevante faktorer.

Denne informasjonen brukes i kampanjer på blant annet Google eller Facebook for å presentere de mest relevante produktene, og tilbudene dine i hver enkelt annonsevisning.

Kvaliteten på innholdet i produktfeeden din kan være avgjørende for om du får bedre eller dårligere resultater enn konkurrentene dine i disse kampanjene.

Kampanjer som bruker en produktfeed er ofte de som gir best effekt og resultater, i form av mest mulig salg og inntekter for pengene (ROAS - Return On Ad Spend). Nettopp derfor anbefaler vi at alle nettbutikker har en produktfeed, og at du prioriterer å gjøre denne så god som mulig.

Hvordan setter jeg opp en produktfeed?

De fleste nettbutikk-leverandører som Shopify og WooCommerce har ferdige oppsett for produktfeeder. Snakk med utvikleren din om å få aktivert dette, eller be dem sette opp en feed for deg dersom det ikke finnes en ferdig løsning i din nettbutikk.

De kan skreddersys i relativt stor grad – vi gir deg tips og anbefalinger om hva den bør inneholde.

Når en produktfeed er ferdig, importeres den til plattformen der den skal brukes, gjerne i form av en XML-feed som oppdateres hver natt. For Google er dette Google Merchant Center.

Hva bør en feed inneholde?

Produktfeeden din har tre oppgaver:

  1. Hjelpe maskinlæringen som kampanjen din bruker, med å forstå hvilke produkter som skal vises når.
  2. Presentere tilbudet og produktet ditt best mulig.
  3. Bistå deg med å sortere og filtrere produktene i kampanjene dine.

Feeden din må inneholde informasjon som hjelper Google – eller Facebook – med å forstå hva produktet ditt er. Jo bedre og mer nøyaktig Google forstår produktet, desto lettere plukker maskinlæringen riktig produkt til hver enkelt annonsevisning.

Viktige faktorer å være nøye på er blant annet:

  1. Utfyllende produktnavn
  2. Produktkategori
  3. GTIN
  4. Merkevare
  5. Beskrivelse
  6. Farger
  7. Størrelser

Feeden bør også inneholde mest mulig informasjon om tilbudet ditt. Da får vi vist det frem på best mulig måte. Du kan også få med både fraktpris, vanlig pris og tilbudspris i annonsen dersom du ønsker det.

Dette er et eksempel på dundyne-annonser med og uten frakt- og tilbudspris:

Den tredje informasjonstypen du bør ha med, er informasjon som hjelper deg å filtrere og gruppere produktene dine i kampanjene du kjører.

Dette kan for eksempel være produktkategorier, om det er et kampanjeprodukt eller ikke, om produktet har høy eller lav margin eller om det er et sesongprodukt. Vi anbefaler at de også kan være lurt å gruppere alle produktene med høy margin i en kampanje. Da kan du by på mer for å vise disse produktene, enn du for eksempel gjør for produkter med lavere margin.

Velg attributter

Vi i Enklere Valg har lang erfaring med å kjøre effektive kampanjer som bruker produktfeeder for en rekke ulike nettbutikker. Vi vet at det kan være litt komplisert å komme i gang, og at det finnes en lang rekke attributter som KAN være med i produktfeeden din.

Basert på vår erfaring er vår anbefaling at du begynner med attributtene som er ramset opp nedenfor.

Da får du et godt oppsett som kan brukes til de fleste kampanjeformål, samtidig som det ikke blir unødvendig komplisert.

Product type [product_type] (hvis man trenger bedre kategorisering ifm kampanjer)

Custom label 0 [custom_label_0] (Sett til "Kampanje" for alle produkter som er på tilbud)

Custom label 1 [custom_label_1] (Sett til "Høymargin", "Lavmargin", etc for å skille produkter med lav og høy margin).

Vil du vite mer?

Optimalisering av innholdet i de viktigste attributtene i produktfeed er viktig for best mulig resultater. Her er det viktig å optimalisere Google Shopping og Performance Mac-annonser - les hvordan du kan gjøre det.