- Organisk innhold: Inspirerende videoer og innlegg som fremhevet kjølepleddets fordeler under varme sommerdager.
- Betalt annonsering: Målrettede kampanjer med videoene som virket best organisk, og rabattkode som call 2 action. Målretting mot målgrupper som reagerte på det organiske og ekstra kampanjetrykk på varmere dager.
- Rabattkoder og kundeklubb: Eksklusive tilbud til våre følgere og medlemmer for å øke konverteringen.
UTSOLGT!
Tjenster benyttet:
Periode:
-
"Som utfordrer er det viktig for oss å bygge merkevare og å gjøre det på en effektiv måte. For oss vil det si å være synlige og relevante der våre potensielle kunder bruker tiden sin. I 2023/2024 har dette vært sosiale medier, med TikTok som den viktigste driveren."
- Håvar Bjerregård, Daglig Leder
Bakgrunn
Dun of Norway ønsket å teste sitt nye produkt, kjølepledd, før sommeren. Med et beskjedent budsjett var målet å se om dette sesongbaserte produktet kunne slå an i markedet. Sammen med kunden har vi løftet onlineomsetningen de siste 5 årene fra 5 til 50 millioner, og vi vet hvor viktig nye business områder og produkter er for en nettbutikk som dette. Kjølepledd var en ny slik test.
Utfordring/Målsetting
Målet var å selge ut det første partiet av kjølepledd og skape etterspørsel for dette som et fast produkt i sortimentet fremover. En slik test gjøres alltid med de samme forutsetningene: raskt og effektivt med beskjeden investering.
Tilnærming
Vi brukte TikTok, Instagram, og Facebook som hovedkanaler, kombinert med en effektiv blanding av organisk innhold og målrettet betalt annonsering:
Resultat
Kampanjen overgikk alle forventninger:
- Utsolgt produkt: Responsen var umiddelbar og tusenvis av kjølepledd ble solgt i løpet av noen få uker.
- Høy avkastning: Siden mange av salgene kom fra organiske videoer fikk kunden salg gjennom rimelige plasseringer (les: arbeidsinnsats). Vi visste også hvilke annonser som ville virke, siden det kreative allerede var testet i markedet.
- Sterk SoMe tilstedeværelse: Økt merkevarebevissthet og engasjement på sosiale medier, noe som førte til økt generelt salg både på nett og i fysiske butikker - og nye kunder som fikk Dun of Norway på radaren for første gang.
Konklusjon
Denne casen demonstrerer effektiviteten av en godt utført SoMe-strategi. Selv med begrensede midler kan man oppnå imponerende resultater. Ønsker du å forbedre din digitale markedsføring?
Ta kontakt med oss i dag!