Radioreklame: Kunsten å fange lytterens oppmerksomhet
Kategori: Radioreklame
Publisert: 2. januar 2024
Kategori: Radioreklame
Publisert: 2. januar 2024
Det er lite nyttig å nå ut til ti millioner par ører hvis ingen faktisk hører på deg.
Mitt navn er Roger Rosbach, og jeg er daglig leder i Mediebyrået Enklere Valg. Jeg har hatt gleden av å følge utviklingen innen radioreklame og har selv erfart hvor kraftfullt dette verktøyet kan være for å nå lytterne. Fra vår erfaring er det ikke bare mediekanalen som er viktig, men også innholdet. Alt handler om oppmerksomheten og effekten vi prøver å oppnå. Her kommer vi til kjernen: Innholdet. Du må fange lytterens oppmerksomhet for å oppnå ønsket effekt..
Lesetid: ca. 15 minutter
Gjennom våre tidligere artikler Radio enkelt forklart, Konteksten og Radioreklame! har vi diskutert viktige temaer. Vi har tatt for oss spredning, fordeling og valg av radiokanaler, eller podkaster. Vi skal nå ta for oss det essensielle: innholdet.
For å oppnå suksess med radiokampanjer, er det essensielt å forstå de bakomliggende prosessene. Hos Mediebyrået Enklere Valg legger vi stor vekt på denne forståelsen og samarbeider nært med våre partnere for å veilede kunder gjennom hele kampanjeprosessen. Vår dyptgående kunnskap og innsikt innen radioannonsering er fundamentet for våre tjenester.
I teksten under følger tre spørsmål som er relevante for alle som ønsker å gjøre nytte av og profitere på radioreklame. Spørsmålene handler om: briefen, budskap og regler. Jeg har snakket med fire anerkjente aktører i bransjen. Sammen dekker de alt fra det mest budsjettvennlige alternativet, til premiumsegmentet innen radioreklame. Du vil få perspektiver fra Krypton Sound Planet, BådeOg, Sagveien Resort, og Den Røde Gorilla. Sammen gir aktørene en grundig forståelse av hva som kreves for å lage en effektiv radioreklame.
Ha i tankene at dette kun er ment som en introduksjon. Har du flere spørsmål, ønsker mer detaljer eller ideer du ønsker å diskutere? Ta kontakt med oss i Enklere Valg. Du kan også klikke på navnene til produksjonsselskapene for å finne deres kontaktopplysninger, og utforske deres tilbud nærmere.
Til slutt, hold øynene åpne for våre neste artikler der vi utforsker "Levetiden til en radiospot" og "Langsiktig radiostrategi". Disse vil tilby verdifulle innsikter for alle som ønsker å maksimere effektiviteten og varigheten av sine radioreklamer.
Les også
Hvilke råd kan dere gi til kunder som skal lage en god radiobrief, enten for et byrå eller et produksjonsselskap?
Vær tydelig! Hva ønsker du å oppnå med radiokampanjen? Lytt til rådene som produksjonsselskapet kommer med. Vi kan dette mediet, og er like opptatt av at spottene skal fungere, som det du er. Ikke minst: et godt produksjonsselskap stiller de spørsmålene du selv ikke har tenkt på. De evner også å se deg og budskapet fra ståstedet til forbrukerne.
Ha en tydelig problemstilling. Hva ønsker du at radiolytteren skal gjøre, føle og tenke når reklamen spiller? Ikke glem målsetning. Er du først og fremst opptatt av profilbygging, eller er det salgstallene som er viktigst? Sørg for at du gjør problemstillingen så spiss som mulig. Dersom du kan, baser reklamen på analyse og kunnskap om marked, merkevare og konkurrenter. Kunnskap er makt, og desto mer informasjon du har jo bedre er det.
Tilføy gjerne personlige betraktninger. VI ønsker at du gjør oss kjent med merkevaren på alle mulige måter.
Spiss problemstillingen, men vær åpen for hvordan reklamen skal være – hvilken form, stemning, sekundlengde og lignende. Med en riktig løsning vil reklamen finne sin naturlige form og lengde. Ha alltid i tankene at du får mest valuta for din investering med riktig konsept, og at det å spare kroner på noen sekunder kortere reklame raskt kan koste i lengden. Vær åpen for nye ideer.
Vit hva dere vil. Ha en hensikt med kampanjen. Ikke produser reklame fordi ‘alle andre har det’. Bestem dere for et budskap som er viktig og fokuser på dette. Samle opp all informasjon om budskapet, så har dere masse å ta av når ideen skal presenteres på en kreativ måte.
Vi anbefaler at dere beskriver hva dere ønsker å oppnå ved tilstedeværelse på radio. Hva er det egentlig som skal formidles, og hvordan vil det fremstå for lytterne? Tenk gjennom om dette er et budskap der dere har et langstidsperspektiv, eller om det er noe nytt som skal teste over en periode. Vi har alltid åpen dialog med kundene om dette før vi starter produksjon.
Hva fungerer best på radio? Er det budskap som er salgsutløsende, merkevarebyggende, humoristiske eller kanskje informerende? Bør man satse på variasjon, eller gjentagelse?
Det er mange veier frem til målet. Hvilken type radioreklame som er riktig vurderes fra gang til gang. Har du et unikt produkt som ingen har hørt om, bør det forklares. Har du et tilbud
som er veldig godt, bør du ikke forstyrre det med for mye fiksfakserier. Kjenner alle produktet, slik at hensikten er å skille seg ut og skape oppmerksomhet? Da vil humor eller dramatiseringer være et nærliggende verktøy.
Husk: Ingen regel uten unntak.
Variasjon eller gjentagelser? Ja takk, begge deler. En radioreklame bør bestå av minst 2 spotter. En del bør være variabel, som fremmer forskjellige argumenter, og en fast del bør binde kampanjen sammen. Med en tydelig signaturstemme og en sterk lydlogo, kan du enkelt gjøre den faste delen av kampanjen både kortere og mer effektiv.
Dette kan jeg snakke om i flere timer, men da gjør jeg det gjerne med deg i et briefmøte.
Når du skal bygge profil er ikke salgsutløsende 10- sekundere nødvendigvis det rette, men det kan være riktig i noen tilfeller. Skal du fortelle om et helt fantastisk tilbud, på ett konkret produkt, trenger du kanskje ikke bruke 50 sekunder på det. Men du kan gjøre det, og den kan funke utmerket, og du bygger merkevare på det.
Variasjon eller gjentagelser? Her kommer det an på oppgaven. Skal du selge flagg i uken før 17. mai trenger du kanskje ikke all verden variasjon, samtidig vil en god del gjentagelse øke oppmerksomheten. Er du mer opptatt av å bygge profil så vil både variasjon og gjentagelse være viktig. Gjentagelse av konsept – men ved variasjon i spott-massen. Som vi sier: Radio er en maraton-øvelse. Ha is i magen med konseptet ditt, juster underveis.
Har man et uslåelig tilbud, så vil det alltid fungere. Mer eller mindre uansett hvordan man velger å presentere det. Men det har man sjelden. Vi tror på variasjon, ikke i selve budskapet, men i innpakningen. Ingen liker å høre den samme radiospotten 18 ganger på en dag. Dersom du ønsker å skille deg ut på en positiv måte, så må du lage noe som folk opplever som positivt. Legg gjerne til et humoristisk eller interessant preg – Haha! Eller Aha!
På radio anbefaler vi alltid så lang tilstedeværelse som mulig. Jo lenge man er på lufta, desto større er sjansen for at kunden husker ditt produkt når de faktisk skal velge produktet de skal kjøpe.
For bedrifter som lever av å selge produkter i et lavere prissegment, har vi god erfaring med salgsutløsende spotter. I denne kategorien er det ofte salg på enkelte varer som fremheves i spottene. For annonsører med varer eller tjenester i en høyere priskategori, vil merkevarebygging og et tydelig konsept over tid være viktig. Om humor er riktig virkemiddel vil komme an på produktet, men på radio har vi veldig god erfaring med spotter som har glimt i øyet.
Gjentagelse er selvsagt viktig. Har du planer om å være på lufta over lengre tid, anbefaler vi en egen lyd- identitet som lytterne kjenner igjen. I mange tilfeller anbefaler vi også å kjøre en eller to lengre spotter i starten av en kampanjeperiode, for så å avslutte perioden med en kort spott som kun oppsummerer det viktigste.
Har dere noen tommelfingerregler som dere bruker?
Vi mener radioreklame kan oppsummeres i to hovedregler:
1. Få oppmerksomhet. 2. Husk avsender. Mangler du disse, vil ingen radioreklame fungere.
Den eneste tommelfingerregelen er at det ikke finnes noen tommelfingerregel. Skal vi si noe, er det viktig å skille seg ut. Ikke bli en i mengden. Mange går inn i en prosess med mål om å skille seg ut, med oppnår det motsatte. Mye kan skyldes avgjørelser basert på frykt underveis. Det er ikke så vanskelig: lag noe du vil like sjøl. Vi er bare folk, og vi liker å bli underholdt.
Vi har ingen regler som vi følger slavisk. Vi forsøker alltid å lage radiospotter som folk liker å høre på – ikke masete radiospotter som behandler folk som idioter. Som oftest er det bedre å snakke til folk som en venn, heller enn som en knivselger. Og – si én ting. Ikke bombarder folk med masse info i en spott, det får ikke folk med seg.
Tommelfingerregel: Ha merkenavnet med minst tre ganger i løpet av en spott. Hvis budskapet drukner i velformulerte vendinger, eller litt for lange dialoger, da blir du fort glemt. Tenk enkelt!
Les også
Vi i Mediebyrået Enklere Valg jobber alltid for å finne den beste løsningen for at du som kunde skal få de beste forutsetninger for å nå dine forretningsmål. Med et team som spenner fra tidligere kommersielle direktører, salgssjefer og rådgivere i store mediehus, til broadcast-direktører i noen av de mest fremstående mediebyråene, så har vi en unik bredde av erfaring og kompetanse.
Vi tør å påstå at vi har noen av de råeste medieforhandlerne i bransjen, som sikrer at du får mest mulig ut av investeringen din. Sammen sitter vi på over 50 års erfaring i bransjen! Vår hovedprioritet er å gjøre din radioinvestering så effektiv og målrettet som mulig.
Ønsker du mer informasjon om radio, podkast eller annen lydivestering?
Mange mener at 'Kunnskap er makt', så faglig påfyll er alltid positivt. Vi setter alltid pris på en god diskusjon om lyd over en kopp kaffe. Ta gjerne kontakt med vår daglige leder og radioekspert, Roger Rosbach, på mobil 901 45 876.
Les også