Ny nettbutikk ga økt salg og konvertering


HC. Thauglands Trelastforretning

Periode:

01. jan 2020 - 31. des 2020

For meg er det viktig å ha en leverandør som er spesialister på sitt fagfelt, og som kan gi oss gode råd på en forståelig måte. Når vi har så mange forskjellige oppgaver i vår arbeidshverdag så trenger vi en leverandør som har kontroll og får framdrift. Enklere Valg har også en rask responstid fra å utforme strategier til ferdig produkt.

Thomas Berger, daglig leder hos Thaugland.

H.C.Thauglands Trelastforretning har alltid hatt stort fokus på service til sine håndverkerkunder. De har blant annet sørget for å åpne butikkene sine kl. 06.00, slik at håndverkerne kunne dra innom før jobb og samtidig slippe å havne i kø. 

Da koronaen kom til Norge, fryktet Thaugland at de ville få en stor utfordring – hvorvidt håndverkerne ville ha tilgang på materiale til å utføre jobben sin. Mediebyrået Enklere Valg fikk i oppdrag å forbedre nettbutikken, slik at håndverkeren enklere kunne bestille og få varene levert direkte på arbeidsplassen.

Tradisjonelt har Thauglands kunder stort sett handlet i fysiske butikker, mye på grunn av varene de selger. I de senere årene har de likevel merket en økt etterspørsel fra kunder som ønsker å handle via nett – en etterspørsel som eksploderte i 2020 på grunn av koronapandemien.

Fakta om Thaugland

Forretning: H.C. Thaugland trelast er en leverandør av trelast og byggemateriale i Stor-Oslo. De har 4 avdelinger, hvorav 3 fysiske butikker og en nettbutikk.

Antall ansatte: 104 stk.

Stiftet: 1913

Omsetning 2019: 310 millioner kroner

Utfordring

Nettbutikken trengte en oppgradering

Thaugland hadde satt seg et mål for 2020; å oppdatere nettbutikken og gjøre den mer tilgjengelig for kundene sine. Thaugland hadde en nettside og en nettbutikk med to ulike URL-er, og dette førte til at kundene ikke fikk en god brukeropplevelse på nettsiden. Samtidig var designet ulik, noe som kunne skape en forvirring om hvorvidt man fremdeles var på samme side.

Dette er i seg selv et ganske omfattende prosjekt som krever mye tid og ressurser, og så kom koronaen til Norge.

Stort behov for å informere i en krevende tid

Etter hvert som det kom nye tiltak og restriksjoner, ble det viktig for Thaugland å kunne informere kundene sine om hvordan de kunne tilrettelegge butikken og nettbutikken – og ikke minst når og hvordan de holdt åpent for å hente ut bestilte varer. De måtte omstille og gjøre om på rutiner hele tiden, og var avhengige av å nå ut til alle kundene sine på svært kort varsel. Mange var avhengige av utstyr og materialer fra Thaugland for å kunne gjøre jobben de var satt til å gjøre.

Det er utrolig gøy å arbeide med Thaugland, som fokuserer så mye på servicen og vil tilrettelegge for sine egne kunder. En av de faktorene som har gjort dette til et så vellykket prosjekt er nok Thauglands endringsvilje og evne til å snu seg rundt på kort tid og gjøre tilpasninger etter hvert som ting endrer seg.

Roger Rosbach, rådgiver for Thaugland.

Tilnærming

Nettbutikken

Oppdraget som vi fikk var å oppdatere designen på begge plattformene thaugland.no og nettbutikk.thaugland.no. Vi sørget for at designutformingen på nettsiden ble lik begge steder, samtidig som vi oppdaterte og fikk en bedre interaksjonsdesign. URL-ene ble lenket sammen, slik at man fikk en sømløs overgang mellom dem. Dermed kunne nettkundene handle, samt hente inspirasjon og informasjon på samme sted. I tillegg jobbet vi med å kunne tilby relevante produkter og anbefalinger i nettbutikken.

Nettbutikken til Thaugland fikk ny design og utforming, slik at den var gjenkjennbar for brukerne av nettsiden thaugland.no.

Tjenester som ble brukt

Hvordan nå ut til alle kunder?

I tillegg til å oppgradere nettsiden, ble vi bedt om å finne en god løsning for informasjonsflyten. Her ble nettsiden brukt som en informasjonskanal, samtidig som vi utarbeidet en egen mal til nyhetsbrev som ble brukt for å informere kundene direkte. I tillegg ble sosiale medier, Google-annonsering og radio brukt som informasjonskanaler. Med flere korte varsler om nye tiltak, var det svært viktig å produsere materiale til alle kanalene så raskt som mulig og få det distribuert i alle kanaler med én gang. 

Tjenester som ble brukt

  • Forhandling og formidling av radio 
  • Produksjon av radiospotter og radiosponsorat 
  • Produksjon og distribusjon av SoMe-materiale 
  • Produksjon og distribusjon av Google-materiale 
  • Produksjon og distribusjon av nyhetsbrev 

Resultater

Oppgraderingen av nettbutikken kom i grevens tid for å håndtere den økte etterspørselen på nett i en tid da landet stengte ned. Når vi ser på tallene og sammenligner salget i nettbutikken fra mars 2020 til mars 2021, ser vi følgende resultater:

  • omsetningen har økt med 955 % 
  • konverteringsgraden har økt med 786 % 
  • antall transaksjoner (salg) har økt med 2 525 %

I tillegg har Thaugland fått en god rutine på å sende ut informasjon til sine kunder via ulike informasjonskanaler, slik at de til enhver tid vet hvor og hvordan de kan handle og hente varer.

Har nettsiden din behov for en oppgradering?

Mange bedrifter har opplevd lignende utfordringer under koronapandemien, og det har kommet mange gode løsninger som vi ikke helt hadde sett for oss før vi måtte snu om. Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil snakke om en helhetlig plan for den digitale fremtoningen til bedriften din.